5 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"לא קיבל מנדט לוויתורים שיסכנו את אידיאל המדינה היהודית והדמוקרטית". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
מאמר המערכת של הניו יורק טיימס, מהעיתונים המשפיעים ביותר בעולם, קבע היום (שבת) כי "אידיאל הדמוקרטיה במדינה היהודית נמצא בסכנה".
במאמר החריג נכתב כי "הבחירות בישראל יכולות להיות דרמטיות", וצוין כי תוצאות חמש מערכות הבחירות האחרונות היו מלאות בהפתעות - כחלק מ"המסורת הגאה של ישראל כדמוקרטיה סוערת ופלורליסטית". ואולם, נכתב, "ממשלת הימין הקיצוני שתיכנס בקרוב לשלטון, בראשות בנימין נתניהו, מסתמנת כשונה מהותית, באופן מדאיג, מכל ממשלות העבר בישראל".
5 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
"איום משמעותי על עתידה של ישראל". ראשי הגוש שירכיב את הממשלה הבאה
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
במאמר צוין כי נתניהו נהנה אמנם מתמיכה גדולה בציבור הבוחרים הישראלי, אך הניצחון של הקואליציה בראשותו היה קטן באופן יחסי - ו"אי אפשר לראות בו מנדט רחב לעשות ויתורים למפלגות אולטרה-דתיות ואולטרה-לאומיות, שמעמידות את האידיאל של מדינה יהודית ודמוקרטית בסכנה".
בעיתון ציינו כי הם תומכים בישראל ובפתרון שתי המדינות, ונשארים מחויבים לעמדתם זו - והוסיפו כי "האנטישמיות במגמת עלייה ברחבי העולם, ולפחות חלק מהביקורת על ישראל היא תוצאה של שנאה זו". מנגד, ציינו, "ממשלתו של נתניהו מהווה איום משמעותי על עתידה של ישראל - על כיוונה, ביטחונה ואפילו על רעיון המולדת היהודית".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"מפלגות אולטרה-לאומיות מעמידות את האידיאל של מדינה יהודית ודמוקרטית בסכנה". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: AFP)
לפי המאמר, עמדת חברי הממשלה עלולה להפוך את ההגעה לפתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי מבחינה צבאית ופוליטית. ממשל ביידן, לפי העיתון, יצטרך לעשות כל שביכולתו כדי להביע תמיכה בשוויון זכויות ושלטון חוק בישראל, "כפי שהוא עושה במדינות אחרות". לפי המאמר, "זה יהיה מעשה ידידות, העולה בקנה אחד עם הקשר העמוק בין שתי האומות".
ב"ניו יורק טיימס" ציינו את כתבי האישום נגד נתניהו, ואמרו כי הוא עושה כל שביכולתו כדי להישאר בשלטון - ונענה לדרישות של הגורמים הקיצוניים ביותר בפוליטיקה הישראלית. הם הזהירו מהקבינט שיקים, שיורכב מאנשים שקראו בין היתר להרחיב את ההתנחלויות ולספח אותן, לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית ולערער את סמכותו של בית המשפט העליון. הם ציינו גם את חברותם בממשלה של איתמר בן גביר שהורשע בטרור, בצלאל סמוטריץ' שתמך בסיפוח ואבי מעוז שכינה עצמו "הומופוב גאה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"יצטרך לעשות כל שביכולתו כדי להביע תמיכה בשוויון זכויות ושלטון חוק בישראל". ביידן
(צילום: AP )
"המהלכים האלה מטרידים, ומנהיגי אמריקה צריכים להגיד זאת", נכתב. "התגובה העיקרית של ממשל ביידן עד כה הייתה נאום זהיר של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן". הם ציינו כי לרוב, קואליציות בישראל שכללו מפלגות דתיות או לאומניות הכילו גם מפלגות מתונות יותר שאיזנו את העמדות בממשלה. "כל זה מאוים כעת", נכתב. "למפלגות הימין יש רוב מוחלט בכנסת, ונתניהו - בתקווה שהממשלה החדשה תציל אותו מהעמדה לדין ומאסר פוטנציאלי - נמצא בכוחם". לצד פסקת ההתגברות, ציינו בעיתון את ההצעה לבטל את סעיף המרמה והפרת האמונים שבה מואשם נתניהו.
במאמר הוזכרה גם מערכת היחסים החמה בין ישראל לארה"ב, שמורכבת מערכים משותפים וחורגת מהגדרות מסורתיות של ברית צבאית או ידידות דיפלומטית. "ישראל נעה ימינה בהתמדה בשנים האחרונות", ציינו בעיתון, ותלו זאת בחששות הביטחוניים, הפשיעה בחברה הערבית והמהומות במבצע שומר החומות. "ישראלים רבים גם מביעים חשש שתהליך השלום נכשל בגלל חוסר עניין בשלום בקרב מנהיגים פלסטינים, חשש שהתגבר בעקבות שלטון חמאס בעזה והתחושה שאחיזת אבו מאזן ברשות הפלסטינית מגיעה לסיומה בלי תוכנית ברורה", נכתב.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
"עמדת חברי הממשלה עלולה להפוך את ההגעה לפתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי". אבו מאזן
הכותבים ציינו גם את השינוי הדמוגרפי בישראל, שבמסגרתו הצעירים נוטים להצביע יותר למפלגות במחנה נתניהו - שכן "משפחות דתיות בישראל נוטות להקים משפחות גדולות ולהצביע עם הימין".
עוד נכתב, כי "העיקרון שיום אחד יושג פתרון שתי המדינות נותר הבסיס לשיתוף הפעולה האמריקני-ישראלי", נכתב. "התקווה למדינה פלסטינית נפגעה תחת הלחץ המשולב של התנגדות ישראלית ושחיתות פלסטינית. אבל כל דבר שמערער את האידיאלים הדמוקרטיים של ישראל - בין אם סיפוח מוחלט ובין אם לגליזציה של התנחלויות ומאחזים בלתי-חוקיים - יערער את הסיכוי לפתרון שתי המדינות".
הכותבים סיכמו: "תמיכתה של אמריקה בישראל משקפת את הכבוד שרוחשות שתי המדינות לאידיאלים הדמוקרטיים. ביידן ונתניהו צריכים לעשות כל שביכולתם כדי לאשר מחדש את המחויבות הזו".