לא רק גנץ וגלנט: ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול (שני) לאורך היום סדרת התייעצויות עם שרים בממשלתו, לקראת ישיבת הממשלה היום שבה יובא להצבעה אישור נוסח טיוטת חוק הגיוס. שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד נשמע נחרץ בשיחה עם נתניהו, ואמר לו: "חוק הגיוס כפי שהוא - לא יכול לעבור. החוק - נזק עצום". כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, מהטיוטה של החוק נשמט גיל הפטור. במקביל, נציגי המפלגות החרדיות איימו לא להגיע לישיבת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
רה"מ נתניהו עם שר הכלכלה ברקת
(צילום: עמית שאבי)
במהלך היום ישבו אצל ראש הממשלה גם השרים מיקי זוהר, עמיחי שיקלי, אבי דיכטר, יריב לוין, אופיר סופר ויצחק גולדקנופף, וכן חברי הכנסת אריה דרעי ומשה גפני. נתניהו שאל את עמדת השרים לגבי החוק כדי לקבל תמונת מצב, והסביר להם שההצעה הנוכחית לא תספק את הציבור ושצריך ללכת עוד צעד קדימה. ראש הממשלה קיים את הפגישות על רקע החשש ששרים בממשלה יתנגדו למתווה המוצע.
בשעה שהביקורת הציבורית מתגברת, וגם מתוך הקואליציה נשמעות אמירות קשות נגד החוק, מציין נתניהו בשיחות סגורות כי דווקא משבר עם החרדים הוא המטריד, משום שמתמונת המצב העדכנית עולה שלא ניתן יהיה לעמוד בדרישות שלהם. עוד הוא סבור כי החוק שיובא באופן סופי, תחילה לאישור הממשלה ואחר כך למליאת הכנסת, צריך להיות יותר מפורש ושבשבילו צריך ללכת כברת דרך ארוכה יותר.
2 צפייה בגלריה
 הממשלה תדון בחוק הגיוס
 הממשלה תדון בחוק הגיוס
הממשלה תדון בחוק הגיוס
(צילום: מוטי קמחי)
כמה מהשרים שאיתם שוחח נתניהו טענו כי הפגישות נקבעו מראש ועסקו בנושאים מקצועיים, ובשוליים עסקו גם בחוק הגיוס. אחרים הבהירו שנתניהו נפגש עם מי שביקש לברר את עמדתו לגבי חוק הגיוס השנוי במחלוקת.
בסביבת נתניהו קיים אמנם חשש שאישור המתווה בממשלה יוביל לפרישת יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ מממשלת החירום - מהלך שיכול להתניע מחאה גדולה ודומה לזו שקדמה לפני אירועי 7 באוקטובר סביב המהפכה המשפטית. ואולם, יחד עם זאת אומרים מקורבי נתניהו בכל הזדמנות כי ייעשו כל הניסיונות וימוצו האפשרויות על-מנת לשמור על השלד הקואליציוני שיבטיח לראש הממשלה את האופק הנראה לעין.
פרט לשרי המחנה הממלכתי שמתכוונים להתנגד להצעת החוק הנוכחית, גם שר הביטחון יואב גלנט שנמצא בשליחות מדינית וצבאית בוושינגטון הודיע כבר כי אין בכוונתו לתמוך בחוק. גורמים במערכת הפוליטית סימנו כמה סעיפים מרכזיים גם בטיוטה החדשה אחרי שהטיוטה הקודמת, שפרטיה נחשפו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", ירדה מן הפרק.
לדברי אותם גורמים, הצעת ההחלטה כפי שהיא מטשטשת את ההגדרה בהתייחס לשאלה מיהו חרדי. כלומר, ישנם לא מעט צעירים שלומדים במוסדות החינוך החרדיים, אבל עזבו את המגזר החרדי ולא מקיימים אורח חיים חרדי מהסוג שמעניק את הפטור מגיוס.
בנוסף, ההצעה הנוכחית כוללת בחינת מסלולים, בחינת גיוס גדוד באוגוסט ובחינת מסלולי שירות אזרחי, אך אין בה התחייבות מפורשת להקמה או ליישום של אף אחד מאלה. בעיה נוספת נוגעת ליעדי גיוס שנתיים. ההצעה לא מפרטת את התהליך ההדרגתי של גיוס תחילה ואת נקודת הסיום שאליה מבקשים להגיע. כמו כן אין מדרג מפורט, יעדים ומטרות מספריים.
ההצעה הנוכחית כוללת הצהרה שהיעדים ייקבעו בממשלה, אך החלטת בג"ץ מ-2015 מחייבת שיעדים יהיו בחוק ולא בהחלטת ממשלה. הסיבה לכך היא שהחלטה כזאת בממשלה היא גמישה וניתנת לשינויים באופן פשוט, בעוד שחקיקה ראשית ממסמרת את השינויים.
בהצעה המעודכנת צוין כי "המתווה הממשלתי המוצע אינו דומה להסדרים קודמים שנפסלו בבג"ץ בהיבט זה". לצד זאת, ייקבעו "יעדי גיוס שנתיים", ותמריצים כספיים חיוביים ושליליים בגין עמידה או אי-עמידה ביעדים השנתיים.
לפי הטיוטה, "ייקבעו יעדי גיוס שנתיים שישקפו עלייה משמעותית והדרגתית בשיעור המשרתים מקרב תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים, ביחס לשיעור הקיים היום בגרף עולה לתקופה של כעשור, כדי להוביל לצמצום משמעותי באי-השוויון בנטל ביחס למשרתים ממגזרים אחרים".

בהחלטה נקבע כי תזכיר החוק יונח עד 22 במאי, לשם השלמת הליכי החקיקה עד 30 ביוני - כפי שדרשה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. המגעים בין הממשלה לבהרב-מיארה והמשנה שלה עו"ד גיל לימון על התוויית הצעת מחליטים לשרים בעניין מתווה הגיוס ויימשכו עד לישיבת הממשלה.
במשרדה של היועצת המשפטית לממשלה עדיין מסמנים קשיים משפטיים משמעותיים גם בהתייחס לטיוטת החוק הנוכחית, לקראת אפשרות שבהרב-מיארה תצטרך להגן על ההחלטה בפני עתירות צפויות לבג"ץ. בין היתר נותרה בעינה הקביעה של לימון שהחלטת הממשלה צריכה לכלול הנחיה מפורטת לשר הביטחון ולצה"ל להיערך לגיוסם של בני הישיבות החל מיולי הקרוב.
כל עוד לא הושלמה החקיקה שתגיע אחרי החלטת הממשלה, יהיה הצבא חייב להתכונן לגיוס תלמידי ישיבות בשיעור משמעותי החל מהתאריך המדובר. ההחלטה חייבת לכלול היערכות לכך. בעיה אחרת נוגעת לכך שהמתווה החדש אינו מפרש את פריסת יעדי ומספרי הגיוס השנתיים ומהו המספר הסופי שיגויס.
"בהיעדר פירוט, המתווה המוצע מציג עקרונות להסדר שדומה במהותו להסדרים הקודמים שנפסלו", נאמר בחוות הדעת שנמסרה לראש הממשלה נתניהו, על רקע הכבדת הנטל על החיילים שמשרתים בעקבות המלחמה.
בעיה אחרת שטרם נפתרה היא הדרישה המשפטית שהחלטת הממשלה תבהיר שאם ההחלטה לגיוס לא תבוצע במועדה, הדרג המקצועי של משרדי הממשלה ייערך לצמצום התמיכות הניתנות למוסדות שבהם לומדים בני הישיבות שיידרשו להתגייס.
במשרד האוצר מותחים ביקורת חריפה על הנוסח החדש שמגבשים בממשלה לפטור לחרדים משירות צבאי. גורמים בכירים באוצר אמרו אמש כי שום סנקציות אמיתיות לא כלולות בתוכנית החדשה, אין פירוט מה יהיו הסנקציות ולא תהיה שום אפשרות להפעיל אותן.
"מדובר במתווה חסר כל אפשרות ליישום. מה שהיה זה מה שיהיה והעלות השנתית מהמתווה החדש תהיה מיליארדי שקלים בשנה. מדובר בישראבלוף. לא יהיה שום שוויון בנטל מהמתווה החדש", אמר גורם בכיר באוצר.
פורסם לראשונה: 22:57, 25.03.24