ההתקרבות שעליה חתמו היום (שישי) סעודיה ואיראן בתיווך סיני, שלמעשה מחדשת את היחסים שנקטעו בין שתי המדינות בינואר 2016, היא צעד דרמטי שנחשב להבעת אי-אמון במנהיגות האמריקנית בראש ובראשונה, וגם להבעת אי-אמון סעודית בחזונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבידוד איראן. רק הבוקר ראש הממשלה עוד הזכיר את חזונו לנרמול היחסים בין שתי המדינות, עם קו רכבת מסעודיה לחיפה.
2 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
חמינאי ובן סלמאן. בריאד השתכנעו שלישראל אין אופציה צבאית אמינה?
(צילום: AP, EPA)

בינתיים, הבית הלבן הודיע כי הסעודים עדכנו את ארה"ב על השיחות לחידוש היחסים עם איראן, אך ארה"ב לא הייתה מעורבת בהן באופן ישיר. "הסעודים עדכנו אותנו על השיחות שהיו להם, בדיוק כמו שאנחנו מעדכנים אותם על השיחות שלנו. אבל לא היינו מעורבים ישירות", אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב.
נתניהו, כך נראה, ספג מכה למאמציו, מפני שתפיסת העולם שלו היא שחור או לבן: או שאתה בצד האיראני, או שאתה נגדה. ישראל תפסה את סעודיה כמדינה במחנה שמתנגד לאיראן, וזה גם היה סוד הקסם של מערכת היחסים החשאית שניהלו ישראל וסעודיה. בסעודיה ראו בישראל בעלת ברית שיכולה להתנגד לאיראן - מעין פוליסת ביטוח - וסביב טהרן עמד למעשה כל בסיס ההתחממות ביחסים.
באופן מעשי, אפשר לראות בהחלטה הסעודית יריקה בפניה של ישראל. נראה שמדינות כמוה מעדיפות לשמר את מערכות היחסים שלהן גם עם אויבים, כי הן מעדיפות לפזר את ההימורים כדי לא להיפגע מדי. בישראל צריכים להיות מודאגים מהאפשרות שהסעודים הגיעו למסקנה שלישראל אין באמת אופציה צבאית אמינה, ולכן הם מעדיפים לנסות להפיס את המפלצת האיראנית ולהגיע איתה להבנות.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור באיטליה
נתניהו באיטליה, היום. "מדובר על אפשרויות אמיתיות"
(צילום: EPA)
לפי ההודעה שפרסמה היום איראן, שרי החוץ שלה ושל סעודיה צפויים להיפגש בקרוב - ותוך חודשיים יחזרו השגרירויות לבירות של שתי המדינות. מי שמחפש הוכחה עד כמה ישראל לא צפתה את ההסכם הזה היום, צריך היה להקשיב לדבריו של ראש הממשלה נתניהו רק הבוקר, בנאום בפני אנשי עסקים איטלקים במשרד הכלכלה ברומא.
"היעד שלי הוא להשיג נרמול ושלום עם ערב הסעודית. האפשרויות הכלכליות הן ברורות. לחבר את מסילות הרכבת של סעודיה וחצי האי ערב דרך ירדן - לנמל חיפה. זה מחייב רק תוספת של 200 קילומטר מסילות רכבת כדי לחבר צינור נפט ישיר מחצי האי ערב לים התיכון דרך ישראל", אמר נתניהו. "זה אומר שאנו יכולים לקצר משמעותית את אספקת האנרגיה שאירופה זקוקה לה ולפסוח על תעלת סואץ. אני חושב שמדובר על אפשרויות אמיתיות".
אם ההסכם בין סעודיה לאיראן אכן ייושם, מדובר גם בפגיעה קשה במאמצים של נתניהו להרחיב את הסכמי אברהם. הסכם שלום עם סעודיה הוצג על ידי נתניהו כיעד המרכזי שלו - הפרס הגדול. אם יהיה הסכם עם סעודיה - ייפתר גם הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הוא נהג להדגיש. וייתכן שכעת הפלסטינים יברכו בגדול על ההסכם.
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט תקף את ממשלת נתניהו, וטען כי מדובר ב"כישלון מהדהד שלה, שנובע משילוב של הזנחה מדינית עם חולשה כללית וסכסוך פנימי במדינה". לדברי בנט, "חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא התפתחות חמורה ומסוכנת לישראל ומהווה ניצחון מדיני לאיראן. מדובר בפגיעה אנושה במאמץ לבניית קואליציה אזורית למול איראן. מדינות העולם והאזור צופות על ישראל מסוכסכת עם ממשלה שאינה מתפקדת, שעוסקת בהרס-עצמי שיטתי. ואז אותן המדינות בוחרות צד. ממשלת נתניהו היא כישלון כלכלי, מדיני וביטחוני מהדהד, וכל יום של פעולתה מסכן את מדינת ישראל. אנו זקוקים לממשלת חירום לאומית רחבה, שתפעל לשיקום הנזקים הרבים שנוצרו".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, אמר בתגובה להסכם כי "העולם לא עוצר בזמן שאנחנו עסוקים כאן במאבקי כוחות והתנגחויות - בטח שלא הגרועה באויבים. איראן וסעודיה סיכמו כעת על חידוש היחסים ביניהם וזה רע מאוד לישראל ולעולם החופשי כולו. הגיע הזמן לשבת, לדבר ולפתור את המחלוקות בינינו, כדי לשוב ולהתאחד מול האיום הקיומי עלינו".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "ההסכם בין סעודיה לאיראן הוא כישלון גמור ומסוכן של מדיניות החוץ של ממשלת ישראל. זו קריסה של חומת ההגנה האזורית שהתחלנו לבנות מול איראן. זה מה שקורה כשמתעסקים כל היום בטירוף המשפטי במקום לעשות את העבודה מול איראן ולחזק את היחסים עם ארה"ב".