רבנים וקצינים למען רס"ן שהורשע באונס, מבלי לגנות - וכמעט ללא סייג ממעשיו: רב-סרן פריאל קלימי נידון לשבע שנות מאסר לאחר שאנס ארבע פעמים עובדת ניקיון בת 70 בבסיס צבאי שבו שירת. כעת, שבוע לאחר שפריאל, נשוי ואב לחמישה, נשלח לכלא – נחשף מצעד העדויות המקומם שנערך למענו במשפטו בניסיון לחלץ אותו מאימת הדין.
6 צפייה בגלריה
רס"ן פריאל קלימי קצין חיל הים החשוד באונס בבית המשפט
רס"ן פריאל קלימי קצין חיל הים החשוד באונס בבית המשפט
רס"ן פריאל קלימי ודבריו של הרב חיים ועקנין
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
הרב חיים שלמה דיסקין
הרב חיים שלמה דיסקין
עדות האופי של הרב חיים שלמה דיסקין
(צילום: נחום סגל)
6 צפייה בגלריה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
"כולם יכולים ליפול. זה אדם שהיה אלוף בקווים אדומים". העדות של הרב ועקנין
החקירה נגדו נפתחה בשנת 2020, כאשר הפרשה פורסמה לראשונה ב-ynet. פריאל אנס את האישה במחסן נטוש ארבע פעמים, לאורך מספר שבועות. שניים מהמקרים הכחיש ובשניים הנוספים טען כי היו בהסכמתה. התביעה דרשה לגזור עליו בין 10 ל-13 שנות מאסר.
בין המעידים לטובתו – רבנים בכירים וקצינים. פריאל, שהודח מצה"ל, הורד לדרגת טוראי ומרצה את עונשו בכלא אזרחי – שירת כקצין בינוי בבסיס של חיל הים. לשבחים שהומטרו עליו במהלך המשפט מצד מקורביו, רבנים וקצינים, אין אח ורע במשפט הצבאי, שכן הללו לא אמרו אפילו מילה בגנותו.
אחד העדים היה חיים דיסקין שלמה, רב העיר קריית אתא, שטען שהכיר אותו שנים רבות. הרב הבכיר, כמו רבים שהעידו לטובת הקצין שהורשע, לא חשב בכלל לגנות את מעשיו, והמטיר עליו שבחים: "קלימי התנדב בארגון הצלה והגיע לאירועים גם בשבתות. יש לו לב זהב. פגשתי אותו לאחרונה בטקס הגעת הצוללות לבסיס חיפה בו נכח גם ראש הממשלה. מאוד התרשמתי ממנו".
באשר להרשעות הכבדות נגד קלימי אמר רב העיר: "אני לא יודע מה היה, ואומר שגם אם הייתה מעידה, אפשר לראות אדם זהב. יכול להיות שהייתה מעידה. משפחתו כיום אומללה ויש לו 5 ילדים. הוא הצליח מאוד בצבא ונשאר בלי כלום. אני מוכן לקחת אותו אלי ולשקם אותו ולעזור לו. הבן אדם מעד ולא צריך לתת לו ארבע מיתות. אנו נוטים להאמין שבכל אדם יש את יצר הרע וזה לא משהו סדרתי". כשהתובע הצבאי הקשה וטען בפני הרב שארבעה מקרי אונס שביצע קלימי בקורבנו אינם מעידה חד פעמית, השיב הרב: "אתה צודק, אבל אני מאמין שכל אדם נולד עם יצרים. אנחנו כולנו בני אדם, יש אנשים שמתפרצים בדיבור, אז קורה. אנו לא יודעים מה קורה בנפש. אבל אם זה תיקים מצטברים, אני לא יודע מה קרה שם".
6 צפייה בגלריה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
עדות הסא"ל בדימוס
קצין לשעבר בחיל הים שהשתחרר בדרגת סגן אלוף בשנת 2017 לאחר קריירה בחיל הים, הכיר את קלימי כמפקדו בעשור האחרון, עוד מהרגע שבו התנדב לשרת במסלול חרדי בחיל הים. "הוא היה חריג לטובה, ולכן יצא לקורס קצינים. הוא עבד כקצין בינוי מקצועי מאוד ואכפתי, ונבחר לקצין מצטיין. הוא השקיע ונתן עבודה מעבר למה שצריך, נרתם לכל משימה ואהב לעזור", אמר הקצין. תוך כדי עדותו, עודכן על המעשים שבגינם הורשע פקודו לשעבר, והוסיף: "עצוב לי לשמוע זאת. אז הייתי באזרחות, באתי כסבא ואבא, באתי מהמקום שהוא שנתיים וחצי במשפט בלי גזר דין". התובע הקשה: "גם הקורבן היא סבתא לנכדים". הסא"ל בדימוס השיב: "היום באזרחות אני מסתכל על דברים ברכות, כל דבר. גם אדם יכול לטעות".
קצינה נוספת לשעבר בדרגת סא"ל הוסיפה בעדות האופי בבית הדין הצבאי: "אני מכירה את פריאל כאדם שקט וערכי עם מוסר עבודה גבוה מאוד. תמיד היה הראשון להגיע למשרד ואחרון לעזוב, נעים הליכות ומנומס, עם טוב לב".
6 צפייה בגלריה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
גזירי עדויות אופי לקצין שאנס מנקה
עדות אחד הקצינים, שהגיע למשפט כלובש מדים
קצין אחר, שמכהן עדיין בצבא ובדרגת רב סרן הגיע גם לשבח את קלימי ששירת עימו, הגם שידע בגין מה הורשע, העיד: "אני מכיר אותו כקצין ערכי, מסור ואכפתי, משקיען ברמות שאין דברים כאלה. אני יודע על מה הוא עצור וכמובן שלא נתקלתי בדברים כאלה". התובע הקשה עליו כלובש מדים: "בתור דמות פיקודית, אין לך מה להגיד על המעשים שעשה? הוא ביצע ארבעה מעשי סדום ואינוס בעובדת קבלן בבסיס במטבח, ובחדר הלבשה נטוש. אין לך מה להגיד בתור מפקד? זה לא משנה? כלובש מדים, לא אכפת לך שזה קורה?". הרס"ן השיב: "לא חוויתי... אני יודע להעיד על הבנאדם שני מכיר, הקצין ששירת לידי.. אני לא מכיר".
חבר אחר של קלימי, שלמד עימו בישיבה, העיד בפני השופטים הצבאיים: "הוא בן אדם מיוחד מאוד. הבנתי שהרשיעו אותו באונס, אבל רק הקדוש ברוך הוא יכול לדעת מה היה".
את העדות המרתיחה ביותר סיפק הרב דוד ועקנין, דמות מוכרת בחוגים תורניים של חב"ד בצפון, שהפתיע את השופטים ועורר פליאה בקרב התביעה הצבאית. לאחר שציין לטובה את אופיו הטוב, לדבריו, של קלימי, את התנדבותו המרובה כחובש ואת הקשיים שמשפחת הקצין חוותה בעקבות הפרשה, הסביר למה יש להקל עליו: "אנחנו בני אדם, גם השופטים. כולנו יכולים לשגות וליפול. צריך לרחם עליו בתור אבא. גם אם מעד לא צריך להרוס משפחה. היא בת 70, יש לו פיתויים גדולים יותר, אז בשבילה הוא ייפול?".
6 צפייה בגלריה
רס"ן פריאל קלימי קצין חיל הים החשוד באונס בבית המשפט
רס"ן פריאל קלימי קצין חיל הים החשוד באונס בבית המשפט
נציג התביעה הפנה את אנשי הדת לספר ויקרא. רס"ן קלימי בבית המשפט
(צילום: יאיר שגיא)
השופט סא"ל זאיד פלאח הקשה: "מה עם הצד השני?". הרב ועקנין השיב כי הוא "בצד האנושי", וציין שכל אחד יכול למעוד פעם. השופט הדגיש: "ארבע פעמים". הרב סיפק תשובה נבזית: "אני חושב שזו מעידה מקומית שהשופטים החליטו כך. לא אעניש אדם שהוא צדיק וקדוש שמעד חד פעמית או בפרק זמן מסוים או שעזרו לו ליפול. מדובר באישה בת 70, יש לו פיתויים גדולים יותר והוא לא נפל, אז לה ליפול? אולי יש לה רצונות מיוחדים או תכנית שאתם מבלי להתכוון עוזרים לה לממש שהיא תצא לחופשי עם פנסיה בריאה? יכול להיות, אני יודע להעריך שופטים".
לדברי הרב, "הוא יותר מהבן שלי. לא נתנו לבתו להיכנס ליום הולדת בגלל מעשה של אבא שלה. שומו ושמיים. אני רואה את המצוקה של הוריו, של אשתו והוריה. אלו לא חיים". בפני התובע הצבאי הודה הרב ועקנין ש"למד דיינות מחוץ לארץ ולא עובד כדיין".
בית הדין הגדיר את מעשי האנס כאכזריים. נציג התביעה, שי שטרומינגר, אמר בדיון כי "אבקש להפנות את אנשי הדת לציווי מספר ויקרא – 'מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן ויראת מאלוהיך'. לא הדר ולא כבוד היו במעשי הנאשם שביזה וחילל כבוד אישה בעשור השמיני לחייה – אישה פשוטה שהייתה צריכה לעבוד לפרנסתה כעובדת קבלן". הוא הוסיף: "היא לא הביאה פמליה של אנשים, רק נכדתה ונציג סיוע משפטי פה מלווים אותה בתהליך הקשה שהיא עוברת. אין לה צבא מאחוריה. היא עברה תופת כשקרא לה לנקות חדר הלבשה נטוש, מזוהם ומלוכלך, והיא בתמימותה באה עם דלי מים. ואז הוא גרר אותה לשם, ולקראת הסוף אמר לה 'תהיי ילדה טובה', ואז סגר עליה את הדלת, ביצע בה את המעשים המיניים למרות תחנוניה".
שטרומינגר ציין עוד כי "הוא נשא את אקדחו, היא לבשה סינר של מנקה. היא ניסתה לצעוק, להכות בגבו ואמרה לו שהיא יכולה להיות אמו. והוא, לאורך משפט הוכחות שלם, הציג עצמו כקורבן ואת האשמה בה. הוא לא חס עליה גם במשפט, ראינו איך בעדויות שלה מצבה הדרדר. הוא ריסק כל ערך פיקודי שיש בצבא. אני מתפלא איך באו לפה מפקדים בדימוס ובמדים להעיד לטובתו, זה מדאיג אותי כקצין בצה"ל. איך הצבא שלנו נראה?".
עורכת הדין תמי אולמן שייצגה את קלימי עם יעקב שלומוביץ ושחף אולמן, אמרה בדיון: "הנאשם מכבד את הכרעת הדין אך טוען לחפותו, ולכן הוא לא מביע חרטה ולא מודה. התביעה בחרה ברוע להפחיד את המפקדים שהגיעו להעיד לטובתו - לא ניתן פה לסתימת פיות כזו. הוא לא ראה את ילדיו תקופה ארוכה, וממשיך לעזור גם בכלא".
דובר צה"ל מסר כי "צה"ל רואה בחומרה כל עבירה על רקע מיני וימשיך לפעול באופן נחרץ למיצוי הדין עם כל מי שיבצע מעשים מסוג זה. ההגנה מימשה את זכותה לפי חוק וזימנה עדי אופי. בית הדין שקל את ראיות הצדדים לעונש, וגזר על הנאשם שבע שנות מאסר בפועל, לצד מאסרים מותנים, הורדה לדרגת טוראי ופיצויים לנפגעת העבירה. התביעה הצבאית לומדת את גזר הדין ותבחן את הצורך בהגשת ערעור".
הרב חיים שלמה דיסקין מסר בתגובה: "אם מדובר במעשים סדרתיים יש להעניש בחומרה, אבל אני מאמין לו. יש לו משפחה וילדים והוא עשה דברים טובים רבים בחייו".