הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס: ארגון הטרור פרסם אמש (שני) תיעוד ראשון של שבויה ישראלית ברצועת עזה, שבו היא נראית מקבלת טיפול רפואי - ובהמשך מדברת למצלמה. מדובר במייה שם, בת 21 משוהם בעלת אזרחות צרפתית, שנחטפה לאחר שהייתה בפסטיבל ה"נובה" ברעים. צפו בסרטון:

בתיעוד, שייתכן שצולם תחת איומים, בעיתוי ברור ובתנאים לא ידועים, נראית שם שוכבת על מיטה, נחבשת בידה הימנית ומקבלת טיפול רפואי. בהמשך היא נראית ישובה ואומרת, כשברקע נשמע קול נפץ כלשהו: "היי, אני מייה שם, בת 21 משוהם. כרגע אני נמצאת בעזה. חזרתי לפנות בוקר ביום שבת מאזור שדרות, הייתי במסיבה ונפצעתי קשה מאוד ביד. לקחו אותי לעזה, ניתחו אותי ביד פה. דואגים לי, מטפלים בי, נותנים לי תרופות. הכול בסדר. אני רק מבקשת שיחזירו אותי הביתה להורים שלי ולאחים שלי. בבקשה תוציאו אותנו מפה כמה שיותר מהר".
קרן שם, אמה של מייה, אמרה הלילה ל-ynet כי הסרטון הזה היה האישוש הראשון עבורה לכך שבתה חיה. "אני יודעת שהתינוקת שלי בחיים, הייתי באי ודאות עד עכשיו", סיפרה. "הייתה רק השערה שהיא חטופה, לא ידענו שום דבר. ראיתי את הילדה שלי עכשיו, שהיא נפצעה. רואים שהיא כאובה, מפוחדת, אבל היא נראית במצב יציב. התעלפתי כמעט, נפלתי על הרצפה, לא האמנתי שאני רואה אותה".
3 צפייה בגלריה
מייה שם מדברת משבי חמאס
מייה שם מדברת משבי חמאס
מייה שם מדברת משבי חמאס
היא פנתה למנהיגי העולם: "אני דורשת להחזיר את התינוקת שלי הביתה בדיוק כמו שהיא נראית, בדיוק כמו בסרטון. היא תגיע אליי ואני אטפל בה ואקח אותה, היא תקבל את הטיפול הרפואי בישראל. בנוסף אני דורשת להחזיר את כל 200 החטופים שלנו הביתה. מדובר פה בילדים, נערים ונערות שיצאו לחגוג את החיים ולהיות במסיבה. זה לא המקום שהם צריכים להיות בו".
במהלך ישיבת הקבינט בקריה עודכנו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו בדבר פרסום הסרטון. ישראל נמנעת בינתיים מלהגיב, וכך גם שגרירות צרפת. מדובר צה"ל נמסר: "למשפחתה של מייה שם נמסרה ההודעה בדבר חטיפתה בשבוע האחרון על ידי נציגי צה"ל. בשעה זו נציגי צה"ל עומדים בקשר עם המשפחה. צה"ל פועל בכלל האמצעים המודיעיניים והמבצעיים להשבתם של החטופים. בסרטון חמאס מנסה להציג עצמו כארגון הומני, בעוד שמדובר בארגון טרור רצחני שאחראי על רציחתם וחטיפתם של תינוקות, נשים, ילדים וזקנים".
3 צפייה בגלריה
קרן אמא של מייה
קרן אמא של מייה
קרן שם, אמה של מייה. "אני יודעת שהתינוקת שלי בחיים"
(צילום: איתן גליקמן)
מייה היא מקעקעת בסטודיו "ליאב טאטו". ליאב פורר, בעל הסטודיו שבו היא עבדה עד השבת שבה נחטפה, סיפר כי מייה היא בחורה מלאת שמחת חיים ובגרות, שתמיד יודעת לעזור ולהצחיק את כולם. "אני מכיר את מייה כבר ארבע שנים, הכרתי אותה כשהיא הייתה מגיעה להתקעקע מגיל קטן עם אמא שלה והתחברתי אליה מאוד", הוא סיפר. "זאת בחורה שהייתה חברה אמיתית, נורא בוגרת לגילה. היא תמיד הייתה מחזקת את כולם ומאוד התחברה לעולם הקעקועים".
פורר סיפר שנוצר קשר חזק בינו לבין שם. "היא התחילה לעבוד ולעזור לי כשחבר שעבד אצלי טס לחו"ל, והיא הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהעסק". לדבריו, היא הייתה נוהגת לצייר ולספר לו שיום אחד היא הייתה רוצה להיות מקעקעת בעצמה. "זה היה החלום שלה, זה עשה לה חשק לחייך היא כל הזמן רצתה לעשות את זה, כל הזמן. היא הייתה הילדה שכולם היו אוהבים, היא הייתה באמת חברת אמת. שבוע לפני שנחטפה היא החליטה לצייר מגן דוד ולבבות ואמרה שהיא החליטה זאת כי היא אוהבת את המדינה".
אתמול בבוקר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר כי "עד כה עדכנו 291 משפחות של חללי צה"ל, ואת משפחותיהן של 199 חטופים". לדברי הגרי, "מתקיים מאמץ בעדיפות לאומית עליונה בסוגיית החטופים. אנחנו ממשיכים לקדם את איסוף המידע באשר לחטופים, ומצויים בקשר מתמיד אל מול המשפחות. צה"ל פועל מסביב לשעון על מנת להשיב את החטופים".
אמש מנהיג חמאס חאלד משעל התייחס לסוגיית החטופים בעזה, ואמר כי "יש הבדל בין חייל ציוני שנפל בשבי לבין האזרחים, ואלו עם האזרחות הכפולה, זה חשבון שונה בין אנשי צבא חטופים לאזרחים". הוא הוסיף: "אנחנו מתכוונים להתעמת עם צה"ל, ולא עם האזרחים".
במקביל, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, טען כי ארגון הטרור מתייחס לשבויים בהתאם לחוק ההומניטרי, אף שעצם חטיפתם של האזרחים - בהם תינוקות, נשים וקשישים - מנוגדת מכל וכל לדין הבינלאומי. אבו עובדייה הוסיף כי "מספר השבויים הוא בין 200 ל-250. יש קבוצה של שבויים בעלי אזרחות כפולה, אנו רואים בהם אורחים שלנו, וברגע שתנאי השטח יאפשרו את שחרורם - נעשה זאת".

כניעה ללחץ

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מסביר כי להודעתו של אבו עוביידה על השבויים יש משמעות מעשית והיא מהווה התפתחות חיובית. ראשית, מפני שחמאס נוקב במספר החטופים, שבויים ובני ערובה שבידי הארגון, וגם כנראה בידי ארגוני טרור אחרים ברצועה - בעיקר הג'יהאד האיסלאמי. עצם העובדה שדובר רשמי של חמאס נוקב במספרים מחייבת את ארגון הטרור, כלומר - אם בסופה של המלחמה לא יוחזרו חלק מהחטופים הללו, חמאס יהיה אחראי ישירות למותם, ומי שהחזיק בהם יואשם בפשעי מלחמה.
3 צפייה בגלריה
אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס
אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס
אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס
בחמאס מבינים את זה, ורואים בעצם נקיבת מספר כמות השבויים ובני הערובה כמחווה של רצון טוב. זאת, כנראה, ככניעה ללחץ הקטארי, המצרי והטורקי שמופעל עליהם. התפתחות עוד יותר משמעותית היא שחמאס מאותת שהוא מוכן לשחרר חטופים בעלי אזרחות זרה, בתמורה למחווה נגדית. דובר חמאס אומר כי "אנחנו מתייחסים אל השבויים הזרים כאל אורחים שלנו", ומכאן שהוא מאותת שתמורת מחווה כלשהי - כנראה סיוע במזון, מים ותרופות - הוא יהיה מוכן לשחרר את החטופים.
חשוב להבהיר שמהות התמורה שחמאס דורש עדיין לא ברורה ולא מפורטת, אבל ברור שהוא מוכן לשחרור חטופים זרים שאנשי הארגון תפסו בישראל בתמורה לסיוע הומניטרי או מחווה הומניטרית אחרת, ושחרור נשים וחולים מבתי הכלא הישראליים.