הקצין הבכיר שהתריע מפני סכנת הצפיפות ודעתו לא התקבלה עלה על דוכן העדים: ניצב אמנון אלקלעי, שהיה ראש אגף המבצעים במשטרה בזמן האסון במירון, הופיע הבוקר (יום ה') בפני ועדת החקירה הממלכתית, התייחס למסמכי ההתרעה שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ותיאר כיצד המפכ"ל, רב-ניצב קובי שבתאי, דחה את ההמלצה שלו ושל מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, להגביל את כמות הקהל בהילולת ל"ג בעומר המרכזית. ynet העביר את העדות בשידור חי.
אלקלעי הסביר כי דחף לכך שמספר המשתתפים יצומצם כחלק מתקנות הקורונה - דבר שהיה נותן מענה הן לחשש הבריאותי מהתפרצות הנגיף באירוע הענק והן לסוגיה הבטיחותית, אך בדיון מכריע שנערך שבועיים וחצי לפני ההילולה המפכ"ל שלל לאלתר את ההצעה, והודיע כי מבחינתו יש רק שתי אפשרויות לקיום האירוע – "שחור או לבן", כלומר, או לבטל את האירוע לחלוטין או לקיימו ללא הגבלת קהל כלל.
"הבעתי בפני המפכ"ל את חוסר שביעות רצוני מההחלטה באופן מאוד ברור ומאוד נחרץ", אמר אלקלעי.
4 צפייה בגלריה
עדות אמנון אלקלעי
עדות אמנון אלקלעי
אלקלעי וזירת האסון
(צילום: משה מזרחי, לע"מ, גיל נחושתן )

4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
ניצב בדימוס אלקלעי, שהודיע זמן קצר אחרי מינוי שבתאי למפכ"ל שברצונו לפרוש מהמשטרה וסיים את תפקידו ב-1 במאי, למחרת האסון, מתח בוועדה ביקורת מרומזת על התנהלות המפכ"ל, ותיאר משבר אמון ביניהם.
הוא סיפר כי ביקש משבתאי לפרוש מהמשטרה אחרי 32 שנות שירות על רקע "תהליך קבלת ההחלטות שגוי", ולאחר אירועים חוזרים ונשנים שבהם התנהל "לא נכון" בכל הקשור להישענות ולהסתמכות על הדרג המקצועי - ובכלל זה עליו, כראש אגף המבצעים. לדבריו, בתחילה הוא נענה לבקשת המפכ"ל להישאר בתפקיד למשך תקופת זמן נוספת, אך לבסוף נשבר, כאשר הבין כי "דפוס הפעולה נמשך".
לדברי אלקלעי, "באמצע מרץ ביקשתי לסיים את תפקידי במשטרה על רקע זה שאני לתחושתי תהליך קבלת ההחלטות הוא שגוי, ההישענות על הדרג המקצועי שגויה. ביטאתי את זה בפני המפכ"ל, ואמרתי לו 'אני לא יכול לקיים את האחריות שלי, האחריות שלך גוברת, אין לי סמכות'".
הוא הוסיף: "בפעם הראשונה שביקשתי לסיים, הוא ביקש ממני להמשיך. אחר כך הייתה שרשרת אירועים מבצעיים, אמרתי לו את זה בפנים, קיימנו שיחה מאוד משמעותית. במקור, לבקשתו שאשאר ראש אגף המבצעים לעוד שנה הסכמתי, זה היה בכניסתו לתפקיד. ראיתי שבכל התקופה שאנחנו משרתים יחד תהליך קבלת ההחלטות לא מתנהל נכון. היו לי שיחות עם המפכ"ל, נשארתי לעוד מספר שבועות. ראיתי את הדפוס ממשנך ואז הלכתי אליו וביקשתי לעזוב את המשטרה".

4 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
4 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
רנ"צ שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בחודש שעבר נחשף ב-ynet הפרוטוקול המשטרתי הסודי מהדיון שלפני אסון מירון, שממנו עלה כי אלקלעי הצביע מראש על הצפיפות האפשרית כסכנה ברורה ומיידית. "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות", טען, והמליץ להיערך "לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".
לאחר דברי הסיכום של המפכ"ל בדיון, אלקלעי ביקש את רשות הדיבור פעם נוספת והדגיש שוב את סכנת הצפיפות והדוחק לפני האסון שבו נספו 45 בני אדם. גורמים בכירים הצביעו על אלקלעי כמי שיכול לחשוף בצורה הטובה ביותר בפני הוועדה את התהליכים שקדמו להילולה, מה שעשוי לסבך את המפכ"ל. בין היתר טוענים הגורמים שהמפכ"ל יעקב שבתאי, שניהל את אותה ישיבה דרמטית ואישר בעצמו את התוכניות לאירוע, לא ביקר בשטח ההר לפני ההילולה.
למעשה, אירוע מירון היה כאמור האחרון של אלקלעי בשירות. "כולם יודעים למה הוא עזב את המשטרה", אמר אחד הגורמים, "אם הוא יפתח את הפה בוועדה המצב של שבתאי לא יהיה טוב".