המשטרה איתרה היום (שני) מאות פריטי אמל"ח במסתור תת-קרקעי בבית ביישוב לקיה שבנגב. הפריטים היו קבורים בעומק של שלושה עד ארבעה מטר, וביניהם נמצאו גם כלי נשק שנגנבו לפני יותר מ-15 שנה. בעלת הבית, אישה בת 45, נעצרה על ידי המשטרה.
4 צפייה בגלריה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
(צילום: רועי עידן)
רב-פקד שחף אהרון, מזרוע שחר במג"ב דרום, סיפר כי חשיפת המצבור הגדול של אמצעי הלחימה הגיעה בעקבות מודיעין שהתקבל במשטרה. "קיבלנו מודיעין על אמל"ח מוסלק בבית בלקיה. ביצעו שם חיפוש עם מחפרון ומצאו את האמל"ח קבור בעומק של שלושה וחצי עד ארבעה מטרים. היו שם מאות פריטי אמל"ח ואנחנו עדיין סופרים", הוא אמר.
עם אמצעי הלחימה שתפסו השוטרים בבית בלקיה נמנים 10 רובי M-16 מוכנים לשימוש, אקדח יריחו שנגנב בשנת 2005, 103 קני נשק, 58 מכלולים, 16 קתות, 29 מדפסים, 11 נוקרים, 165 שושנות של רובים, 62 ידיות דריכה, שתי ידיות הסתערות, 26 גשרי כוונת, חמש ידיות אחיזה, משקולת קפיץ אחת, 38 תריסים, כוונת להבית אחת, צינורות גזים, חובקי קנה, נצרות ומחסניות אקדח. 12 מחסניות אקדח, 11 חובק קנה, 38 צינורות גזים, ארבעה צירי כת, ארבעה הדקים, קפיץ כת אחד וארבע ניצרות.
"זה בעצם חלק מהפעילות השוטפת שלנו שמבוצעת באופן יומיומי במסגרת הסכסוכים האלימים באזור. מדובר באחת התפיסות המשמעותיות באזור", הוסיף אהרון.
אף שבמשטרה לא יודעים לומר באופן ודאי כי האמל"ח יועד גם לפיגועים ולאירועי טרור, לא מן הנמנע שכלי הנשק שאותרו היו מגיעים גם לגורמי טרור מאחר שהפעילות הפלילית מזינה גם את פעילות הטרור.
4 צפייה בגלריה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
הנשק הלא חוקי שנתפס בלקיה
(צילום: רועי עידן)
בשנה האחרונה, מאז אירועי מבצע "שומר החומות", קוראים ראשי המועצות בנגב לצאת לעוד ועוד מבצעים לאיתור נשק בלתי-חוקי שמחזיקים בין היתר תושבים בדואים. אותם תושבים מציגים לעיתים קרובות את כלי הנשק שלהם בסרטונים שהם מפרסמים ברשת הטיקטוק. הקריאה לבחון את מצבורי אמצעי הלחימה הבלתי-חוקיים בנגב התחדדה עוד יותר לאחר הפיגוע האחרון בבאר שבע, שבו נרצחו בדקירות סכין ארבעה בני אדם על ידי מחבל תושב חורה שהיה מזוהה עם ארגון דאעש.
בחודש דצמבר האחרון הגיע ראש הממשלה נפתלי בנט לתצפית מול העיר רהט, ויחד עם כמה משרי הממשלה אמר לראשי רשויות בדרום: "אני שומע את הזעקה שלכם". מול העיר רהט, אמר בנט: "מיום הקמת הממשלה הגדרנו את האלימות המשתוללת בחברה הערבית יעד לאומי. זה לא רק מילים. מדובר בחיי אדם. ביטחון אישי של תושבי הדרום שאבד. קיבלנו מיליציות שפועלות כמו במערב הפרוע, והמסר לתושבי הדרום הוא שלא נרפה. דין באר שבע ורהט כדין תל אביב". בביקור הוצגו לראווה נשקים רבים שנאספו בנגב.
עו"ד יגאל דותן, המייצג את האישה שנעצרה, מסר בתגובה: "טרם נפגשתי עם מרשתי. פניתי במהלך היום בכתב ובעל פה לקציני החקירות והודעתי להם שמדובר באישה עם רקע נפשי קשה שמוכרת לגורמי טיפול הנפש. התרעתי בפניהם שחלים עליה הוראות החוק הנוגעות לחקירת בעלי מוגבלויות. במשטרה סירבו למסור לי פרטים אודות מצבה או לאשר שהחקירה תתנהל בהתאם לזכויותיה". הוא הוסיף כי "מיותר לציין שאין ולא יכול להיות לה קשר לאמל"ח שנתפס על ידי המשטרה, כפי שכל אדם בעל היגיון יודע".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בנט עם שרי הממשלה והמפכ"ל מול רהט, בדצמבר
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
מהמועצה המקומית לקיה נמסר: "מועצת לקיה והעומד בראשה רואים בחומרה רבה את אירועי הירי ביישוב, וכל החזקה של נשק בלתי חוקי. אנו מחזקים את ידי המשטרה ואת גורמי אכיפת החוק וקוראים להם להגביר את הנוכחות הקבועה ביישוב ואת המאבק הבלתי מתפשר בנשק הבלתי חוקי. תפיסת הנשק האחרונה מעידה על עומק הבעיה - רק נוכחות קבועה של משטרה ביישוב תאפשר לחימה אפקטיבית באלימות על כל גווניה ותעניק לתושבים את תחושת הביטחון לה הם זכאים".
ראש המועצה, אחמד אלאסד, אמר: "רק אכיפה שיוויונית ונחושה תאפשר לחימה אפקטיבית בעבריינים המסכנים את תושביה הנורמטיביים של לקיה - גברים, נשים וילדים שכל רצונם לחיות בתחושת ביטחון".