אלמונים מטיסים בימים האחרונים רחפנים גדולים מעל מקבץ המבנים בכפר הבדואי חאן אל-אחמר שמדרום לירושלים. הרחפנים, שכלל הנראה גם מצלמים, טסים בשעות היום בגובה נמוך מעל המבנים או מעל עדרי הצאן של אנשי שבט הג'האלין, ולעתים אף בשעות הלילה המאוחרות ומאירים עם פרוז'קטורים עוצמתיים את הצריפים והאוהלים.
תושבי הכפר הלא-חוקי טוענים כי מפעילי הרחפנים מתמקמים בגבעה שמעליו, ומשם מכוונים אותם. הם אינם יודעים מי הם, אך בטוחים שהדבר נעשה כדי להטריד אותם.
3 צפייה בגלריה
תעלומת רחפני התאורה מעל חאן אל אחמר
תעלומת רחפני התאורה מעל חאן אל אחמר
"מבריח את העזים". אחד הרחפנים שתועדו מעל מבני חאן אל-אחמר
3 צפייה בגלריה
תעלומת רחפני התאורה מעל חאן אל אחמר
תעלומת רחפני התאורה מעל חאן אל אחמר
רחפן שתועד מעל חאן אל-אחמר
עיד אבו חמיס, נציג השבט, אמר בשיחה עם ynet כי "מטיסי הרחפנים מגיעים לגבעה הסמוכה, נעמדים שם עם כלי הרכב ומטיסים את הרחפנים מעלינו. האורות חזקים וחודרים לתוך האוהלים לא פעם בין השעות 23:00 ל-1:00 בלילה. בימים הרחפנים מוטסים מעל לעדרים ומבריחים את העדרים. אנחנו רגילים שיש כאן רחפנים, אבל בשיטה הזו ממש פוגעים לנו בפרטיות. איך אישה צריכה לנהוג בתוך האוהל בזמן שהיא מתלבשת ואז מגיע הרחפן עם התאורה הענקית הזו?".
לדבריו, "זה מבריח את העזים שלא מספיקות לאכול. גם הנערות שרועות את הצאן מפחדות ומרגישות מאוימות. בלילה זה מעיר אותנו ונותן לנו תחושה של נרדפות ופחד, זה מפחיד את הילדים".
מארגון ידידי הג'האלין, המסייעים לאנשי חאן אל-אחמר, נמסר כי "הגיע הזמן שנתייחס לשכנים הבדואים כבני אדם שווים. יש למדינה אחריות על השטח ועל האנשים בו. התעמרות בקבוצה החלשה ביותר ממש לא מכבדת אותנו".
3 צפייה בגלריה
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר יפונה וייהרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
גורמים במינהל האזרחי מסבירים כי לא מדובר במשהו יזום מטעמם. אנשי השבט מתכוונים להגיש תלונה במשטרה.
סוגיית פינוי חאן אל-אחמר הפכה במהלך הזמן לתפוח אדמה לוהט, אחרי שב-2018 נתן בית המשפט העליון את האישור לממשלה להרוס את הכפר הלא-חוקי. בעבר ציין ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו כי הוא יפנה את חאן אל-אחמר בקרוב מאוד, אך הדבר לא קרה. במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים להגיע להסכמה עם התושבים והוצעו להם שלל הצעות שלא הבשילו, בין היתר - העברה לאזור בסמוך למצפה יריחו, שטח באזור אבו דיס, והצעות נוספות.
בתשובתה לבג"ץ ב-2 בנובמבר 2020 ציינה המדינה כי "הוחלט על ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במינהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם". המשמעות היא שבמינהל מנסים להגיע לפתרון הולם עבור אנשי הג'האלין.