2 צפייה בגלריה
איילת שקד בהצהרה לתקשורת
איילת שקד בהצהרה לתקשורת
השרה לשעבר ופליטים אוקראינים בנתב"ג
(צילום: שאול גולן, איר שגיא)
בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב קבע כי תבוטל הנחיית שרת הפנים לשעבר איילת שקד, שלפיה כל ההחלטות הנוגעות לסירוב כניסה של אזרחי אוקראינה בנתב"ג יתקבלו על ידי רשות האוכלוסין וההגירה בירושלים. כך, הסמכות לדון בערעורים בנושא תיוותר בידי בית המשפט המחוזי בתל אביב. השופטת מיכל אגמון גונן ציינה כי "עולה חשש ממשי כי הכוונה בהנחיית השרה לשעבר שקד הייתה ניסיון לבחירת בית המשפט".
ההנחייה נקבעה על ידי השרה לשעבר באפריל 2022. מכיוון שההנחייה עסקה באזרחי אוקראינה, שבארצם מתחוללת מלחמה, ולנוכח המכסות שהגבילו את מספר הנכנסים לישראל, שקד סברה כי יש לדון בכל מקרה בכובד ראש "לנוכח רגישות העניין", כלשונה. עם זאת, השופטת אגמון גונן הבהירה כי למרות שנראה כי מדובר לכאורה בהחלטה פרוצדורלית הנוגעת לסמכות המקומית של בתי המשפט, לא כך הדבר. בפועל, אמרה, מדובר בעניין עקרוני הנוגע להפרדת הרשויות ולהתערבות הרשות המבצעת בשיקול הדעת השיפוטי.
בטרם הוראתה של שקד, הערעורים בעניינם של אזרחי אוקראינה היו מגיעים לפתחה של השופטת אגמון גונן בבית המשפט המחוזי בתל אביב. עם זאת, השופטת סקרה את ההחלטות המרכזיות שנתנה בעניינם של אזרחי אוקראינה שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה, וקבעה כי הנחיית שקד להעביר את ההחלטות באופן גורף לרשות האוכלוסין נעשתה ככל הנראה כדי שערעורים בנושא יתקיימו בבית משפט בירושלים, ולא בפניה. "סמיכות הזמנים בין החלטותיי בעניינם של אזרחי אוקראינה, ובין הטיעונים שהוצגו במספר תיקים בעניין זה, מצביעים לכל הפחות על דפוס מכוון", אמרה.
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
טקס חילופי שרים במשרד הפנים
חילופי שרים במשרד הפנים. "יש להביא עניין זה לפתחו של השר החדש"
(צילום: עמית שאבי)
בנוסף, הדגישה השופטת אגמון גונן כי בשעתו היו בתוקף מכסות לכניסת אזרחי אוקראינה, ועל כן הייתה חשיבות לכל החלטה בעניין. אולם, מכסות אלו בוטלו בחודש יולי, וכיום כניסתם של אזרחי אוקראינה אינה מוגבלת עוד במכסות.
עם זאת, השופטת הבהירה כי לאור ביטול המכסות וכניסתו של ח"כ אריה דרעי לתפקיד שר הפנים החדש, "יש להביא עניין זה לפתחו של דרעי, כדי שיוכל לקבל החלטה על יסוד הנתונים העובדתיים והנסיבות הרלוונטיות כיום". בשלב זה, כך אמרה בקביעתה, לא תשלול את העברת הדיונים באופן גורף "כדי לאפשר לשר החדש לשקול את מדיניותו בעניין".
אגמון ציטטה מדבריו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין: "אין ספק כי גדולה מסכנת טשטוש התחומים בין הרשות המבצעת לבין הרשות המחוקקת, היא הסכנה של ביטול התחומים בין הרשות המבצעת לבין הרשות השופטת. המשפט הבלתי תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של חרות האדם בימינו. בנפול המשפט, אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחיים של השררה".