בית המשפט לנוער בירושלים זיכה היום (ד') חמישה נערים שהואשמו בעבירות הסתה במסגרת פרשת "חתונת השנאה" שאירעה בדצמבר 2015. ההחלטה עדיין לא פורסמה במלואה, ונסיבות הזיכוי טרם ברורות מאחר שהמזוכים היו נערים בשעת המעשה.
בהחלטתו, כתב השופט שמעון לייבו כי "רכיב המודעות הנדרש לעבירת הסתה לא הוכח מעבר לספק סביר, נוכח קיומה של אפשרות שקיים ספק סביר לגביה לפיה הנאשמים שהיו צעירים במועד הרלוונטי נגררו וחיקו אחרים ללא כל מודעות ספציפית. מה גם, שהקטע הפסול, היה חלק ממחרוזת ריקודים לגיטימית והנאשמים רקדו לפני ואחריו. למצער, הביעו באמצעות הריקוד ביקורת על מעצרם של חבריהם במסגרת פרשת דומא ולאו דווקא הסיתו ותמכו בפגיעה בבני משפחת דוואבשה".
במסגרת הפרשה הוגשו 13 כתבי אישום נגד משתתפים בחתונה, בין היתר בגין עבירות של הסתה והחזקת נשק. בין הנאשמים היו גם החתן, יקיר אשבל, ודניאל פיינר שצולם רוקד עם חולצת "כך" של הרב מאיר כהנא, ועם נשק. פיינר הואשם גם בתמיכה בארגון טרור ובהסתה לגזענות.
5 צפייה בגלריה
בעיגול: סכין בתמונת הפעוט
בעיגול: סכין בתמונת הפעוט
בעיגול: סכין בתמונת הפעוט
החתונה של בני הזוג יקיר ורוני אשבל התרחשה בדצמבר 2015 באולמי שירת ירושלים בבירה. בסרטון שפורסם מהחתונה נראו החוגגים רוקדים עם תמונותיו של הפעוט עלי דוואבשה שנשרף יחד עם הוריו בהצתת ביתם בכפר דומא. החוגגים נראו מעבירים ביניהם רובים, סכינים ובקבוקי תבערה כשברקע השיר "אנקמה נקם אחת משתי עיניי, מפלסטין". הרוקדים נראו דוקרים את תמונתו של התינוק ומנסים להצית אותה באמצעות בקבוק תבערה. בין המשתתפים בחתונה היה גם ח"כ איתמר בן גביר.
מיד לאחר פרסום התמונות החלה היחידה לפשיעה לאומנית של משטרת מחוז ש"י לזמן חשודים לחקירה. גם החתן אשבל נחקר, נעצר ושוחרר לאחר כמה ימים. יחד איתו נעצרו כמה נערים ופעילי ימין קיצוני. כולם שוחררו לאחר כמה ימי מעצר.
ב-2017 ביטל בית משפט השלום בירושלים את כתבי האישום נגד חמשת הנערים. זאת, מאחר שעורכי הדין של הנערים הבינו שאישור מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שהיה הכרחי בהגשת כתב אישום בעבירות מסוג זה, לא הוצג על-ידי הפרקליטות. בפרקליטות טענו אז כי יש בידם אישור כזה שנשלח במייל, אולם השופט שמעון לייבו קבע כי נפלו פגמים בהגשת כתב האישום. בהמשך הגישה הפרקליטות כתבי אישום מחדש, לאחר תיקונם והשגת האישור מהיועמ"ש.
מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר בתגובה: "באירוע שבגינו הוגשו כתבי האישום, קבוצה של צעירים חגגה במסגרת חתונה בעודם מציינים בריקוד את רציחתם של בני משפחת דוואבשה באירוע טרור. בית המשפט ציין כי מדובר באירוע ה'לקוח מעולם אחר' וקיבל את עמדת התביעה באשר לפסול המוסרי שבמעשים, אך קבע כי לא נחצה הקו שבין התנהגות פסולה ובלתי מוסרית לבין הרף הפלילי. נלמד את הכרעת הדין לעומקה ונשקול את צעדינו".
5 צפייה בגלריה
יקיר אשבל, החתן
יקיר אשבל, החתן
יקיר אשבל, החתן
(צילום: גיל יוחנן)
5 צפייה בגלריה
דניאל פיינר, שרקד עם חולצת "כך"
דניאל פיינר, שרקד עם חולצת "כך"
דניאל פיינר, שרקד עם חולצת "כך"
(צילום: גיל יוחנן)
עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו, שייצג שניים מהנערים, בירך על ההחלטה ומסר: "אנו שמחים שבית המשפט קיבל את עיקרי הטענות שלנו, הן לכך שלא הייתה שם הסתה, הן לכך שהפרקליטות נקטה באכיפה בררנית. מדוע המאשימה בחרה דווקא להעמיד לדין את הנאשמים האלה? בסופו של יום עיקר הטענות שלנו שמדובר בתיק עם רקע פוליטי שהתנהל נגד נערי הגבעות התקבלו, ובית המשפט זיכה את הנאשמים מעבירת ההסתה".
עו"ד דוד ברהום מהסנגוריה הציבורית, שייצג את אחד הנערים, הוסיף: "בית המשפט זיכה היום בהכרעת דין צודקת מאין כמוה את כל הקטינים מאירוע החתונה שזכה לשם המפוקפק חתונת השנאה. חרף המעשים הראויים לגינוי מוסרי וחברתי, בנסיבות העניין לא הוכח שבשעה שרקדו ושרו בחתונה הם הסיתו למעשה אלימות, והדבר לדעתנו ממילא גם לא מתקבל על הדעת בהיותם קטינים שנגררו אחרי אחרים. מדינה שוחרת חופש יודעת לשים את הגבול בין אמירה פלילית לאמירה מגונה שאינה פלילית. זכינו לביטוי מובהק של עקרון כזה היום".
עורכי הדין מנחם שטאובר ומוריה שדון, שייצגו נער אחר מטעם הסנגוריה הציבורית אמרו כי "בית המשפט קיבל את עמדתנו במלואה, לפיה הריקוד של קטינים בני 13, גם אם אינו נעים למראה, אין בו בכדי לגבש את יסודות עבירת הסתה לאלימות. יש להצר כי הפרקליטות ניהלה במשך חמש שנים את ההליך כנגד קטין נורמטיבי תוך פגיעה בחירותו".