ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק החליט לזנוח את התוכניות להעביר את השגרירות הבריטית מתל אביב לירושלים, כחודש וחצי אחרי שראש הממשלה לשעבר ליז טראס העלתה זאת בשיחה עם ראש הממשלה יאיר לפיד. דובר מטעם דאונינג 10 אישר היום (חמישי) כי הנושא נבחן, אבל לדבריו, "אין כרגע תוכניות להעביר את השגרירות הבריטית".
3 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. "קייס חזק", אבל זנח את התוכנית
(צילום: AFP)
מאז שהודיעה טראס ללפיד כי היא בוחנת את העברת השגרירות, היא הספיקה להתפטר מתפקידה אחרי 45 ימים בתפקיד, אחרי שהתוכנית הכלכלית שהציגה לחילוץ המשק הבריטי מהקיפאון וממשבר יוקר המחיה טלטלה את השווקים, הבריחה משקיעים - והוכרזה ככישלון חרוץ.
לפני ההתפטרות, טראס הנחתה עוד להתחיל בבדיקת היתכנות להעברת השגרירות לשטח בשכונת תלפיות. במסגרת הבדיקה ביקרו נציגים בריטים באזור, ובדקו מקרוב אם יוכל לשמש להקמת שגרירות עתידית.
3 צפייה בגלריה
שגרירות בריטניה ב ישראל תל אביב ארכיון 2019
שגרירות בריטניה ב ישראל תל אביב ארכיון 2019
השגרירות הבריטית בתל אביב
(צילום: Shutterstock)
ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק, שהחליף את טראס, נחשב תומך ישראל גם הוא. במכתב ללובי הפרו-ישראלי במפלגה השמרנית הדגיש לאחרונה סונאק את תמיכתו בישראל: "אני גאה להיות ידיד של ישראל וגאה בכך שכיהנתי בממשלה שרוממה את היחסים בין בריטניה לישראל לדרגתם הגבוהה ביותר אי פעם". כמו טראס, גם הוא הבטיח להיאבק בגרעין האיראני וב-BDS ולקדם את הסכם הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה. באמצע אוגוסט הצהיר כי הוא מכיר בירושלים כ"בירתה ההיסטורית של ישראל באופן שאי אפשר לערער עליו", והוסיף שיש "קייס חזק מאוד" להעברת השגרירות הבריטית לירושלים ולהכרה בה, אולם צעד כזה, לפי ההערכות, היה גורר זעם מצד מדינות ערב על בריטניה.
סונאק פגש אתמול דיפלומטים ישראלים ודיפלומטים ממדינות המפרץ כדי להביע את תמיכתה של בריטניה בהסכמי אברהם. "ההסכמים התחילו עידן חדש ביחסי הסחר, התיירות, הביטחון ועוד. זה הדיבידנד של הדיפלומטיה", אמר סונאק בפגישה. "אנחנו חייבים להמשיך במסע ולהראות שבאמצעות עבודה יחד אפשר להביא לשלום קבוע, יציבות ושגשוג. ויותר מהכול – אנחנו יכולים להביא תקווה".
3 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד ליז טראס
 יאיר לפיד ליז טראס
(צילום: רויטרס )
השגריר הפלסטיני בבריטניה, חוסאם זומלוט, בירך על חזרתה של בריטניה מהכוונה להעביר את השגרירות. "אנחנו רוצים להודות לממשלת בריטניה, לפעילים ולציבור, שמאמציהם הצליחו לשמר את בריטניה בקו אחד עם החוק הבינלאומי בנושא הזה. השאלה בנוגע למיקום שגרירות בריטניה מעולם לא הייתה אמורה להישאל".