נאומו בסוף השבוע האחרון של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שבו תקף את מה שכינה "ערבוב" בין גזעים אירופיים לגזעים לא-אירופיים, ממשיך לעורר זעם כלפי המנהיג הלאומני, ואמש (יום ג') התפטרה בעקבות הנאום אחת מהיועצות הקרובות ביותר שלו, שמלווה אותו כבר 20 שנה. במכתב ההתפטרות שפרסמה היועצת, ז'וז'ה הגדוש, היא טענה כי מדובר ב"טקסט נאצי" של ממש, כזה שהיה מתאים אפילו ליוזף גבלס, שר התעמולה במשטר הנאצי.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
לא רוצה גזעים מעורבים. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: רויטרס )
בנאומו ביום שבת, אותו נשא באזור ברומניה שבו אוכלוסייה הונגרית גדולה, אמר אורבן שההונגרים "לא רוצים להפוך לבני גזע מעורב", וכי מדינות שבהן חיים תושבים מגזעים שונים חדלו להיות אומות של ממש וכי כעת הן לא יותר מ"גיבוב של אנשים". בהתייחסות לאגן הקרפטים שבו נמצאות הונגריה ורומניה הוסיף אורבן כי "אנחנו מוכנים להתערבב אחד עם השני, אבל לא רוצים להפוך לגזע מעורב".
במכתב ההתפטרות שלה, שפורסם באתר החדשות ההונגרי hvg.hu, כתבה הגדוש כי לאורך שנים הגנה על אורבן מפני האשמות באנטישמיות, אך לדבריה חשה אי-נוחות גוברת מהקו הלאומני יותר שבו נוקט אורבן בשנים האחרונות והנאום האחרון מהווה עבורה חציית קו אדום. "אני לא יודעת איך לא שמת לב שהנאום שנשאת הוא טקסט נאצי טהור שמתאים ליוזף גבלס", כתבה. "אני מצרה מאוד על כך שעמדה מבישה שכזו אילצה אותי לנתק את יחסינו".
ראש הממשלה ההונגרי השיב ליועצת המתפטרת במכתב פומבי משלו: "את לא יכולה להאשים אותי ברצינות בגזענות אחרי 20 שנה של עבודה משותפת. את יודעת יותר מכל אחד אחר בהונגריה שהממשלה שלי דובקת במדיניות של אפס סובלנות כלפי אנטישמיות וכלפי גזענות". דוברו של אורבן, זולטן קובאץ', טען כי התקשורת "מנפחת" יתר על המידה "כמה משפטים קשוחים על הגירה והיטמעות", אולם ברשת BBC ציינו כי לא התייחס לטענות עצמן שהשמיע אורבן בנאומו מעורר המחלוקת.

אורבן, מאנשי הימין הבולטים באירופה, מנהיג את הונגריה מאז 2010, והוא מתבטא נגד רב-תרבותיות ביבשת כבר שנים, אלא שכעת דבריו נחשבים לעליית מדרגה. התפטרות כמו זו של הגדוש מתוך המעגל הפנימי שלו נחשבת לנדירה למדי, אולם ב"גרדיאן" הבריטי ציינו כי לפי ההערכות לא צפויות התפטרויות נוספות בקרב אנשיו.
אורבן, יצוין, קרא כבר בעבר לשמור על "הומוגניות אתנית" בארצו ונוקט יד קשה נגד מהגרים. הוא הקים גם גדר תיל בגבול הדרומי של ארצו והטיל סדרת הגבלות על ארגוני זכויות אדם. מדיניותו הקשוחה סייעה להוביל את מפלגת הימין שלו "פידס" לניצחון סוחף בבחירות מוקדם יותר השנה.
אורבן מרבה גם להתעמת עם האיחוד האירופי, בין היתר על קליטת מהגרים, ולאחרונה גם על הסנקציות הנוקשות שהטיל האיחוד על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. אורבן, שבינו לבין פוטין קשרי ידידות חמים, לא הטיל אמנם וטו על הסנקציות הללו, אך באותו נאום ביום שבת טען שתגובת המערב לפלישה נכשלה וכי יש לקדם בעדיפות עליונה הסכם שלום. הוא תקף גם את התוכנית לצמצום השימוש בגז ביבשת, שאושרה אתמול חרף התנגדות בודפשט, ומטרתה להכין את הקרקע למצב שבו רוסיה תנתק לחלוטין את אספקת הגז שלה למדינות באירופה שתלויות בו. לטענת אורבן, מדובר בתוכנית לא-ישימה.
2 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה בחירות קלפי בודפשט
ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה בחירות קלפי בודפשט
אורבן מצביע בבחירות בארצו באפריל. הוביל לניצחון סוחף
(צילום: AFP)
באופוזיציה בהונגריה, וגם ברומניה שבה נשא אורבן את נאומו, תקפו אותו בחריפות על נאומו. שר החוץ הרומני, בוגדן אאורסקו, גינה את דבריו של אורבן ואמר שהם אינם מקובלים. "מצער שרעיונות שכאלה מופצים משטח רומניה. זה ברור שאנחנו לא מסכימים איתם". מנהיג האופוזיציה בהונגריה, פרנץ ג'ורצ'אן, שכיהן בעבר כראש הממשלה, אמר שדבריו של אורבן הם "טרגדיה".
"על סמך הניסיון ההיסטורי והסיפורים של המשפחות שלנו, חשוב שנשמיע את קולנו נגד ביטויים בחיים הציבוריים בהונגריה שמועדים לפרשנות שגויה", מסרו בהתאחדות הקהילות היהודיות בהונגריה. יותר מחצי מיליון מיהודי הונגריה נרצחו בשואה. היום נותרו במדינה בין 75,000 ל-100,000 יהודים, רובם חיים בבודפשט. הרב הראשי של הונגריה, רוברט פרוליך, הגיב גם הוא לנאום ואמר כי "יש רק גזע אחד בעולם הזה שהולך על שתיים, עובד, מדבר ולפעמים חושב: ההומו-ספיאנס".
גם בוועד אושוויץ הבינלאומי, ארגון שתומך בניצולי שואה ונאבק באנטישמיות, גינו את נאומו של אורבן, וכינו אותו "מטופש ומסוכן". כריסטוף הובנר, סגן נשיא הארגון, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי הנאום הזה הזכיר לניצולי שואה "זמנים אפלים של הדרה ורדיפה". הובנר קרא לקנצלר אוסטריה קרל ניהאמר, שיארח מחר את אורבן בווינה, לגנות בפניו את הנאום.