דיון לא שגרתי נערך בצהריים (יום שני) במשפטו של שוטר מג"ב אפיק טויבי (22), שמואשם ברצח חברו ליחידה נעים מאדי. הדיון התקיים במטווח של קיבוץ גניגר בעמק יזרעאל, בשל צורך ללבן נושא חשוב ומהותי בעניינו של הנאשם, הנוגע לאופן השימוש שעשה באקדח בעת הירי במאדי, זאת כחלק המסיים של עדותו בבית המשפט.
התביעה טוענת כי טויבי תפעל את הנשק ורצח באדישות את מאדי ששכב במיטתו. הנאשם טוען כי שיחק בנשק, דבר שהוביל לפליטת כדור שגרם למות חברו.
3 צפייה בגלריה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
השוטר אפיק טויבי שירה בחברו נעים מאדי בבית המשפט המחוזי בחיפה
טויבי בבית המשפט
(צילום : אלעד גרשגורן)
בדיון הקודם, שנערך בבית המשפט המחוזי בחיפה בינואר השנה, ביקש התובע עו"ד רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במחלקה לחקירות שוטרים, להכניס אל בית המשפט שני כלי נשק: את האקדח האמיתי שבו ירה טויבי וכן "נשק אדום" – אותו סוג אקדח אבל מעוקר. זאת, כדי שניתן יהיה לדרוש מהנאשם להדגים כיצד שיחק בנשק, כפי שהוא טוען.
עו''ד תמי אולמן, המייצגת את הנאשם, התנגדה בטענה שאי אפשר לעשות את הניסוי הזה, שכן לנאשם אין רישיון להחזיק בנשק. "אם התובע היה מביא אקדח מפלסטיק לא היינו מתנגדים. אבל התובע מבקש לתת לנאשם אקדח אמיתי", אמרה עו"ד אולמן.
בתום התייעצות החליטו השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבום כי "נשק הוא נשק". הם הציעו שהנאשם יסיים את עדותו וכי המשך ההבהרות בעניין השימוש בנשק יתקיים בשלב מאוחר יותר במטווח.
3 צפייה בגלריה
נעים מאדי
נעים מאדי
נעים מאדי
היום הובא טויבי אל המטווח ברכב של שב"ס. הוא ניצב לצורך הדיון ללא אזיקים בידיו וברגליו, מוקף בשבעה מאנשי יחידת נחשון. בדיון נכחו גם עו"ד אסי פיסו, המלווה את משפחת המנוח מטעם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, והסנגורים שאדי סרוג'י, יעקב שלומוביץ ושחף אולמן.
כשביקש התובע מהנאשם להדגים פריקת אקדח מסוג "גלוק", כפי שלמד בקורס טרור, פנה ראש הרכב השופטים, ליפשיץ, לנאשם והזהיר אותו: "אמנם לקחנו כאן הרבה מקדמי בטיחות, למרות שמדובר באקדח שאינו מסוגל לירות, הרי שנשק הוא נשק. לא לכוון אותו לאחור בשום מצב".
לאחר שטויבי הדגים פריקה באקדח, הקשה עליו התובע: "בעדות שלך בבית המשפט סיפרת על שלבים אחרים". טויבי השיב: "אם היית רוצה לדעת מה בדיוק עשיתי עם הדגמה על אקדח, היה צריך לעשות את זה מיד לאחר האירוע. אתה חושב שאני זוכר כל שלב אחרי שנתיים?".
3 צפייה בגלריה
הסנגורים מימין: עורכי הדין שחף אולמן, תמי אולמן, יעקב שלומוביץ, שאדי סרוג'י
הסנגורים מימין: עורכי הדין שחף אולמן, תמי אולמן, יעקב שלומוביץ, שאדי סרוג'י
הסנגורים, מימין: שחף אולמן, תמי אולמן, יעקב שלומוביץ ושאדי סרוג'י
(צילום: ליאור אל-חי)
טויבי הוסיף כי "בזמן שיריתי ולחצתי על ההדק לא הסתכלתי לעבר המנוח. לא ידעתי שיש לי כדור בבית הבליעה". התובע ביקש ממנו להדגים כיצד הניח את האקדח על גופו של המנוח. "אני לא זוכר איך הנחתי את האקדח", השיב טויבי, "חוויתי טראומה. מה שאני זוכר זה את החבר שלי שנפגע. מה שעניין אותי זה להציל את חבר שלי".
טויבי מואשם ברצח באדישות של חברו השוטר. לפי כתב האישום, התקרית שבה נהרג מאדי אירעה במתחם תחנת המשטרה בעכו, בזמן שטויבי שיחק עם נשקו האישי כפי שנהג לעשות פעמים רבות לכאורה. הוא ירה במאדי מטווח אפס. לאחר מכן הוא ניסה לטשטש ראיות ולביים התאבדות של מאדי.