הצעת חוק החמרת ענישה בעבירות מין על רקע לאומני אושרה אתמול (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית, ועוררה סערה. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס הבוקר ב-ynet live לחוק החדש, ותקף את אחת מהיוזמות שלו, ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית). "לימור אסון הר גזע מובילה חוקי גזע. היא כהניסטית, והחוקים שלה ישמעו יותר טוב בגרמנית", אמר טיבי.
טיבי הסביר כי "יש ניסיון לתייג קולקטיב אתני על ידי מעשים נוראיים כאלה. אונס הוא אונס, צריך להעניש בחומרה כל אנס וצריך לגלות אמפתיה לכל כאב של נאנסת, אבל פה עושים העצמה של משהו שהוא בכלל לא תופעה. אפילו המשטרה אמרה בוועדה שאין תופעה כזו".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"יהודים צריכים ללמוד היסטוריה יהודית. זה חוק גזע מביש". ח"כ טיבי במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
לדברי הח"כ מהרשימה המשותפת, "זה לא הגיוני, יש כאן יצירת מדרג כאב לנאנסת על ידי יהודי מול נאנסת על ידי ערבי וההפך". לאחר מכן, תהה טיבי: "למה לייחד חוק כזה למשל ולא לייחד חוק על הטרדות ואונס על ידי רבנים למשל?". הוא הוסיף כי "יהודים צריכים ללמוד היסטוריה יהודית. זה חוק גזע מביש, וכל מי שמנסה לתרץ אותו עושה טעות היסטורית ומוסרית".
לפי הצעת החוק של סון הר-מלך וח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שעברה ברוב של 39 חברי כנסת מול שבעה מתנגדים, הענישה על עבירות מין שנעשו על רקע לאומני, ממניע גזענות או עוינות כלפי ציבור - תוכפל - ובית המשפט יוכל לדרוש כפל פיצויים בגין עבירות הטרדה מינית שבוצעו ממניעים אלה. בנוסף, מוצע לקבוע חובת דיווח שנתית לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת על אודות מספר כתבי האישום שהוגשו ותיקי החקירה שנפתחו בנושא.
2 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
"כנסת ישראל בחרה להעביר את המסר שאם נפגעת על ידי יהודי - הפגיעה שלך שווה פחות". ח"כ סון הר-מלך
(צילום: רפי קוץ)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות התעצמה תופעת הטרור הלאומני. מדי יום יש דיווחים על נשים שהוטרדו מינית על רקע זהותן הדתית. התעצמות התופעה הגיעה למצב שבאזורים שונים בארץ, בצפון, בדרום, ואף בעיר תל אביב, נשים מפחדות לצאת לפעילויות ספורט או לבדן בשעות הערב".
הצעת החוק גרמה לביקורת חריפה ברשת, ונשים טענו כי הן חשות כעת שהפגיעה המינית שעברו "שווה פחות". גם בארגוני הסיוע תקפו את ההצעה.
"במקום לתקן את הענישה המגוחכת על כלל עבירות המין, לבטל את ההתיישנות בעבירות מין ולקדם חקיקה שתוכל לסייע לנפגעות ולנפגעים רבים, בחרה היום כנסת ישראל להעביר את המסר שאם נפגעת על ידי יהודי - הפגיעה שלך שווה פחות", אמרה אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. לדבריה, "זהו מסר לא ראוי ופוגעני, וזו לא החקיקה שהייתה יכולה לסייע לנפגעות ולנפגעים רבים".