האולימפיאדה בטוקיו בעיצומה, אבל כך גם מגפת הקורונה המשתוללת בבירת יפן – שם הרשויות דיווחו הבוקר (יום ג') על שיא חדש במספר הנדבקים החדשים ביממה: 2,848. הנתון הזה שובר את השיא הקודם, שנרשם בינואר האחרון, אז דווח על 2,520 נדבקים. בכך טיפס מספר הנדבקים הכולל שאובחנו בעיר ליותר מ-200,000.
8 צפייה בגלריה
טוקיו יפן אולימפיאדה שוטרים עם מסכה קורונה
טוקיו יפן אולימפיאדה שוטרים עם מסכה קורונה
עם מסכות ומעילי גשם לצד סמל האולימפיאדה, בטוקיו. מגפה וגם סופה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שוטרים ב יפן טוקיו עם מיגון קורונה לצד סמל אולימפיאדה
שוטרים ב יפן טוקיו עם מיגון קורונה לצד סמל אולימפיאדה
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
עם מסכה וברקע אצטדיון אולימפי אולימפיאדה טוקיו יפן קורונה
עם מסכה וברקע אצטדיון אולימפי אולימפיאדה טוקיו יפן קורונה
(צילום: gettyimages)
בצל הזינוק בתחלואה בטוקיו, הרשויות שם נערכות כעת לזינוק מקביל במספר המאושפזים בבתי החולים. לפי דיווחים בתקשורת המקומית הן הורו למוסדות הרפואיים להגדיל את מספר מיטות האשפוז הפנויות מ-5,967 כעת ל-6,406 עד תחילת החודש הבא. באחד מכלי התקשורת ביפן דווח כי הרשויות קראו לבתי החולים לבחון דחייה של ניתוחים וצמצום של טיפולים מסוימים.
יפן, כמו כמה משכנותיה באזור, הצליחה אמנם להימנע במשך זמן רב מהתפרצות משמעותית בשטחה, אך כבר שבועות ארוכים שהיא מתקשה לעשות זאת, בין היתר לנוכח התפשטות זן הדלתא הנחשב למידבק הרבה יותר מהזנים הקודמים של הנגיף. בסך הכול דיווחה יפן על יותר מ-870 אלף נדבקים ו-15 אלף מתים במגפה – מספרים שעדיין נחשבים לנמוכים למדי לעומת מדינות מפותחות אחרות.
טוקיו נמצאת בימים אלו תחת מצב חירום שבמסגרתו מוטלות בעיר הגבלות מצומצמות למדי, הכוללות איסור על מכירת אלכוהול והפחתה של מספר השעות שבהן פועלים המסעדות והברים באזור הבירה. ההגבלות הללו יימשכו עד 22 באוגוסט, אחרי שהמשחקים האולימפיים יינעלו ב-8 באוגוסט.
8 צפייה בגלריה
עם מסכות ב טוקיו יפן קורונה
עם מסכות ב טוקיו יפן קורונה
עם מסכה לצד כותרות העיתונים על האולימפיאדה. היום בטוקיו
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אולימפיאדה ב טוקיו ב יציע ריק ב אצטדיון משחק רוגבי
אולימפיאדה ב טוקיו ב יציע ריק ב אצטדיון משחק רוגבי
היציעים ריקים, כמעט. במשחק רוגבי בטוקיו
(צילום: AP)
למרות ההתפרצות, ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה התעקש לערוך את האולימפיאדה כמתוכנן, אחרי שנדחתה בשנה בעקבות המגפה, וגם היום מסר כי השיא החדש במספר הנדבקים לא יהווה "בעיה" כלשהי עבור המשחקים. למרות קיומם כמתוכנן, הרשויות נאלצו להטיל שורה של הגבלות על המשחקים – שנערכים ללא קהל ביציעים. עד עתה אובחנו 155 נדבקים בקרב הספורטאים המשתתפים במשחקים או אנשי צוות שונים. על הספורטאים חלים כללי התנהגות נוקשים במטרה למנוע הדבקה, וברוב המצבים הם נדרשים לעטות מסכה.
לאורך החודשים שקדמו לטקס הפתיחה בסוף השבוע האחרון המוני יפנים הביעו חשש כי המשחקים יביאו להחמרה בגל התחלואה, וסקר שנערך לאחרונה הראה כי 68% מהם לא מאמינים ביכולתם של המארגנים למנוע התפשטות של הנגיף. 55% מהנשאלים באותו סקר התנגדו לעריכת המשחקים. ראש הממשלה סוגה סופג ביקורת קשה על התעקשותו לקיים את האולימפיאדה, והסקרים הראו כי הפופולריות שלו צללה בהתאם, ועומדת כעת על סביב 30% בלבד.
הזינוק בתחלואה ביפן מגיע גם על רקע מבצע החיסונים המקרטע שלה, ורק כ-36% מהיפנים קיבלו עד עתה לפחות מנה אחת של החיסון. אף שמאז חודש מאי קצב ההתחסנות ביפן גדל משמעותית, לאחרונה הוא צנח שוב בשל מחסור באספקת המנות. לפי מומחי בריאות נרשמת כעת עלייה חדה במספר הנדבקים הלא-מחוסנים שגילם נמוך מ-50.
8 צפייה בגלריה
טוקיו יפן גשם מטרייה מטריות
טוקיו יפן גשם מטרייה מטריות
גשם אחרי גל חום. עם מטריות בטוקיו
(צילום: AP)
לצד הקורונה, על המשחקים האולימפיים בטוקיו מעיב גם מזג אוויר הפכפך. בימים האחרונים חששו בטוקיו כי הסופה הטרופית "נפרטק", המתקרבת ליבשה עם רוחות של עד 118 קמ"ש, תוריד ממטרים כבדים על העיר, אולם כעת חוזה השירות המטאורולוגי של יפן כי היא תפגע ביבשה כמה מאות קילומטרים צפונית לטוקיו. למרות זאת, מזג אוויר גשום באזור הבירה היפנית הביא כבר לשיבושים בכמה מהתחרויות במשחקים האולימפיים. בענף אחד, גלישת גלים, ניצלו דווקא את הרוחות העזות ואת הגלים הגבוהים יותר והקדימו את חצי הגמר מיום רביעי להיום.
בסך הכול נראה שהספורטאים מקבלים בברכה את הגשם – הפוגה בגל החום באזור בימים האחרונים, שכבר הביא אחד מהם להתמוטט. היום צפתה התחזית שם טמפרטורות של עד 30 מעלות, לעומת 35 מעלות שנרשמו באחד מהימים האחרונים. הכוחות המזוינים של יפן מסרו היום כי הם עוקבים אחר המצב, ודרומית לטוקיו נקראו תושבים להתכונן לגשם כבד נוסף, אחרי ש-21 איש נספו במפולות בוץ מוקדם יותר החודש.