1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה תקיפה
 אילוסטרציה תקיפה
43% מהתיקים שנפתחו על עבירות מין עסקו בפגיעה בקטינות וקטינים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההתכתבויות לכאורה שנחשפו השבוע בין הכדורגלנים עומר אצילי ודור מיכה, בפרשה שבה נחשד כי השניים ניהלו פגישות עם קטינות ואף סיפקו להן סמים, העלתה לסדר היום את תופעת עבירות המין. התיק הזה, כמו אחרים, נסגר מחוסר אשמה. בשנים האחרונות חלה עלייה בסגירת תיקים בעבירות מין מנימוק זה - מ-13% ב-2016, ל-18% אחוזים ב-2020.
הפער בין כמות התיקים שנפתחים על עבירות מין לכמות כתבי האישום שמוגשים נשאר גדול. כך למשל, בשנת 2020 נפתחו 2,241 תיקים פליליים בגין עבירות מין כלפי קטינים, אולם רק 521 מתוכם הבשילו לכתב אישום – משמע, בין 75% ל-80% מהתיקים נסגרים ללא כתב אישום. באותה השנה 43% מהתיקים עסקו בפגיעה בקטינות ובקטינים, 15% עד גיל 12 ועוד 28% עד גיל 18.
"מדי שנה נפגעים בישראל אלפי ילדים מעבירות מין ואלימות", מסבירים במועצה לשלום הילד. "למרות חומרתן של עבירות מין, ולמרות הנזק החמור שהן גורמות לילדים, רבים מהתיקים נסגרים, לעתים קרובות בשל היעדר ראיות מספקות. סגירת תיקים בשיעורים כה גבוהים מרפה את ידיהם של ילדים ומשפחותיהם בבואם להגיש תלונה, משבשת את תחושת הצדק של הילדים ואת האמון שלהם בעולם המבוגרים. גם התיקים המעטים אשר מבשילים לכדי כתב אישום וקיומו של הליך פלילי מסתיימים לא אחת בענישה מקלה".