המחאות נגד המהפכה המשפטית הגיעו לנקודת רתיחה אמש (שני) לאחר האישור הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות, וכללו אלימות קשה כלפי מפגינים מצד המשטרה, אך לא רק. הלילה שוחררו מבית החולים מאיר בכפר סבא שלושת המפגינים שנדרסו אמש בכביש 531 על ידי רכב שפגע בהם בזמן שחסמו את הכביש. בין הפצועים, נער בן 14 ואמו.
בתיעוד נראה אחד המפגינים נשען על מכסה המנוע של רכב פרטי בכביש 531, בניסיון כנראה למנוע ממנו להתקדם בצומת מל"ל, שאותו חסמו המוחים. או אז נהג הרכב החל להאיץ, העיף את הגבר שהיה על מכסה המנוע, פגע בשלושה מפגינים שהיו על הכביש ונמלט. המשטרה עצרה את הנהג החשוד בדריסה כחצי שעה לאחר מכן, ומעצרו הוארך היום בשלושה ימים.
8 צפייה בגלריה
מפגינים עצורים על איילון
מפגינים עצורים על איילון
מפגינים עצורים בנתיבי איילון, הלילה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מפגינים מול פרשים על איילון
מפגינים מול פרשים על איילון
פרשי המשטרה מול המפגינים באיילון
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
פרשי משטרה על נתיבי איילון
פרשי משטרה על נתיבי איילון
(נמרוד גליקמן)
8 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
המכתז"ית בפעולה
(נמרוד גליקמן)
8 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
פינוי אלים של מפגין
(צילום: נמרוד גליקמן)
8 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
(צילום: נמרוד גליקמן)
בתוך כך, נעצרו חמישה מהחשודים בהשתתפות בקטטה אמש בקיבוץ חצרים, שבה תועד קצין הביטחון של המקום יורה באוויר סמוך לתומכי המהפכה המשפטית שחסמו את הכניסה למקום. אקדחו של הקב"ט הוחרם בעקבות התקרית. אתמול שבעה חשודים עוכבו לחקירה, אך שניים מהם שוחררו עם סיומה. חמשת העצורים, בהם הקב"ט שהשתמש בנשקו, יובאו היום לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בבאר שבע.
לפי אנשי הקיבוץ הירי באוויר נעשה על ידי הקב"ט רק לאחר שחש סכנה מצד אותם פעילים: לדבריהם, סמוך לשעה 21:45 הגיעה קבוצה של תומכי המהפכה המשפטית שחסמה את הכניסה לקיבוץ. "היה זה הלילה הרביעי והם החלו להתעמת עם חברת קיבוץ עם תינוקת ברכב, והחלו לדפוק על הרכב. השער נסגר והרוחות התלהטו. אחד החברים שהותקף חש בסכנת חיים וירה באוויר", נמסר.
8 צפייה בגלריה
המכתב של התנועה הקיבוצית בעניין מפגיני הימין שתקפו את חברי קיבוץ חצרים
המכתב של התנועה הקיבוצית בעניין מפגיני הימין שתקפו את חברי קיבוץ חצרים
המכתב של התנועה הקיבוצית
התנועה הקיבוצית התייחסה היום גם כן לתקרית אמש בחצרים, ובהודעה רשמית אל חברי הקיבוץ כתבה כי הקב"ט "חש סכנה לחייו וירה מאקדחו מספר יריות באוויר". עוד נכתב כי תומכי המהפכה "הטרידו אם ותינוקה, פגעו ברכבים והתעמתו עם חברי קיבוץ שהגיעו למקום".
המפגינים נגד המהפכה המשפטית טענו אתמול כאמור לאלימות של שוטרים בחלק מהמוקדים, שעצרו לפחות 54 מפגינים לאורך יום ההפגנות הסוער. עם זאת, לנוכח העימותים במהלך הלילה בין שוטרים למפגינים - מספר העצורים כנראה זינק. הלילה באיילון תועד בין היתר שוטר תופס מפגינה בשיער ומעיף אותה מעבר לחומה, ושוטר נוסף שבועט בראשו של מפגין.

משה רדמן, אחד ממובילי המחאה, ציין הבוקר ב-ynet live כי לדעתו המשטרה מפעילה כעת יותר כוח נגד המפגינים מבעבר. "חשוב לזכור שבאחוזים ניכרים מהמקרים, השוטרים באים לעשות את עבודתם נאמנה ולאפשר לנו להפגין. אנחנו צריכים למגר את התופעות נדירות האלה שעדיין קורות ולצערי הולכות ומתרחבות של אלימות מיותרת לגמרי", אמר רדמן. "ראינו הרבה מקרים של אלימות אתמול. כיוונו עלינו מכת"זית בכינון ישיר בזמן שבסך הכול ישבנו מחוץ לכנסת בהפגנה בסגנון של גנדי - לא אלימה ופסיבית לגמרי".
לדברי רדמן, מקרי האלימות "חמורים וצריכים להיחקר. המשטרה צריכה לעשות בדק בית יותר טוב איך מגיעים לזה וגם איך מטפלים בזה, כולל במחלקה לחקירות שוטרים, שלצערי הרב אין שם הרבה מענה".
8 צפייה בגלריה
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
גו ביידן ו נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הבית הלבן קרא לרשויות בישראל "לכבד את הזכות להפגין"
(צילום: AP /Susan Walsh)
התיעודים של אלימות המשטרה אף הובילה את הבית הלבן לפרסם הודעה במהלך הלילה, שבה נכתב: "אנחנו מפצירים ברשויות בישראל להגן ולכבד את הזכות להפגין".
המשטרה מצידה טענה כי "במהלך אירועי הפרת סדר בתל אביב אתמול נפצעו 10 שוטרים כתוצאה מאלימות המוחים. חלק מהם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים איכילוב". עוד נמסר כי "במהלך הפעילות אתמול הותקף קצין משטרה על ידי המון המוחים סמוך לנתיבי איילון,לאחר שניסע למנוע הצתת מדורה על הכביש ולבצע מעצר של החשוד בהצתה".
יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי התייחסה הבוקר ב-ynet live להודעת הבית הלבן מהלילה, ואמרה כי "זו הודעה ששמורה למדינות לא דמוקרטיות". בנוגע להתנהלות המשטרה, מיכאלי ציינה כי נדהמה מהאלימות שהופעלה כלפי המפגינים, ואמרה כי "זה המאבק הכי מנומס ולא אלים. באיזה עולם המשטרה משתוללת ככה?".
מיכאלי אף פנתה ישירות למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, וקראה לו "להתרומם לגודל השעה ולהבין שהוא זה שחוצץ בין האזרחים לממשלה חסרת אחריות, שלא מהססת ומשסה את החברה הזאת זה בזה. הוא צריך להיות הכוח האחראי ששומר על שלום הציבור".

דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי דחה היום ב-ynet live את טענות המוחים וטענותיה של מיכאלי, ואמר כי "אף שוטר לא יוצא מהבית כדי להכות מפגין. אנחנו כמשטרה נמצאים בעשרות ומאות אירועים של מחאות מידי שבוע כבר 30 שבועות ברציפות, ו-98% מהאירועים בשטח מסתיימים באפס תקלות וחריגות". לדבריו, "כשאני יוצא מהבית בשבת כדי לנסוע להפגנות בת"א אני רואה לאורך כל הכביש עשרות מחאות שמתקיימות במסגרת החוק והכל מתנהל כמו שצריך. לצערנו הרב אתמול היה פרץ של אלימות בטווח מאוד קצר של זמנים".
לוי הוסיף כי "הגיע הזמן שכל אדם שיוצא למחות יבין שהוא לא יכול לחסום ציר. אתמול הייתה שריפת ענק בירושלים, אם האירוע של השריפה היה מתגלגל חלילה לאירוע של נפגעים או צורך בפינוי תושבים?". בנוגע למפכ"ל שבתאי, דובר המשטרה ציין כי "מפכ"ל המשטרה הנחה מהיום הראשון אפס סובלנות לאלימות ופגיעה בסמלי שלטון, אבל מהצד שני הוא מנחה יום יום את השוטרים לאפשר את המחאה במסגרת החוק".


בהפגנה בירושלים אתמול, מפגין נגד המהפכה המשפטית נחתך בידו והתעלף, ושוטר תועד עושה לו חוסם עורקים. לפני כן טען המפגין כי "שוטר שבר עליי את הבמבוק (מקל של דגל)". הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים הדסה עין כרם בעיר.
תקריות אלימות תועדו במוקדי הפגנה נוספים אתמול ובמהלך הלילה. ברעננה שוטר דחף מפגינים שחסמו את הכביש ברחוב אחוזה, בירושלים שוטרת משכה מפגינה בכוח ואז כינתה אותה "שמנה" ובמחאה בקפלן בתל אביב מפגינים הדפו פרשים של המשטרה, שבתגובה השתמשה בכוח רב. לפי המשטרה, לוחות עץ הוצתו על ידי המוחים במקום. בהמשך תועדו שוטרים זורקים קרש בוער לעבר מפגינים.

אלפי מפגינים ירדו גם לנתיבי איילון צפון והחלו לצעוד על הכביש. המשטרה מסרה כי המפגינים הפילו גדרות בירידה לאיילון במחלף השלום, וכתוצאה מכך בלש של המשטרה נפצע ברגלו. הוא קיבל טיפול במקום. שוטר נוסף נפגע בראשו כשמפגינים השליכו בקבוקים מלאים בחול ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים.