כחצי יממה לאחר סיום הפסקת האש בין ישראל לחמאס וחידוש הלחימה ברצועת עזה, משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי 178 עזתים נהרגו בתקיפות צה"ל ברצועה ו-589 נוספים נפצעו במהלך היום (שישי). במקביל, תושבי חאן יונס מדווחים כי לראשונה מאז חידוש הלחימה, צה"ל הפיץ הבוקר כרוזים באזור, בהם אמר להם להתפנות לכיוון רפיח מיד - כיוון שהם ב"אזור לחימה".
3 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
לאחר חידוש הלחימה, הפלסטינים התפנו מאזור חאן יונס
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
3 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
תיעוד לאחר תקיפות צה"ל בחאן יונס
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
לפי הדיווחים ברצועה, צה"ל תקף במהלך היום בחאן יונס והשמיד בניין מגורים רב קומות. "אנחנו נשים וילדים כאן, אין לנו כלום", אמרה פאטמה נשאסי, שבני משפחתה גרים בבניין שהותקף, בזמן שפלסטינים נוספים פעלו לאיתור לכודים בין ההריסות. "אנו מקווים שההפוגה תוארך".
חסן אל-קודרה, תושב העיירה אל-קרארה שהתפנה מביתו דרומה לכיוון חאן יונס, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "לאחר ההפוגה הזמנית ישראל פתאום העבירה הנחיות חדשות. אמרו לנו שתושבי העיירות באזור שלנו צריכים לעזוב לרפיח". לדבריו, "מהיום הראשון עברנו ממקום למקום, מהצפון לדרום, מהמרכז, מי יודע מה יהיה הלאה? אין לנו חשמל, מים, אוכל, או תנאי מחיה טובים, אבל אנחנו מחכים בסבלנות".
סלמה מוחמד בן סוהילה שהתפנתה מביתה גם כן, סיפרה לרויטרס כי "הכול היה רגוע והיינו בבית, אבל פתאום אמרו לנו לנסוע לרפיח. אנחנו לא יודעים מה לעשות ולאן אנחנו אמורים להגיע". אחד ממנהלי מקלטי האו"ם בחאן יונס, שאחראי על קליטת אלפי אנשים שהתפנו מבתיהם, אמר לגרדיאן כי "יש במקלט הזה כ-6,500 משפחות, כולם הגיעו מאזור הצפון - ולאף אחד אין לאיפה ללכת". הוא הוסיף: "אין מקום לאנשים אפילו ברחובות. בתי החולים מוצפים לחלוטין, אין בשוק מה לקנות לאכול ועכשיו קר גם בלילה והילדים סובלים קשות".
3 צפייה בגלריה
דובר צה"ל בערבית חילק את רצועת עזה לאיזורים
דובר צה"ל בערבית חילק את רצועת עזה לאיזורים
החלוקה לאזורים ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
בדובר צה"ל בערבית פרסמו מוקדם יותר היום מפה מפורטת של רצועת עזה - בחלוקה לאזורים קטנים מאוד - וקראו לתושבים "לשים לב למפה, לעקוב אחרי ההוראות של צה"ל דרך כלי התקשורת השונים ולציית להן. זו הדרך הבטוחה לשמור על ביטחונך, על חייך ועל חיי בני המשפחה שלך".
בין היתר, צה"ל העביר מסרים וכרוזים לתושבי עזה בהוראה לפנות אזורים ספציפיים המהווים יעד לפעילות טרור, ומכווין אותם להתפנות בצירים רלוונטיים. במפה האינטראקטיבית שפורסמה מופיעים מספרי האזורים בצפון ובדרום הרצועה, בקריאה לתושבים לאתר את האזור הרלוונטי אליהם ולפעול - אם יתבקשו להתפנות ממנו.
המפה פורסמה באתר צה"ל בערבית ובסרטון מיוחד שפרסם דובר צה״ל בערבית ברשתות החברתיות. היא גם פורסמה בכרוזים שהפיץ צה"ל ברצועת עזה. עם זאת, ייתכן כי תושבים רבים מהרצועה לא יוכלו לעקוב אחר העדכונים במפה, בשל הנזק שנגרם לתשתיות התקשורת והחשמל ברצועה.