בישראל שוררת אכזבה עמוקה מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שקרא אמש (שישי) בריאיון ל-BBC להפסקת אש בעזה ואמר כי ישראל חייבת "להפסיק להרוג נשים ותינוקות". בתחילת המלחמה הפגין מקרון תמיכה נחרצת בישראל, הגיע לביקור הזדהות בארץ ואף קרא לגבש קואליציה בינלאומית נגד חמאס, אבל בסוף השבוע השמיע לפתע דברים קשים נגד מעשי צה"ל. מחשש שדברי מקרון ייצרו סחף בעמדת מנהיגי המערב, שרובם תומכים בישראל, הוחלט בירושלים לפרסם תגובה חריפה ומיידית, ובהודעה לילית מאוחרת הדגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו כי חמאס הוא האחראי להרג האזרחים.
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
נשיא צרפת מקרון. "אי אפשר לעבור על דבריו בשתיקה"
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
בשיחות סגורות בירושלים ניכרת הבנה שדבריו של מקרון נאמרו משיקולים פנימיים הנוגעים לחשש מהפגנות והפרות סדר בצרפת עצמה. עם זאת, גורם מדיני בכיר אמר כי גם לישראל יש שיקולים פנימיים, "ואנחנו לא יכולים לעבור בשתיקה על דברי מקרון, כי זה עלול להוביל לסחף של מי שנוח לו להסתתר מאחורי צרפת".
גורם ישראלי המעורה ביחסי ישראל-צרפת תלה את שינוי העמדה של מקרון בלחץ העצום שמופעל עליו מצד מפגינים, ארגונים וחברי פרלמנט מסוימים. "ייתכן מאוד גם שהוא קיבל תדרוך מצד ראשי רשויות אכיפת החוק בצרפת, שאמרו לו שבשכונות המהגרים עלול המתח להתפרץ בכל רגע ולגלוש לאלימות נרחבת". אפשרות נוספת שהעלה הגורם היא שהשגריר החדש של צרפת, שהגיע לישראל רק לפני שלושה חודשים, עדיין אינו מקושר מספיק לישראלים ואינו בקיא מספיק במצב בשטח, ולכן מעביר לפריז מידע הלוקה בחסר.
"בכל מקרה, זה מחייב את ישראל להשקיע משאבים רבים יותר בצרפת", אמר הגורם, וציין את העובדה שכבר 9 חודשים אין לישראל שגריר קבוע בפריז, מאז שובה לישראל של השגרירה יעל גרמן. "לא ייתכן שבעת הזו משרד החוץ לא ממנה שגריר בצרפת והשגרירות מוחזקת על-ידי ממלא מקום. צריך לשלוח שגריר מעולה ודובר צרפתית רהוטה שישטוף את האולפנים. אסור לוותר על מדינה כזאת".
3 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בביקורו בישראל בעקבות המלחמה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בביקורו בישראל בעקבות המלחמה
נתניהו ומקרון בביקורו של הנשיא הצרפתי בארץ. אין שגריר קבוע בפריז כבר 9 חודשים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
פעיל יהודי במפלגה השותפה לקואליציה של מקרון אמר השבוע: "כבר שנים שבצרפת לא שומעים את השגרירות הישראלית. השגרירוֹת האחרונות התראיינו מעט מאוד ובצרפתית גרועה, ולא שכנעו איש. את גרמן בכלל לא ראו ולא ידעו שהיא שם, כי היא לא הופיעה ולא דיברה צרפתית".
בריאיון אמש הדגיש מקרון שוב כי הוא מגנה את מתקפת הטרור של חמאס ושותף לכאב של ישראל ולרצון שלה להיפטר מהטרור, אך אמר כי "אין הצדקה" להפצצות וכי הפסקת אש דווקא תועיל לישראל. כשנשאל אם הוא רוצה שמנהיגים אחרים, כולל מארה"ב ומבריטניה, יצטרפו לקריאתו להפסקת אש, השיב מקרון: "אני מקווה שהם יעשו זאת". כשעלתה השאלה אם לדעתו ישראל עברה על החוק הבינלאומי במעשיה בעזה השיב: "אני לא שופט, אני ראש מדינה". הוא אמר גם שלא יהיה נכון ש"שותף וחבר" כמוהו יבקר כך את ישראל חודש בלבד אחרי שהותקפה.
3 צפייה בגלריה
מהומות ב נאנטר צרפת בעקבות תקרית שבה שוטר ירה למוות ב נער אלג'יראי בשם נאהל
מהומות ב נאנטר צרפת בעקבות תקרית שבה שוטר ירה למוות ב נער אלג'יראי בשם נאהל
הרס בנאנט בגל האלימות האחרון בשכונות המהגרים בצרפת, בחודש יוני השנה
(צילום:REUTERS/Gonzalo Fuentes TPX IMAGES OF THE DAY)
בישראל כאמור חששו מאוד שמקרון יסחף אחריו מנהיגים נוספים שיקראו להפסקת אש, ומעט אחרי חצות פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעה שבה נכתב: "האחריות לפגיעה באזרחים היא של חמאס-דאעש, ולא של ישראל. על מנהיגים בעולם לגנות אותם. נזכיר שישראל נכנסה למלחמה בגלל שארגון הטרור רצח באכזריות מאות ישראלים וחטף יותר מ-200 ישראלים. בעוד שישראל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באזרחים וקוראת להם לצאת מאזורי הלחימה - חמאס-דאעש עושה הכול כדי למנוע מהם לצאת לאזורים בטוחים ומשתמש בהם כמגן אנושי".
גם שר החוץ אלי כהן הגיב על דברי מקרון: "האחריות על כל האירועים - הטבח, המלחמה שהחלה והסבל של התושבים בעזה - הינה של החמאס-דאעש בלבד, שהוא האויב הגדול ביותר של הפלסטינים", מסר השר כהן. "ישראל פועלת לפי החוק הבינלאומי ותמשיך בפעולותיה עד לחיסול חמאס-דאעש ושחרור כל החטופים".