אילו יכלו, השלטונות הבכירים בבחריין כנראה היו מבטלים שוב את ביקורו של שר החוץ אלי כהן שאמור להיפתח מחר (יום א') בערב בעיר הבירה אל-מנאמה.
הביקור נדחה מ-7 באוגוסט. אז הוא בוטל כמעט ברגע האחרון בגלל "עניינים טכניים" כשהסיבה האמיתית הייתה עלייתו של השר איתמר בן גביר להר הבית. כעת נמצאים ברקע סוגיית בריחתה של שרת החוץ של לוב שפוטרה בגלל חשיפת הפגישה עם השר כהן ברומא, ויותר מכך - מרד האסירים הגדול בתולדות בחריין.
1 צפייה בגלריה
מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה ויצחק הרצוג
מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה ויצחק הרצוג
מלך בחריין מארח את הנשיא הרצוג, בדצמבר האחרון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מרבית האסירים הם בני העדה השיעית בבחריין, שבה שולט המלך הסוני חמד בן עיסא. השלטונות מנסים למזער את הנושא וטוענים כי מדובר ב-140 אסירים שהכריזו על שביתת רעב בכלא ג'ווא במנאמה. אבל ארגוני זכויות אדם ובניהם של שניים מהאסירים מתעקשים כי מדובר ב-801 אסירים לפחות.
האסירים דורשים את הפסקת העינויים, טיפולים רפואיים, ביקורי משפחות (בלי מחיצות זכוכית), שיחות טלפון מהכלא והארכת המועד הקצר (שעה אחת) שבו מתאפשרת יציאה מהתאים לחצר.
במקביל, ברחובות אל-מנאמה גדל מספר הפגנות ההזדהות עם האסירים מצד קרובי משפחותיהם. מאז 1 באוגוסט כמעט הוכפל מספר האסירים שובתי הרעב.
עד לרגע האחרון ימשיכו לעקוב בירושלים אם לא הגיעה משלטונות בחריין הודעה על הודעת ביטול ביקור שר החוץ. כל עוד זה לא קורה, התוכנית ליום שני עמוסה, וגולת הכותרת צפויה להיות פגישה עם המלך בארמונו. עוד מתוכננים ביקור בבסיס חיל הים שבו ישרת גם קצין מחיל הים הישראלי, ופגישות עם ארבעה שרים בחריינים. לשר כהן תתלווה משלחת אנשי עסקים ישראלים וקבוצת עתונאים.
סעודיה, בעלת ההשפעה החזקה בבחריין, תנהל מעקב אחרי ביקורו של כהן. גם איראן, שבחריין היא המדינה היחידה במפרץ שמסרבת לחתום עמה על הסכם שלום - גם לא בעקבות חידוש היחסים עם סעודיה - תעקוב אחרי מהלך הביקור והפגישות.