3 צפייה בגלריה
אביו של הפצוע ש׳
אביו של הפצוע ש׳
אביו של הפצוע ש'. "נתפלל שיגיע לחתונה שלו"
(צילום: איתן גליקמן)
ש', אחד הלוחמים שנפצע באורח קל-בינוני מרסיסי הרימון בטול כרם הבוקר (חמישי), אמור להתחתן בעוד שבוע. "קרה לנו נס גדול, נתפלל שהוא יגיע לחתונה שלו", אמר ל-ynet אביו, שלפני 22 שנה נפצע באורח אנוש בפיגוע בבית שאן. מלבד ש' נפצעו עוד ארבעה לוחמים, שלושה מהם באורח קשה - מתוכם שניים בסכנת חיים של ממש.
האב סיפר על השתלשלות האירועים: "בשעה שבע וחצי בבוקר קיבלתי טלפון מהבן, הוא שאל אותי מה שלומי. מיד הבנתי שהוא נפגע, מה יש לו לחייג אליי בבוקר ולשאול מה שלומי? ברוך השם מצבו קל. בפלג גופו התחתון של בני יש רסיסים רבים, ועוד רסיס ליד העין השמאלית. הוא בן 21 ואמור להתחתן בבית שאן. בשבת נעשה ברכת הגומל בבית הכנסת, ההרגשה שלי היא שקיבלתי אותו בחיים במתנה".


עוד סיפר האב: "הם הגיעו לבצע פעילות מבצעית, נזרק מטען, רימון וגם היה ירי. שני חבריו נפצעו קשה מאוד, הוא נפצע למזלנו באורח קל עד בינוני והלוואי וייצא מהר מבית החולים. בני המשפחה נמצאים כעת לידו, מתפללים כולם ומייחלים להחלמה מהירה שלו. הוא לוחם בימ"ס איו"ש, הוא בערך שנה ביחידה. מג"ב לקחו אותי אליו לבית החולים, הסתערתי והתנפלתי עליו בנשיקות וחיבוקים. בעזרת השם בעוד כמה ימים אני מכניס אותו לחופה".
האב סיפר על פציעתו לפני 22 שנה, שהותירה אותו עם נכות בשיעור של 95%. "אני נפצעתי באורח אנוש בפיגוע שהיה בבית שאן בסניף הליכוד. מחבלים נכנסו לסניף שלנו בבית שאן - שישה נרצחו ועוד 30 נפצעו", אמר. "הייתי שלוש שנים בבית החולים במצב אנוש. גם אחי נפצע לפני 40 שנה במלחמת לבנון הראשונה. אני פשוט מודה לאלוהים, קרה לנו נס גדול שנשאר לי הבן בחיים, נתפלל שיגיע לחתונה שלו".
3 צפייה בגלריה
תיעוד: פיצוץ מטען החבלה בטול כרם
תיעוד: פיצוץ מטען החבלה בטול כרם
תיעוד פיצוץ מטען חבלה בטול כרם
חמישה לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש נפצעו הבוקר מרימון רסס שהשליכו ועף חזרה לכיוונם ביציאה מפעילות מעצרים בטול כרם בסביבות השעה 5:30. שלושה מהלוחמים נפצעו כאמור באורח קשה, ושניים נוספים באורח קל-בינוני. במג"ב ובצה"ל מתחקרים האם מחבלים הספיקו להשליך בחזרה את הרימון או שהוא חזר ללוחמים כתוצאה מפגיעה בקיר.
בזמן יציאת הכוחות, מחבלים ירו והשליכו מטענים לעברם - ואלו השיבו באש, כולל בהשלכת הרימון שהתפוצץ. בתחילה חשבו בצה"ל כי הלוחמים נפצעו מהתפוצצות מטען עליו עלו עם רכבם, אך לאחר בדיקות רפואיות התגלה כי עיקר הפגיעה נבעה מרסיסי הרימון.
האירוע עלול היה להסתיים באסון כבד הרבה יותר, שכן מפקד הכוח הספיק לבעוט ברימון כדי להרחיקו - ובכך כנראה מנע את מותם שלו ושל לוחמיו. רק לאחר שהקצין בעט ברימון - הוא התפוצץ.
3 צפייה בגלריה
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
כוחות הביטחון פועלים בטול כרם, הלילה
לפי הערכות צה"ל, הרימון שב אל הלוחמים לאחר שפגע בחלק העליון של שער ברזל שחצץ בין הכוחות לבין המחבלים שירו והשליכו מטענים לעברם. חרף האירוע החריג, באוגדת איו"ש שיבחו את התנהלות המסתערבים בפעולה, בה עצרו יחד עם כוח של סיירת גולני מבוקש, שבביתו נתפס אקדח. המבוקש, שניסה לברוח מהכוחות, נורה ברגלו.
חמשת הפצועים פונו לבתי החולים לניאדו בנתניה, מאיר בכפר סבא ובילינסון בפתח תקווה. שניים מהפצועים קשה, שמאושפזים בבתי החולים מאיר וביליניסון - עדיין נמצאים בסכנת חיים. מצבו של הפצוע קשה הנוסף שמאושפז בבית החולים לניאדו מוגדר יציב, והוא לא בסכנת חיים. הלוחם עבר סדרת בדיקות וניתוח חירום שארך כשש שעות ועבר להתאוששות. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע לבקר את הלוחם שמאושפז בלניאדו ואת בני משפחתו.
מנהל מחלקת כלי דם בלניאדו, ד"ר אנטון קבאשה, מסר בצאתו מהניתוח: "מדובר בלא פחות מנס. הלוחם ספג רסיסים רבים בגפיים עליונות ותחתונות, תוך חשש ממשי לפגיעה בעורקים. לשמחתנו אף רסיס לא פגע בעורקים. צוות המחלקה הבכיר ביצע ניתוח היברידי שכלל חקר של עורקים בגישה פתוחה ובמקביל צינתור של כלי דם על מנת לוודא כי אין כל פגיעה בכלי הדם".
מנהל מחלקה כירורגית א' בבית החולים מאיר, פרופ' חיים פארן, אמר כי "אחד הפצועים הגיע אלינו במצב אנוש, ועבר במיון פעולות החייאה. מצבו התייצב בשלב זה, אבל הוא יצטרך לעבור עוד הרבה ניתוחים בהמשך".

כוח המסתערבים הגיע לפעילות הלילית בטול כרם שבמערב השומרון כדי לעצור מבוקש פלסטיני, אך הוא לא היה בבית ובמקומו נעצר חשוד אחר שבביתו אותרו אמצעי לחימה. בהמשך התפתחו חילופי אש בין הכוחות למחבלים. לקראת שעות הבוקר עזבו הכוחות את העיר, ולפי דובר צה"ל חילופי האש נמשכו כאמור גם במהלך יציאתם - וזוהו פגיעות בקרב המחבלים. אחד המחבלים, שנפצע באורח בינוני, פונה לטיפול רפואי בבית החולים הלל יפה בחדרה.
זמן קצר לאחר מכן, מחבלים פתחו באש מתוך רכב לעבר ההתנחלות אבני חפץ בשומרון. לא היו נפגעים. כוח צה"ל מסיירת גולני, שהשתתף גם כן בפעילות בטול כרם, ניהל מרדף אחר המכונית עם החוליה שכלל חסימת צירים, ובמהלך ניסיון המעצר בכפר שופה ליד טול כרם התפתחו חילופי אש בין הצדדים - ושני מחבלים חוסלו. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
המחבלים שחוסלו הם עבד אל-רחמן פארס מוחמד עטא בן ה-23 וחודיפה עדנאן מוחמד פארס בן ה-27. אחד מהם משתייך לחמאס והשני לגדודי חללי אל-אקצא. מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף אבי בלוט ומפקד חטיבת מנשה אלוף-משנה איוב כיוף, הגיעו הבוקר לנקודת נטרול המחבלים וביצעו תחקור ראשוני של האירוע יחד עם לוחמי סיירת גולני.