1 צפייה בגלריה
"הרתעה כבדת משקל"? היועמ"שית בהרב-מיארה ומגישת הצעת החוק ח"כ הר-מלך
"הרתעה כבדת משקל"? היועמ"שית בהרב-מיארה ומגישת הצעת החוק ח"כ הר-מלך
"הרתעה כבדת משקל"? היועמ"שית בהרב-מיארה ומגישת הצעת החוק ח"כ הר-מלך
(צילום: יואב דודקביץ', שלו שלום)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד להצעת החוק שנועדה להטיל עונש מוות על מחבלים. לטענתה, ההצעה אינה עולה בקנה אחד עם המגמה הבינלאומית לביטול עונש המוות, סותרת את עמדות ישראל בפורומים בינלאומיים וממילא רוב המחבלים יוצאים לפיגוע כדי למות - ורובם אכן מתים.
מגישת ההצעה, חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) אמרה כי "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ונרחבת של פעולות טרור של רצח יהודים. המשותף לכל אירועי הטרור הללו – מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי בארצו".
לפי הר-מלך, "לאחר כל אירוע טרור, מבטיחים ראשי מערכת הביטחון כי 'זרועה הארוכה של מדינת ישראל תבוא חשבון עם המרצחים'. בפועל, כלל המרצחים זוכים לתנאים משופרים בבתי הכלא, למשכורות מהרשות הפלסטינית, ובבוא העת רובם משוחררים בעסקאות כאלה ואחרות. "מטרתה של הצעת חוק זו לגדוע את הטרור באיבו, ולייצר הרתעה כבדת משקל", אמרה חברת הכנסת.
בחוות דעתה הצפויה של בהרב-מיארה ייאמר מנגד כי בהצעת החוק טמונות בעיות חוקתיות כבדות משקל. היועצים המשפטיים מאז קום המדינה התנגדו להטלת עונש המוות, למרות שהוא מצוי עדיין בחוק האזרחי והצבאי. לפי חוות הדעת, למרות שמגישי הצעת החוק בעבר ובהווה מאז ומתמיד ראו בו "הכרח הרתעתי", החמרה בענישה ככלל ועונש מוות בפרט, אינם מביאים לחיזוק ההרתעה. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבריינים אידיאולוגיים ובמחבלים, הנכונים ממילא למות במהלך ביצוע העבירה.
עוד טוענת בהרב-מיארה כי המגמה הברורה במדינות מתקדמות בעולם היא ביטולו של עונש המוות. מעל לשני שליש ממדינות העולם ביטלו את עונש המוות, ובאיחוד האירופי, למשל, חל איסור על עונש מוות. המדינה המערבית היחידה שבה עדיין מבוצע עונש המוות היא ארה"ב, ו"גם שם החלו מדינות לבטל את עונש המוות, וכיום רק 31 מהמדינות כוללות בחוקיהן עונש מוות - שבע מדינות ביטלו את עונש המוות בעשור האחרון", כך חוות הדעת.
בהרב-מיארה מוסיפה גם כי המערכת המשפטית סבורה כי הצעת החוק אינה עולה בקנה אחד עם הצהרותיה של המדינה לעניין עונש המוות בפני פורומים בין-לאומיים, ועם עמדת ועדת זכויות האדם של האו"ם בעניינה של ישראל, וכן עם המגמה בזירה הבין-לאומית. בשל כך, היא צפויה לעורר ביקורת בזירה זו. היועצת תדגיש בחוות הדעת כי העבירות המחייבות עונש מוות בספר החוקים הישראלי נחקקו בטרם נחקק חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שפרשנותו שוללת עונש מוות.