2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
העיתונאי והפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, כתב טור נוקב על תוצאות הבחירות בישראל - שכותרתו "ישראל שהכרנו איננה עוד". פרידמן, שמרבה לכתוב על ישראל ועל המזרח התיכון לעיתון, פתח את הטור בהשוואת תוצאות הבחירות בישראל לכך שדונלד טראמפ ינצח בבחירות 2024 בארצות הברית וימנה בין היתר את רודי ג'וליאני לתובע הכללי ואת מייקל פלין לשר ההגנה. "חושבים שזה בלתי אפשרי? תחשבו שוב", כתב, כשברקע הביקורת בכלי התקשורת האמריקניים על הממשלה שצפויה לקום בישראל.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
זכות להתייחסות מיוחדת. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: AFP)
פרידמן ציין שמגמות פוליטיות ישראליות נוטות לבשר לעיתים קרובות על מגמות רחבות יותר בדמוקרטיות מערביות - ולכן קיווה שממשלת האחדות של נפתלי בנט ויאיר לפיד תבשר משהו על העתיד לבוא בארה"ב. "אבל, הממשלה הזו קרסה ומוחלפת בקואליציית הימין הקיצוני ביותר בתולדות ישראל", כתב. "שאלוהים יעזור לנו אם זה מבשר על מה שיתרחש אצלנו".
תומס פרידמןתומאס פרידמןצילום: מיכאל קרמר
פרידמן טען שהקואליציה הנוכחית היא ברית של "מנהיגים חרדים ופוליטיקאים אולטרה-לאומיים, כולל כמה קיצונים יהודים ואנטי-ערבים גזעניים, שבעבר היו מחוץ לנורמות ולגבולות של הפוליטיקה הישראלית". פרידמן הוסיף שחלקם יהיו שרים בממשלה של נתניהו, והדגיש כי "המציאות הבלתי נתפסת הזו תוביל לשאלה שתרעיד את בתי הכנסת באמריקה וברחבי העולם - 'האם אני תומך בישראל או לא?'. זה ירדוף סטודנטים פרו-ישראלים בקמפוסים בקולג'. זה יאתגר את בנות הברית הערביות של ישראל בהסכמי אברהם. זה ילחץ על הדיפלומטים האמריקנים שהגנו באופן רפלקסיבי על ישראל כדמוקרטיה יהודית שחולקת ערכים עם אמריקה, וישלח את ידידי ישראל בקונגרס לברוח מכל כתב שישאל אם ארה"ב צריכה להמשיך ולשלוח מיליארדי דולרים לממשלה כזו".
פרידמן מנה את עמדותיהן של חלק מחברי הקואליציה, ובין היתר ציין שקראו להרחיב את ההתנחלויות "עד שלא יישאר סנטימטר בגדה המערבית למדינה פלסטינית", לקבל שליטה פוליטית על מינויי שופטים, להקפיא את משפט נתניהו, לפגוע בזכויות להט"ב ועוד. הוא ציין שאיתמר בן גביר הורשע בתמיכה בארגון טרור יהודי, ושנתניהו כרת עמו ועם בצלאל סמוטריץ' ברית שהפכה אותם למפלגה השלישית בגודלה במדינה.
"סמוטריץ' ידוע בכך שהציע להפריד בין אימהות יהודיות לערביות במחלקות היולדות בבתי החולים בישראל", כתב פרידמן. "הוא תמך זה מכבר בסיפוח ישראלי מוחלט של הגדה המערבית וטען ש'אין דבר כזה טרור יהודי'".

פרידמן ציין כי נתניהו נאלץ להתרחק מהזרם המרכזי של הפוליטיקה הישראלית בעקבות משפטו. פרידמן טען כי נתניהו נעזר בכך שהימין והימין הקיצוני בישראל התאחדו סביב "פחד גובר וחוסר אמון בערבים - בין אם אזרחים ישראלים ובין אם פלסטינים בגדה המערבית". לעומת זאת, כתב פרידמן, למרכז ולמרכז-שמאל לא היו מסר ואסטרטגיה אחידים. "כפי שאמר לי עיתונאי ידיעות אחרונות נחום ברנע, ישראל לא מחולקת באמצע. ישראל מתחלקת בין 50% שתומכים בנתניהו לבין 50% שתומכים בחסימתו, אבל זה כל מה שהם יכולים להסכים עליו".
הוא ציין את דבריו של משה הלברטל מהאוניברסיטה העברית, שלפיהם האולטרה-לאומיות הישראלית לא רק דוחה כל רעיון של מדינה פלסטינית אלא גם רואה כל ערבי ישראלי - כולל 20% מהרופאים הישראלים, כ-25% מהאחיות וכ-50% מהרוקחים - כ"טרוריסט פוטנציאלי".
פרידמן, שהמשיך ומנה את החששות מהקואליציה העתידית, כולל למערכת המשפט וליחסים עם היהדות בתפוצות, ציין לקראת סופו של הטור כי לתוצאות הבחירות תהיה השפעה עמוקה על יחסי ארה"ב וישראל. "אל תתייחסו למילה שלי", כתב. "ב-1 באוקטובר אתר אקסיוס פרסם שהסנאטור בוב מננדס הזהיר את נתניהו מלהקים ממשלה עם גורמים ימניים קיצוניים אחרי הבחירות, שכן הדבר עלול לפגוע בתמיכה הדו-מפלגתית בישראל בוושינגטון. זה עומד לקרות עכשיו".
את הטור חתם פרידמן: "אני מדווח מישראל לעיתון הזה כבר קרוב ל-40 שנה. אני מרבה להסתובב עם ידידי היקר נחום ברנע, שהוא אחד העיתונאים המוערכים, המפוכחים, המאוזנים והזהירים בישראל. לשמוע אותו אומר לי לפני דקות בטלפון ש'יש לנו עכשיו סוג אחר של ישראל' מצביע לי על כך שאנחנו באמת נכנסים למנהרה חשוכה".