1 צפייה בגלריה
צחי הנגבי  בוועדת החוץ והביטחון
צחי הנגבי  בוועדת החוץ והביטחון
"הממשלה רק תחזק את ההתיישבות". הנגבי וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי , רויטרס/Amir Cohen)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף הערב (יום שני) את ראש המל"ל צחי הנגבי, שאמר כי הוא מנהל שיחות עם הפלסטינים בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "קראתי את הדברים ואני לא יודע את מי הוא מייצג", אמר. "הוא בוודאי לא מייצג את מרבית חברי הקואליציה, ולמיטב ידיעתי גם לא את ראש הממשלה".
סמוטריץ' גם התייחס להסכם המתגבש עם סעודיה, שבמסגרתו ישראל תצטרך לפי הדיווחים לערוך ויתורים לפלסטינים, ולמעשה אישש את החשש שהוא ואיתמר בן גביר לא יאפשרו להתקדם. לדברי סמוטריץ', "אנחנו בעד הסכם עם סעודיה. זה משרת אינטרסים של כל הצדדים - אמריקני, סעודי וישראלי". עם זאת, הוא הבהיר בניגוד לדיווחים כי "הממשלה שלנו לא תפגע בהתיישבות - אלא רק תחזק אותה".
לדברי סמוטריץ', "הממשלה שלנו לא תתקרב מקילומטר למשהו שמזכיר את אוסלו, והיא לא תוריד לטמיון את ההישג הכי גדול של נתניהו בהסכמי אברהם של 'שלום תמורת שלום'. כל החידוש של הסכמי אברהם הוא שמדינות ערב מכירות בישראל ומגיעות לנורמליזציה אמיתית של 'שלום תמורת שלום'. הסכם עם סעודיה צריך להמשיך את הקו הזה של נתניהו ולא לכרוך את ערביי יו"ש, שאין להם שום קשר לתהליך".

בבית הלבן, נזכיר, חוששים שסמוטריץ' ובן גביר יסנדלו כל הסכם שיכלול ויתורים לפלסטינים - ולכן עלתה בשיחות בין האמריקנים לסעודים האפשרות שתוקם ממשלת אחדות בישראל, שתאפשר את המהלך.
הפלסטינים דורשים שאותם ויתורים, לפי הדיווחים, כוללים העברת חלקים בגדה המערבית שבשליטה ישראלית מלאה (שטחי C) לידי הרשות הפלסטינית - וכן "הפסקה מוחלטת" של הרחבת ההתנחלויות. בנוסף, על הפרק גם חידוש התמיכה הכלכלית הסעודית ברשות, שהואטה ב-2016 - ונעצרה לחלוטין לפני שלוש שנים, להיקף של 200 מיליון דולר בשנה.
דרישה נוספת של הפלסטינים היא פתיחת מחודשת של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, שהושבתה על ידי הנשיא דונלד טראמפ. ברשות אף דורשים חזרה למשא ומתן בתיווך האמריקני בין ישראל לפלסטינים, שהתקיים לאחרונה בשנת 2014 תחת מזכיר המדינה דאז ג'ון קרי.
מוקדם יותר היום אמר הנגבי כי דיבר עם הפלסטינים מטעם ראש הממשלה בין השאר על חזון הרכבת מסעודיה לישראל, והבהיר כי "אנחנו עדיין מנסים להגיע איתם להסכמות על היבטים ביטחוניים ולקיחת אחריות על עניינים שנוגעים לחיים בשטחי A. אני שוחחתי ארוכות עם הפלסטינים, יש איזה פרי לשיח הזה שלנו איתם, לראשונה מאז הסכמי קמפ דיוויד. אם יהיה הסכם בין ישראל לסעודיה זה יהיה מכיוון ששתי המדינות רוצות בו".