3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, משה גפני
בנימין נתניהו, משה גפני
בנימין נתניהו ומשה גפני. הצעד מוזכר בהסכמים הקואליציוניים, רה"מ יממש?
(צילום: יואב דודקביץ', עמית שאבי)
הצעת חוק חדשה צפויה לעורר ביקורת נוקבת ולגרור סערה: יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), הניח היום (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים, נושא שלגביו התעוררה סערה גדולה בממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט. ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש להחליט אם לקדם את ההצעה, ולפי גורמים בכירים בליכוד גפני כבר ביקש ממנו לעשות זאת, בהתאם להסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד.
• לקריאת הצעת החוק המלאה - לחצו כאן
"חג הפסח הידוע בשמו המקראי 'חג המצות', הוא החג שמסמל את לידת העם היהודי שבו הוא יצא מעבדות לחירות", נכתב בהצעת החוק של גפני. "לפי סקרים ומחקרים שנעשו בישראל, חג הפסח נחשב כחג החשוב ביותר בחגי ישראל, בקרב כל סוגי האוכלוסייה, כאשר רובו הגדול של העם היהודי, חוגג את חג הפסח ומקפיד על שמירת איסור אכילת חמץ בפסח, דתיים, מסורתיים וחילוניים".
עוד נכתב: "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'".

3 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בפסח לבית החולים הדסה. ארכיון
הוא ציין בהצעה כי במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל שבהם ניתן שירות לציבור הרחב לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח.
"כנגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ", נכתב בהצעה. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים".
הוא ציין כי משמעותה של פסיקה זו היא שרוב אזרחי מדינת ישראל ששומרים על כשרות בפסח, לא יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בחג הפסח בבתי חולים. "לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב.
גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון - לחמניות, עוגות, עוגיות וחטיפים, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה להצעת החוק כי "הממשלה הזו החליטה שהיא תעשה הכל כדי לגרום לקרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית ולהפוך את היהדות לכפייה דתית".
3 צפייה בגלריה
עימות על החמץ בין הורוביץ לסילמן - יומיים לפני פרישתה מהקואליציה הקודמת
עימות על החמץ בין הורוביץ לסילמן - יומיים לפני פרישתה מהקואליציה הקודמת
עימות על החמץ בין הורוביץ לסילמן - יומיים לפני פרישתה מהקואליציה הקודמת
(צילום: יואב דודקביץ')
בתקופת ימיה של הממשלה הקודמת שיגר שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ. כמה ימים אחר כך, מי שהייתה אז יו"ר הקואליציה של בנט ומשמשת כיום השרה להגנת הסביבה מטעם הליכוד, עידית סילמן, אמרה כי "כששר בממשלה אומר שאפשר להכניס חמץ, זה זלזול בכמעט 70% מהציבור. הוא הפיל לי את האסימון". יומיים לאחר מכן הודיעה סילמן על פרישתה מהקואליציה - מה שהחל להניע את גלגלי היציאה לבחירות.
תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה בתגובה להצעת החוק: "חוק זה, שמשמעותו לאפשר לשומרי בתי החולים לחטט בתיקים, לא יתרום דבר לחיזוק כשרות בית החולים, אלא ירבה שנאה וירחיק אנשים משמירת הלכות הפסח ומהרצון לכבד את חבריהם. מבחינה הלכתית, קיימים מספר פתרונות אשר אינם מצריכים חיטוט בתיקים האישיים וכך נהגו מקדמת דנא בבתי חולים שונים. חוקים מסוג זה שיש בהם כפיה וכניסה לעולמו הפרטי של אדם, מעולם לא קירבו אנשים ליהדות וסופם היה בבומרנג שהביא להחלשת יהדותה של המדינה".