שרת הפנים איילת שקד כינסה אחר הצהריים (יום שלישי) מסיבת עיתונאים שבה הציגה את המדיניות החדשה של כניסת אזרחים אוקראינים לישראל בזמן המלחמה במדינה, אחרי הביקורת שהטיחו בה חבריה לממשלה. שקד אמרה כי לצד כ-20 אלף אוקראינים שכבר שהו בישראל, ישראל תתיר לכ-5,000 נוספים להיכנס לשטחה. מאחר שמפרוץ המלחמה באוקראינה ועד היום הגיעו לארץ 3,456 אזרחים אוקראינים שאינם יהודים, ומתוכם סורבה כניסתם של 151, מדובר על פחות מ-2,000 אוקראינים נוספים שיורשו לשהות בישראל בזמן המלחמה. כשתיחצה מגבלת ה-5,000, על כל אזרח אוקראיני שייצא מישראל יוכל להיכנס אחד אחר - בתנאי שימלא את הטופס המקוון מראש. מי שלא יקבל אישור כניסה, יגורש.
שקד, שהציגה את המדיניות החדשה יחד עם חברת הכנסת יוליה מלינובסקי ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ, אמרה כי מעתה אוקראינים שירצו להגיע לארץ יגישו בקשה מקוונת באתר משרד החוץ - וככל שלא התמלאה מכסת האירוח, בהיעדר מניעה אחרת, הם יוכלו להגיע לישראל באופן זמני. המתווה ייכנס לתוקף בחצות הלילה שבין שבת לראשון. שקד הדגישה כי ישראל מתמודדת עם אתגר ייחודי, שכן עשרות אלפי יהודים צפויים לעלות לארץ מאוקראינה ומרוסיה בעקבות המלחמה.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
ישראלים לא יפקידו יותר ערבות בשדה התעופה. השרה שקד
(צילום: יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בחרקוב
נזקי הלחימה בחרקוב
צפי לעשרות אלפי עולים יהודים. נזקי הלחימה בחרקוב שבאוקראינה
(צילום: AP)
"מראות המלחמה באוקראינה והסבל העובר על אזרחיה מטלטלים את הנפש ואינם מאפשרים להישאר אדישים", פתחה שקד את דבריה. "לאירועים קשים אלה גם השפעה ישירה על מדינת ישראל, הנערכת בימים אלה לקלוט, על פי ההערכות כמאה אלף יהודים וזכאי חוק השבות ובני משפחתם הבורחים מאזורי הקרבות".
שקד דיברה על גל העלייה הצפוי מאוקראינה, ואמרה כי למרות שמדובר באתגר משמעותי - מדינת ישראל הוכיחה בעבר, שהיא יכולה לעמוד באתגרים אלה. היא ציינה כי "אין בכך כדי לגרוע מתרומתה האדירה של מדינת ישראל לקליטת אזרחי אוקראינה הבורחים מהקרבות".
"ככל שתמונת המצב מתבהרת, ברור כי מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה", אמרה מנגד. "כבר עתה אנו עומדים על קצב כניסה של עשרות אלפי בני אדם, שאינם זכאי שבות, בתוך חודשים ספורים. מספרים אלו מתווספים לגל האדיר הצפוי לנו של זכאי חוק השבות שדורש מענה. כל בר דעת מבין כי מציאות כזו דורשת היערכות מחדש וגיבוש מדיניות מאוזנת וברת קיימא. קל לבקר ולצעוק מהיציע, מורכב יותר לשאת באחריות לעתידה של מדינת ישראל ולקבל את ההחלטות הנכונות והשקולות ביותר".
"לכן, בימים האחרונים, גיבשתי יחד עם שר החוץ ועם אנשי משרד החוץ מדיניות אחראית עבור מדינת ישראל: ראשית, מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות (כ-16 אלף מהם בניגוד לחוק). בנוסף, אם חלילה האלימות לא תיפסק תוך זמן סביר, נאפשר להם לעבוד בישראל.
"מעבר לכך, הוסכם על קביעת מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות. מי שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של שלושה חודשים, ובאם חלילה המצב בארצם לא ישתפר עד אז, יתאפשר להם בהמשך גם לעבוד בישראל, בדומה לאזרחי אוקראינה שכבר כאן. ישראלים לא יאלצו יותר להפקיד ערבות בשדה התעופה, ורק יחתמו על התחייבות שהאורח יצא מישראל מרגע שמצב החירום ייגמר, בתקווה כי הדבר יקרה בזמן הקרוב".

לדברי שקד, "בסך הכול ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם. מדובר במספר משמעותי ביותר לכשעצמו, בכל קנה מידה. כאשר מוסיפים לכך את קליטת העלייה מכוח חוק השבות, מתבהר גודל האתגר. אין לי ספק שנעמוד בו בהצלחה.
"כל אזרח אוקראינה שחפץ להגיע לישראל יוכל להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ וככל שלא התמלאה מכסת האירוח, בהיעדר מניעה אחרת, הם יוכלו להגיע לישראל באופן זמני. במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן. כך יתאפשר גם אירוח טוב יותר של המגיעים לישראל.
"ולכן מעתה, כל אזרח אוקראיני שירצה לעלות על מטוס יצטרך להציג את האישור שקיבל ממשרד החוץ. הכול כמובן אינטרנטי ובשאיפה תוך 24 שעות".
מוקדם יותר היום אמרה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה בוועידת הנשים של המדינה כי היא מברכת את שקד על "שהייתה קשובה לקולות שעלו בממשלה והסירה את הדרישה לערבות כתנאי לכניסה לארץ". לדברי תמנו שטה, "אנחנו, כעם היהודי, חייבים לפתוח את השערים שלנו בלי התניות - מתוך הבנה שזה זמן להצלת נפשות, בין אם מדובר ביהודי ובין אם לא". על קליטת העולים והפליטים אמרה תמנו שטה כי "יש תקלות, אבל מה שחשוב שיש נכונות לפתור את התקלות".
שלשום, לפני ישיבת הממשלה, אמרה השרה שקד שתגבש מדיניות שתאזן את הגעת הפליטים - שכן לדבריה 90% מהאוקראינים שמגיעים לישראל לא זכאים לעלות לפי חוק השבות. שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר התפוצות נחמן שי תקפו אותה בישיבה על דרישתה של ישראל מפליטים להפקיד ערבות של 10,000 שקלים ויותר עם כניסתם לארץ, ושקד השיבה להם: "מדינת ישראל היא המדינה המערבית שקלטה הכי הרבה פליטים ביחס לגודל שלה בהשוואה למדינות שאינן גובלות באוקראינה".