ראש הממשלה, נשיא המדינה, שר החוץ ובכירים רבים אחרים בישראל הביעו זעם - אבל בשבדיה אין בינתיים כוונה למנוע את שריפת התורה והתנ"ך היום מול שגרירות ישראל.
לאחר שאתמול (שישי) משטרת שבדיה אישרה את בקשתו של פעיל מקומי לשרוף היום ספר תורה וספר תנ"ך מול השגרירות בשטוקהולם, אתמול הם אמרו כי העניקו את האישור "כדי שהמבקש יוכל להביע את דעותיו". ההצתה צפויה להתרחש בכינוס שייערך בין 13:00 ל-14:00 בצהריים.
3 צפייה בגלריה
הרצוג וראש ממשלת שבדיה
הרצוג וראש ממשלת שבדיה
הרצוג וראש ממשלת שבדיה
(צילום: רויטרס, Shutterstock, אלכס קולומויסקי)
אותו פעיל, גבר בשנות השלושים לחייו ממערב שבדיה, הגיש בקשה זאת בתגובה להצתת ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית לפני שבועיים, במהלך שעורר אז זעם אדיר כלפי שבדיה בעולם המוסלמי.
לפי ההערכה, אותו איש מעוניין לעשות זאת על מנת לאתגר את מחויבותה של שבדיה לעקרון חופש הביטוי, עקרון שהביא אותה לאשר גם את שריפת הקוראן. בבקשתו נכתב רשמית כי נעשתה "בתגובה להצתת הקוראן". מאחורי הקלעים מופעלים כעת לחצים מצד מנהיגים מוסלמים ויהודים על אותו אדם להימנע משריפת התנ"ך, אך בינתיים אלו לא צלחו.
המשטרה בשבדיה מסרה כי האישור ניתן כך שהמבקש יוכל להביע את דעותיו. הם ציינו כי לא ביקשו שיציג את מניעיו כי בשבדיה יש חופש ביטוי. בנוסף הכריזה המשטרה בשבדיה על "אירוע מיוחד", והמשמעות היא שתוכל לתגבר כוחות לקראתו.

בדוברות המשטרה השבדית אמרו כי אינם צופים עימותים, אבל הודיעו ש"יוסיפו משאבים כדי להבטיח שהזכות החוקתית לחופש הביטוי תיושם". לדבריהם, "ניתן להפסיק את הכינוס במקרה של הפרת סדר, אבל זה יקרה ככל הנראה רק אם זו תהיה אלימה".
הזכות להפגנות ציבוריות בשבדיה מוגנת על ידי החוקה. המשטרה מעניקה אישור לכינוס אם ניתן לקיימו כל עוד אין סכנה לביטחון הציבור וניתן לערוך אותו ללא הפרעות קשות. "אנחנו לא מעניקים אישור לפעולות שונות, אנחנו מעניקים אישור לכינוס ציבורי. זה הבדל חשוב", אמרו לסוכנות הידיעות AP.
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התראיין לטלוויזיה השבדית ואמר כי "שריפת ספר תורה היא שנאה והסתה, לא חופש ביטוי. כיהודי מאמין אני קורא בכל בוקר בתפילה פסוקים מהתורה שלנו. אל תאפשרו זאת".
3 צפייה בגלריה
עיראק מפגינים מול שגרירות שבדיה ב בגדד בעקבות שריפת ה קוראן ב שטוקהולם
עיראק מפגינים מול שגרירות שבדיה ב בגדד בעקבות שריפת ה קוראן ב שטוקהולם
הפגנה מול שגרירות שבדיה בבגדד, בעקבות שריפת הקוראן
(צילום: רויטרס, Ahmed Saad)
לפני כן קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לשבדיה לאסור את שריפת התנ"ך: "כנשיא מדינת ישראל גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה, זו החלטה מבישה".
בהודעה מטעם משרד החוץ נמסר כי השר אלי כהן הנחה את שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן ואת מטה משרד החוץ לפעול במטרה למנוע את שריפת התנ"ך. עוד נמסר כי משרד החוץ ערך שיחת הבהרה עם השגריר השבדי בארץ, כדי להביע בפניו את החומרה שבה ישראל רואה את מתן האישור מצד המשטרה בשטוקהולם.
מי שהביע גם כן זעזוע מהכוונה לשרוף את התנ"ך מול השגרירות הישראלית היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר כי הוא קורא לשר החוץ כהן להפעיל את כובד משקלו מול שבדיה "שמתמודדת עם איסלאם קיצוני המאיים להתשלט על מדינתה", כלשונו. "אם לא ייעתרו לבקשתו של שר החוץ - יש לפעול להחזיר חזרה לישראל את השגריר", אמר בן גביר. יש לציין כי בן גביר עצמו צילם בעבר את ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי כשהוא קורע דפים מספר הברית החדשה. בתמונה שהופצה ב-2012, נכתב כי השר כיום ופעיל הימין דאז בן גביר היה זה שאמון על צילום המעשה מצד הח"כ לשעבר מהאיחוד הלאומי.
הליגה נגד השמצה אמרה כי "שריפת ספרי קודש - תורה, קוראן, ברית חדשה או כל ספר קדוש אחר - היא מעשה דוחה שמשרה פחד ומסית לשנאה. אנו מעודדים מהתמיכה של הקהילה המוסלמית בשבדיה בקהילה היהודית, לנוכח הכוונה המחרידה לשרוף ספר תורה מול שגרירות ישראל בשבדיה, בדיוק כפי שעשתה הקהילה היהודית כשקוראן נשרף שם לאחרונה".
3 צפייה בגלריה
מלך שבדיה קרל גוסטב ה 16
מלך שבדיה קרל גוסטב ה 16
מלך שבדיה קרל גוסטב ה-16. הרב הראשי הספרדי פנה אליו
(צילום: Getty Images)
גם רבנים בכירים הביעו זעם מההצתה המתוכננת. הרב הראשי לישראל דוד לאו פנה במכתב פומבי לראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון וכתב לו: "הזדעזעתי לשמוע על כוונת אזרחים תושבי שבדיה לערוך ההפגנה שתכלול שריפת ספר תורה. הדבר היותר חמור הוא, שמשטרת שבדיה אישרה דבר חמור ונורא זה, במסווה של 'חופש הביטוי'". הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף פנה מצדו במכתב למלך שבדיה קרל גוסטב ה-16: "אני מפציר בהוד מלכותו להתערב ולמנוע מעשה כזה".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי פנה כבר בשבוע שעבר במכתב לראש ממשלה שבדיה אולף קריסטרסון בבקשה שיורה למנוע את שריפת התנ"ך, אולם ממשלתו לא התערבה בסוגיה. קריסטרסון עצמו הצהיר לפני המקרה הקודם של הצתת הקוראן כי ישאיר את ההחלטות בסוגיות הללו לרשויות אכיפת החוק.
שר החוץ של שבדיה, טוביאס בילסטרום, השיב לשיקלי: "שבדיה מחויבת להילחם באנטישמיות. לצד זאת, בשבדיה קיימת זכות חוקתית לחופש ביטוי, חופש התכנסות וחופש הפגנה. החלטות לאפשר הפגנות מתקבלות באופן עצמאי על ידי הרשויות הרלוונטיות. ממשלת שבדיה מתחרטת מאוד כאשר קיצונים ופרובוקטורים מנסים לזרוע פילוג בחברה שלנו, גם כאשר הם מפעילים מעשים מוגנים חוקתית. הממשלה מבינה היטב שאנשים בעלי דתות שונות נעלבים מאוד משריפת ספרי קודש".
פורסם לראשונה: 20:08, 14.07.23