נהגי האוטובוסים שיבשו היום (שני) את התנועה בתחנה המרכזית "המפרץ" בחיפה ובכביש 4 ביום השני למחאתם על תנאי העסקתם. זאת לאחר שאתמול נהגים המאוגדים בהסתדרות הלאומית שיבשו את התנועה בצומת עזריאלי בתל אביב.
5 צפייה בגלריה
מחאת נהגי האוטובוסים במרכזית המפרץ חיפה
מחאת נהגי האוטובוסים במרכזית המפרץ חיפה
"מי ירצה לעבוד בעבודה שוחקת ואלימה ללא אופק?". המחאה בחיפה
(צילום: כח לעובדים)
הנהגים טוענים שהפכו לעובדי קבלן, וקוראים לשרת התחבורה מרב מיכאלי לשנות את תנאי העסקתם. הנהגים שהשתתפו היום במחאה עובדים בחברות אגד, סופרבוס ודן בצפון. מחאתם מתרכזת בשכרם, ועל היעדר חישוב תקופת הוותק שלהם במעבר בין החברות שזוכות במכרזי משרד התחבורה להפעלת תחבורה ציבורית. בנוסף, הם מוחים על סירוב המדינה להכיר בהם כעובדי ציבור.
"המדינה מפקידה בידינו אחריות כבדה לשלומם של הנוסעים, אבל לא רואים בנו - הכוח המניע את התחבורה הציבורית - כעובדי ציבור", אמר מיכה וקנין, חבר ועד נהגי סופרבוס המאוגדים בארגון כוח לעובדים. "אנחנו מרגישים זאת באלימות הגוברת מצד נוסעים שלא זוכה למענה מצד המשטרה, אבל גם בתנאי ההעסקה הירודים. במשרד התחבורה חייבים להפנים שללא נהגים אין תחבורה ציבורית. כ-4,000 נהגים חסרים בישראל, והמצב רק יחמיר. מי ירצה לעבוד בעבודה שוחקת, אלימה וללא אופק?".
5 צפייה בגלריה
מחאת נהגי האוטובוסים במרכזית המפרץ חיפה
מחאת נהגי האוטובוסים במרכזית המפרץ חיפה
מחאת נהגי האוטובוסים בחיפה
(צילום: כח לעובדים)
מוועד הפעולה בחברת דן בצפון שהפעילה עד כה את המטרונית בחיפה נמסר כי "בימים אלה מסתיים המכרז על המטרונית (שבו זכתה חברת סופרבוס - א"ז), ולכן כל הנהגים מפוטרים באחת. מי שייקלט בחברה החדשה מתחיל מאפס - הוותק שלו מתאפס. נהג שנוהג עשרים שנה שקול לנהג שהחל אתמול. אנחנו נלחמים כאן על עתיד התחבורה הציבורית. ללא נהגים הענף יקרוס".
5 צפייה בגלריה
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
מחאת נהגי האוטובוסים בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק )
יהושע נימשי, עד לאחרונה נהג חברת סופרבוס שעבר לעבוד בחברת בית שמש אקספרס, הוא אחד הנהגים שזכויותיהם נפגעו. "נמאס לנו מדיבורי סרק על כך שידאגו לשיפור תנאי הנהגים וישמרו על הבטיחות שלנו", אמר ל-ynet. "הגיע הזמן ששרת התחבורה מיכאלי תפסיק לזרוק את הנהגים והנהגות מתחת לגלגלים ותשמור עליהם באמת. לא בדיבורים אלא במעשים".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
טוענת שדאגה לנהגים בתקציב. מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
שרת התחבורה התייחסה אתמול לטענות הנהגים, ובפוסט שפרסמה ברשתות החברתיות כתבה כי "תחבורה ציבורית ללא מי שיפעיל אותה לא שווה דבר. זו הסיבה שבתקציב האחרון נלחמנו על העלאה משמעותית של התקציב עבור הנהגות והנהגים והצלחנו להשיג תקציב משמעותי של 220 מיליון שקלים עבור הכשרת נהגות ונהגים נוספים והקמת עשרות עמדות מנוחה והתרעננות".
עוד הוסיפה השרה כי היא יודעת שהתנאים של נהגי התחבורה הציבורית לא מספקים. "בשביל זה נאבקנו עבורם. אני מבינה גם את המחאה שלכם ומבטיחה לעשות כל שביכולתי כדי שתגיעו לעבודה בבוקר בשלום, תחזרו הביתה בשלום ומבלי שתחוו כל סוג של אלימות, ובין לבין תקבלו את היחס והתנאים הראויים לכם".
5 צפייה בגלריה
מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ
(צילום: אלעד גרשגורן)
ואולם בפועל, בתקציב המדינה אין התייחסות לשיפור תנאיהם של הנהגים. בסיכום התקציבי בין משרדי האוצר והתחבורה נקבע שיגובש מתווה לשמירה על זכויות הוותק של הנהגים "בזיקה" עד לסוף שנת 2022. בינתיים, המחסור בנהגים מונע את שדרוג התחבורה הציבורית - וחרף ההשקעה בהכשרות ובעמדות מנוחה והתרעננות - לא משופרים השכר ותנאי ההעסקה, והחברות מתקשות לגייס נהגים.
באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים התייחסו לדברי השרה. "אנחנו מעריכים את האמפתיה שרוכשת השרה לנהגי האוטובוס ומאבקם, אבל בכל הכבוד הראוי, הכרות אמיתית עם הענף נעשית בשטח, בפריפריה החברתית גיאוגרפית ולא בתל אביב", מסרו. "אנו קוראים למפגש השרה עם הוועדים לקידום משותף של מצוקות הענף. אנו קוראים לארגוני העובדים האחרים, להצטרף אלינו למאבק אמיתי שכולל התחייבות לשביתה כללית של התחבורה הציבורית".
בארגון ההסתדרות הלאומית בירכו על דברי השרה ואמרו כי "נהגי האוטובוסים הפכו לשק החבטות של אזרחי ישראל והגיע הזמן שיזכו למענה הראוי, בשכר, בתנאי העסקתם ובשמירה על רצף זכויותיהם. אנו קוראים לשרה הנכבדה לשבת איתנו בהקדם ולפעול באמת לשינוי הנדרש בתחבורה הציבורית. די לדיבורים, הגיע זמן למעשים".