ועדת הבריאות של הכנסת התכנסה בצהריים (שלישי) לדיון בחוק החמץ שנחשף ב-ynet, ואותו מקדם בין השאר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה. "החוק לא כופה על אף אחד שום דבר - לא על מי שמגיע לבית החולים, לא על מנהל. הוא מחזיר מה שהיה לפני בג"ץ שפסק שאם רוצים סמכות למנהל בית החולים צריך לחוקק חוק. יהודי לא יכול להצביע נגד זה", אמר גפני בדיון על ההצעה, שמבקשת להסמיך מנהלי בתי חולים לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים בחג הפסח.
ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו וח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד התרעמו על דברי גפני, ותהו בפניו: "אנחנו לא יהודים בעיניך?". ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד פנה לגפני בבקשה לדחות את העלאת החוק. "אני חושב שזה לא הזמן. אין לי ספק שהחוק הזה ועצם הקידום שלו יביא לתוצאה הפוכה. בבתי החולים בפסח הקרוב יהיה הרבה יותר חמץ, וזה יהיה כתגובה לקידום החוק הזה".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
"החוק הזה איננו כופה על אף אחד דבר". גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, אמר בפתח הדיון כי "אנחנו במשך עשרות שנים לא קידמנו ולא חוקקנו אף חוק בנושא דת. אנחנו לא רוצים לחוקק חוקים דתיים. זו לא דרכנו. לצערנו הרב בג''ץ ביטל את ה'סטטוס קוו' שנהג בבתי החולים בפסח במשך עשרות שנים, ולמעשה כפה עלינו להתכנס ולקדם חקיקה ראשית ולהסדיר את המצב. למרות כל הכותרות וכל הסיסמאות אשר נזרקות לאוויר, אני מבקש להדגיש לחברי הכנסת, למשתתפים בדיון ולציבור הרחב אשר צופה בנו: אנחנו מבקשים רק להחזיר את המצב שהיה נהוג במערכת הבריאות עד להחלטת בג''ץ".
לדברי בוסו, "מדובר בהצעת חוק מחברת ששומרת על הסטטוס קוו ומאפשרת כבוד הדדי בין אדם לחברו. הכל ברשות, אף אחד לא מכריח או כופה על אף אחד, לא יחלקו קנסות, מאבטחים לא יערכו חיפוש בתיקים או ברכבים, ואף אחד לא יבדוק מה אנשים אוכלים בבית".

גפני ציין בהמשך דבריו גם: "שמעתי שאלה פה אם נעשה את זה גם ברכבת. אז כן. אם בית המשפט יגיד שאסור להתפלל בקרון האחרון, נעשה חוק. החוק הזה איננו כופה על אף אחד דבר. הוא לא כופה על מנהל בית החולים. רק רוצים לשמור על הסטטוס קוו".
חוק החמץ אושר בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי שעבר. בדיון, שהיה סוער מאוד, האשים ח"כ דוד אמסלם את האופוזיציה ב"הרס כל יסוד יהודי במדינה הזו".
ח"כ גפני, מיוזמי ההצעה, אמר בדיון בכנסת כי "אי אפשר לדבר על חוק החמץ בלי לדבר על ההיסטוריה של העם היהודי. גדלנו על 2,000 שנות גלות עם תקופות נוראות וקשות מאוד. האינקוויזיציה, השואה ודברים נוראיים - באותן תקופות כמה הקפידו שלא לאכול חמץ. כאן במדינת היהודים יהודי לא יוכל ללכת לבית חולים לקבל טיפול כי בג"ץ אמר שאפשר להכניס חמץ? לא מכריח אף אחד ולא בא בכפייה. אני מבקש את מה שהיה לפני החלטת בג"ץ. מנהל בית החולים יחליט".
2 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
בקואליציה מתכוונים לאשר עוד לפני החג. ארכיון
אמסלם, שגם הוא חתום על הצעת החוק, עלה לקראת ההצבעה לדוכן הנואמים ותקף בחריפות את הח"כים מהאופוזיציה שמתנגדים להצעה. במהלך דבריו פרצה מהומה במליאה, והח"כים מהאופוזיציה צעקו לו בתגובה שהוא מפיץ שנאה. "אתם הורסים כל יסוד יהודי שעוד יש במדינה הזו", תקף אמסלם, וכאשר קריאות הביניים נמשכו לעג לחברי האופוזיציה ואמר שהם "מקרקרים כמו לול תרנגולות".
אמסלם הוסיף: "השופט עמית קרא לזה דיאטת המצות, דתי עלק קבע את הפסיקה הזו, אתם מבינים למה אנחנו צריכים את פסקת ההתגברות? אם היה שופט ספרדי הוא לא היה קובע את זה. אנחנו יש לנו מסורת מבית, לכם אין את זה. אתם מתכון להרס מדינת ישראל. אתם יכולים להתפוצץ, לצרוח, אתם בושה לעם ישראל".
בקואליציה מקווים להשלים את החוק בשלוש קריאות עוד לפני חג הפסח הקרוב, והצהירו על היעד הזה כבר עם פרסום ההצעה של גפני. ההצעה עוררה ביקורת קשה בקרב חברי האופוזיציה שמתנגדים ליוזמה לחפש חמץ בתיקים של מטופלים, מבקרים ואנשי צוות רפואי. גם רופאים ורופאות ביקרו בחריפות את ההצעה - וחתמו על עצומה נגדה. ההצעה שתסמיך את מנהלי בתי החולים להחליט על הכנסת חמץ תוכל לאפשר לבתי החולים בנצרת, לדוגמה, לאפשר הכנסת חמץ גם בפסח - אך תקשה על מנהלי בתי חולים אחרים להחליט על צעדים דומים לאור אשפוזם של חולים יהודים במוסדות.