שר הביטחון יואב גלנט כינס היום (חמישי) את ועדת המוכנות לשעת חירום, שקיימה תרגיל מוכנות העורף לתרחיש של מלחמה בצפון, ואמר בסיכומו: "עלינו נגד חיזבאללה מדרגה אחת מתוך עשר - יש עוד עוצמה חזקה ומשמעותית מאוד לצה"ל. למטוסי חיל האוויר שטסים כעת בשמי לבנון יש פצצות כבדות יותר עבור מטרות רחוקות יותר". במקביל, צה"ל אישר כי בהפצצת הבית אתמול בעיירה א-נבטיה חוסלו מפקד בכיר בכוח רדואן של חיזבאללה, סגנו ופעיל נוסף.

מהבוקר תקף צה"ל עשרות מטרות חיזבאללה בלבנון, עם זאת גלנט הבהיר: "אנחנו לא רוצים להיכנס למלחמה, אלא מעוניינים להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בתהליך הסכמי. אם לא תהיה ברירה, נפעל כדי להחזיר אותם ולייצר להם את הביטחון המתאים".
שר הביטחון הוסיף: "אנחנו מגיעים לכאן אחרי יממה עצימה בצפון. חיזבאללה עלה חצי קליק - אנחנו עלינו מדרגה אחת, אבל זאת מדרגה אחת מתוך עשר. אנחנו יכולים לתקוף לא ב-20 ק"מ, גם ב-50 ק"מ, וגם בביירות וגם בכל מקום אחר, יש עוד עוצמה חזקה מאוד לצה"ל, מאוד מאוד משמעותית.
"אם לא תהיה ברירה - אנחנו נפעל על מנת להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם ולייצר להם את הביטחון המתאים. הדבר הזה צריך להיות ברור גם לאויבים שלנו וגם לידידים שלנו, וכמו שמדינת ישראל ומערכת הביטחון וצה"ל הוכיחו בחודשים האחרונים – כשאנחנו אומרים אנחנו מתכוונים".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בתרגיל  של ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בתרגיל  של ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון
השר גלנט בתרגיל ועדת המשק לשעת חירום לתרחיש מלחמה בזירת הצפון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גלנט אמר עוד: "בשביל לנצח במלחמה לא מספיק שיתוף פעולה בין חיל האוויר לצבא היבשה, צריך גם שיתוף פעולה מלא בין כל גופי המשק, בסופו של דבר, ראשי הערים וראשי המועצות הם הגורם הכי משמעותי שפותר לאזרח את הבעיה.
"אין לנו עניין במלחמה אבל אנחנו חייבים להתכונן. למטוסים שטסים ברגעים אלה מעל שמי לבנון יש מטרות - והם יודעים לשנות את התקיפה ממקום למקום. במקרה של מלחמה המחירים למדינת ישראל הם מחירים כבדים אך הם קטסטרופליים ללבנון ולחיזבאללה. רצוי שננקוט בתובנה הרומאית הישנה שאומרת: 'הרוצה בשלום ייכון למלחמה'".
במהלך הדיון שר הביטחון הדגיש כי בכוונתו לקיים סדרת תרגילים לקידום מוכנות הזירה האזרחית לתרחיש מלחמה בזירה הצפונית, והנחה לגבש תוכנית להקמת מערך הגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל.
ועדת המל"ח (מוכנות לשעת חירום) העליונה קיימה תרגיל מוכנות של העורף לתרחיש של מלחמה בזירה הצפונית, שכולל אפשרות לקשיים באספקת החשמל והאנרגיה, שינוע מזון ופינוי חולים מורכבים מבתיהם לבתי החולים. שר הביטחון ציין כי בכוונתו לקיים סדרת תרגילים לקידום מוכנות הזירה האזרחית לתרחיש מלחה בזירה הצפונית, והנחה לגבש תוכנית להקמת מערך הגנה על הנכסים האסטרטגיים של ישראל.

"נמשיך את הפעולה למרחב רפיח"

"האירוע מסכם תהליך שקורה בחודשיים האחרונים ופותח הליך עבודה חדש", אמר השר גלנט. "המלחמה בעזה מתקדמת בצורה מאוד מרשימה, התוכנית הצבאית עובדת ואנחנו שולטים בצפון הרצועה, אנחנו שולטים בחאן יונס ברמה גבוהה מעל ומתחת לקרקע, ואנחנו נמשיך את הפעולה שלנו למרחב רפיח ולמקומות אחרים".
גלנט אמר עוד: "בסופו של עניין, חמאס כארגון צבאי ושלטוני לא יתקיים ברצועת עזה - זו החלטת ממשלה, ומערכת הביטחון תבצע אותה במלואה. הזמן יהיה ממושך, אבל בסופו של עניין התהליך הזה יסתיים מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא יכולים לחיות עם מציאות שבה הורגים את הנשים והילדים שלנו, וחוטפים אותם, ואנחנו חיים כאילו עולם כמנהגו נוהג".
2 צפייה בגלריה
בניין הרוס ב א-נבטיה
בניין הרוס ב א-נבטיה
הבניין שהותקף בעיירה א-נבטיה
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
במקביל, צה"ל אישר כאמור כי בתקיפת חיל האוויר אתמול בעיירה א-נבטיה בדרום לבנון חוסלו עלי מוחמד א-דבס, מפקד מרכזי בכוח רדואן, סגנו חסן איברהים עיסא ופעיל נוסף. לפי דובר צה"ל, א-דבס היה מבין מכוויני הפיגוע בצומת מגידו במרץ בשנה שעברה שבו נפצע קשה תושב הכפר סאלם בעמק יזרעאל שרף א-דין חמאייסי. עוד נמסר כי א-דבס "הוביל, תכנן והוציא לפועל פעילויות טרור רבות נגד ישראל, בפרט במהלך המלחמה".
בחיזבאללה איימו אמש להגיב על התקיפה בבניין שבו שהו בכירי כוח רדואן. בתוך כך נמשכו חילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה, אחרי מטח הרקטות לצפת שבו נהרגה אתמול חיילת צה"ל סמלת-ראשונה עמר בנג'ו. בשעות הבוקר תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב בליידא. כמו כן הותקף מבנה צבאי אחר של ארגון הטרור השיעי במרחב מרון א-ראס.