הטליבאן הודה היום (ג') לקהילה הבינלאומית, שהבטיחה להעניק לאפגניסטן כספי סיוע של יותר ממיליארד דולר. בארגון הטרור האיסלאמיסטי קראו לארה"ב לגלות נדיבות ולסייע למדינה הנחשלת.
בפסגת האו"ם אתמול בג'נבה התחייבו מדינות העולם לתרום 1.2 מיליארד דולר כדי להעניק סיוע הומניטארי לאפגניסטן, שמצוקותיה מחריפות מאז עליית הטליבאן לשלטון. אפגניסטן הענייה תלויה במשך שנים בסיוע בינלאומי. כעת היא סובלת מבצורת, ממשבר רעב שהולך ומחריף וממצוקת עוני. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר אתמול שהשירותים הציבוריים באפגניסטן נמצאים על סף קריסה.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן אמיר חאן מוטאקי
ג'ו ביידן ו שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן אמיר חאן מוטאקי
שר החוץ האפגני מוטאקי וג'ו ביידן. מוטאקי: "המדינות צריכות לעזור אחת לשנייה"
(צילום: AFP ,AP)
גוטרש הזהיר אתמול שאפגניסטן ניצבת בפני משבר הומניטארי גדול במיוחד. בפסגה בג'נבה אמר: "אחד מכל שלושה אפגנים לא יודע היום מהיכן תגיע הארוחה הבאה שלו. שיעור העוני עולה בקצב מסחרר והשירותים הציבוריים הבסיסיים נמצאים על סף קריסה. מאות אלפים נאלצו לברוח מבתיהם – ובמקביל אפגניסטן סובלת מבצורת קשה – השנייה שפוקדת את המדינה בארבע השנים האחרונות. אנשים רבים עלולים להישאר עד סוף החודש ללא אוכל, לקראת החורף".
בחודש שעבר הושלמה נסיגת של ארה"ב (ומדינות נוספות) מאפגניסטן אחרי 20 שנות לחימה. על רקע מסע הכיבושים המהיר של הטליבאן, והזעם של אפגנים שטוענים שארה"ב "הפקירה אותם לגורלם", אמרו כמה נואמים בג'נבה שלקהילה הבינלאומית יש "מחויבות מוסרית" להמשיך לעזור לאזרחים האפגנים, שחיים כעת תחת משטר השריעה של הטליבאן. מזכ"ל האו"ם אמר: "בואו נהיה ברורים: הפסגה הזאת היא לא רק על מה שניתן לאזרחי אפגניסטן, היא על מה שאנחנו חייבים להם".
4 צפייה בגלריה
אמיר חאן מוטאקי שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן
אמיר חאן מוטאקי שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן
אמיר חאן מוטאקי. מבטיח שקיפות בהעברת הסיוע לנזקקים
(צילום:AP)
אמיר חאן מוטאקי, שר החוץ בממשלת הטליבאן, אמר במסיבת עיתונאים שהטליבאן ישקיע את התרומות בצורה חכמה וישתמש בהן כדי להקל על מצוקת העוני. "האמירות האיסלאמית תנסה בצורה הטובה ביותר להעביר את הסיוע לנזקקים – בצורה שקופה לחלוטין", טען שר החוץ.
"אפגניסטן היא מדינה מוכת מלחמות וצריכה סיוע של הקהילה הבינלאומית בתחומים רבים – במיוחד חינוך, בריאות ופיתוח", אמר שר החוץ של משטר הטליבאן. "פרויקטים לא-גמורים צריכים להסתיים כדי למנוע בזבוז של משאבים", הוסיף שר החוץ – וקרא לסיוע מגופים בינלאומיים.
4 צפייה בגלריה
פליטים בפארק ב קאבול אפגניסטן עקב כיבושי ה טליבאן הטליבאן
פליטים בפארק ב קאבול אפגניסטן עקב כיבושי ה טליבאן הטליבאן
פליטים בפארק בקאבול. המונים נמלטו מבתיהם בעקבות כיבושי הטליבאן
(צילום: Getty Images)
במערב עוקבים בחשש אחרי המצב, וממתינים לראות כיצד יפעל הטליבאן בזירה הבינלאומית: כשהטליבאן עלה לשלטון הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית השעו את הגישה של אפגניסטן לכספי הסיוע. ארה"ב הקפיאה נכסים בשווי 9.5 מיליארד דולר ששייכים לבנק האפגני המרכזי.
מוטאקי קרא לארה"ב – שיצאה מאפגניסטן אחרי שאשתקד חתמה עם הטליבאן על הסכם שלום – לתרום בנדיבות: "אמריקה היא מדינה גדולה, צריך להיות לה לב גדול. עזרנו לארה"ב עד הפינוי של אחרון האנשים שלה, אבל לצערנו ארה"ב - במקום להודות לנו - הקפיאה את הנכסים שלנו". שר החוץ האפגני הוסיף שארה"ב ואפגניסטן "צריכות לעזור אחת לשנייה". מוטאקי אמר שאפגניסטן כבר קיבלה סיוע מפקיסטן, קטאר ואוזבקסטן. הוא הוסיף שסין התחייבה להעביר "בקרוב" 15 מיליון דולר.
4 צפייה בגלריה
אפגניסטן טליבאן חיילים אמריקנים מחלקים מים ל ילדים אפגנים קאבול נמל תעופה
אפגניסטן טליבאן חיילים אמריקנים מחלקים מים ל ילדים אפגנים קאבול נמל תעופה
חיילים אמריקנים מחלקים מים לילדים אפגנים בנמל התעופה בקאבול
(צילום: AFP)
על רקע חוסר האמון של המערב בהבטחותיו של הטליבאן, מזכ"ל האו"ם גוטרש מקווה שכספי הסיוע יגרמו לטליבאן לשפר את יחסו לזכויות אדם. "בלתי אפשרי לספק סיוע הומניטארי באפגניסטן מבלי לנהל מגעים עם הרשויות בפועל", אמר גוטרש. "חשוב מאוד לנהל מגעים עם הטליבאן ברגע הנוכחי".
הטליבאן מנסה להציג את עצמו כמתון מכפי שהיה כשעלה לראשונה לשלטון ב-1996, אך באפגניסטן התפרסמו עדויות קשות על מעשי זוועה – כולל מסעות נקמה שבהם נרצחו מי ששיתפו פעולה עם המשטר הקודם. מישל בצ'לט, נציבת האו"ם לזכויות אדם, אמרה שהטליבאן לא מקיים את הבטחותיו ובין השאר פוגע בזכותן של הנשים לעבוד ולרכוש השכלה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הזהיר בעבר שהטליבאן יישפט "על-פי מעשיו", ורק אם יעמוד בהבטחותיו יזכה בלגיטימיות ותמיכה.