יוליה נבלניה, אלמנתו של מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני שהלך לעולמו בשבוע שעבר בנסיבות מסתוריות, במושבת העונשין שבה היה כלוא בסיביר, הבטיחה היום (ב') להמשיך את דרכו של בעלה המנוח – והאשימה שהנשיא ולדימיר פוטין רצח אותו כיוון שלא הצליח "לשבור" אותו. "אני רוצה לחיות ברוסיה חופשית, אני רוצה לבנות רוסיה חופשית", אמרה בסרטון שפרסמה בצהריים.
6 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה אלמנתו של אלכסיי נבלני ב וועידת מינכן לביטחון 16 בפברואר אחרי ההודעה של רוסיה על מות נבלני
יוליה נבלניה אלמנתו של אלכסיי נבלני ב וועידת מינכן לביטחון 16 בפברואר אחרי ההודעה של רוסיה על מות נבלני
נבלניה ביום שישי, מעט אחרי שנודע לה על מות בעלה. "אין לי זכות לוותר"
(צילום: Kai Pfaffenbach/Pool Photo via AP)
"ולדימיר פוטין הרג את בעלי", הצהירה – והבטיחה להיאבק בקרמלין כדי ליצור רוסיה חדשה. "פוטין לקח ממני את הדבר היקר לי מכל. האיש האהוב ביותר, והקרוב אליי ביותר. אבל פוטין לקח את נבלני גם מכם", הוסיפה בפנייה לאזרחי רוסיה. "פוטין לא הרג רק אדם בשם אלכסיי נבלני, אלא רצה להרוג יחד איתו את התקווה שלנו, את החופש שלנו, את העתיד שלנו. להרוס ולחסל את ההוכחה הטובה ביותר לכך שרוסיה יכולה להיות אחרת. שאנחנו חזקים, שאנחנו אמיצים, שאנחנו מאמינים ושאנחנו נלחמים ללא לאות, ושאנחנו רוצים לחיות אחרת.
"בעלי היה בלתי שביר. וזו בדיוק הסיבה שפוטין הרג אותו. באופן מביש, פחדני, מבלי להסתכל לו בעיניים או אפילו לומר את שמו. ובאותו אופן מביש ופחדני, הם כעת מחביאים את הגופה ולא מראים אותה לאימו, לא מחזירים אותה, ומשקרים בצורה פתטית", האשימה נבלניה. היא טענה כי הרשויות הרוסיות מנסות להרוויח זמן, עד שייעלמו ממנה שרידי רעל מסוג "נוביצ'וק" – שלטענתה קיימים כעת בגופה.
לא ברור על סמך מה היא טוענת שנבלני הורעל ברעל הזה – אותו רעל ששימש גם להרעלתו לפני כשלוש וחצי שנים במהלך טיסה מסיביר למוסקבה, ניסיון התנקשות שאותו שרד אז. נבלניה טענה גם כי היא יודעת את "הסיבה המדויקת" לכך שפוטין רצח לכאורה את בעלה: "אנחנו נספר לכם על כך בקרוב. אנחנו בהחלט נגלה מי ביצע את הפשע הזה וכיצד בדיוק. אנחנו ננקוב בשמות ונראה את הפנים".
6 צפייה בגלריה
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני ב טיסה מ גרמניה ל רוסיה לפני מעצרו
יוליה נבלניה ו אלכסיי נבלני ב טיסה מ גרמניה ל רוסיה לפני מעצרו
נבלני ואשתו במטוס שהחזירם לרוסיה ב-2021 - שם נעצר מיד אחרי הנחיתה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת עונשין IK-3 ב סיביר הכלא החדש של אלכסיי נבלני רוסיה
מושבת העונשין שבה נבלני מת "באופן פתאומי", לטענת רוסיה
(צילום: AP)
היא הבטיחה כאמור להמשיך את דרכו של בעלה: "בכך שהרג את אלכסיי, פוטין הרג חצי ממני – חצי מהלב שלי וחצי מהנשמה שלי. אבל יש לי עדיין את החצי האחר, והוא אומר לי שאין לי שום זכות לוותר. אני אמשיך את עבודתו של אלכסיי נבלני, אמשיך את המאבק על ארצנו". בפנייה שלה לרוסים אמרה: "אני קוראת לכם לעמוד לצידי. אני מבקשת מכם לחלוק איתי לא רק את האבל והיגון הבלתי נדלה שעטף אותנו ושלעולם לא ירפה. אני קוראת לכם לחלוק עימי את הזעם שלי. הזעם שלי, הכעס שלי, השנאה שלי כלפי אלו שהעזו לרצוח את עתידנו".
היא קראה בדבריה לרוסים להיאבק לא רק בשחיתות ובאי-צדק, אלא גם במלחמה שמנהל פוטין באוקראינה (אם כי לא הזכירה את השם "אוקראינה" במפורש). "הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות עבור אלכסיי ועבור עצמנו הוא להמשיך להיאבק. להיאבק אפילו יותר, בצורה נואשת ולוחמנית יותר. אני יודעת שזה יכול להיראות כאילו זה בלתי אפשרי. אבל אנחנו חייבים. אנחנו חייבים להתאחד לאגרוף חזק אחד ולהכות את המשטר המשוגע הזה. את פוטין, את החברים שלו, את השודדים במדים, ואת הגנבים והרוצחים ששיתקו את ארצנו".
לדבריה, "רוסיה החופשית, השלווה, הצודקת והיפה של העתיד, שעליה חלם בעלי, היא מה שאנו זקוקים לו. אני רוצה לחיות ברוסיה שכזו. אני רוצה שילדיי וילדיו של אלכסיי יחיו כאן. אני רוצה לבנות אותה יחד איתכם, ממש כפי שאלכסיי דמיין: מלאה בכבוד, צדק ואהבה. רק כך ההקרבה הבלתי נתפסת שלו לא תהיה לשווא. הילחמו ואל תוותרו. אני לא מפחדת, ואתם לא צריכים לפחד מדבר".
6 צפייה בגלריה
מחווה לזכר אלכסיי נבלני שמת ב רוסיה ב מינכן גרמניה 16 בפברואר
מחווה לזכר אלכסיי נבלני שמת ב רוסיה ב מינכן גרמניה 16 בפברואר
נרות לזכר נבלני במינכן, בסוף השבוע
(צילום: Johannes Simon/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
מחווה לזכר אלכסיי נבלני שמת ב רוסיה ב מינכן גרמניה 16 בפברואר
מחווה לזכר אלכסיי נבלני שמת ב רוסיה ב מינכן גרמניה 16 בפברואר
(צילום: Johannes Simon/Getty Images)
את הסרטון פרסמה נבלניה מעט לפני שתשתתף היום בפסגת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל – פסגה שצפויה להתמקד בין היתר בתגובה למותו של נבלני, מוות שרוסיה טרם הכריזה מה הייתה הסיבה שלו. הקרמלין דוחה את הטענות במערב שנבלני "נרצח", ודובר הקרמלין דמיטרי פסקוב תיאר הבוקר טענות שכאלו כ"מגעילות". בתדרוך לעיתונאים הצהיר שהחקירה נמשכת ומתנהלת על פי החוק. פוטין עצמו שומר על שתיקה, גם שלושה ימים לאחר ההודעה הדרמטית ביום שישי על מות נבלני.

פוטין שותק, כבר 389 נעצרו ברוסיה

נבלני, נזכיר, היה מנהיגה הבולט ביותר של האופוזיציה הרוסית ובמשך שנים פרסמו הוא ואנשיו תחקירים שבהם הואשמו פוטין ובכירי משטר אחרים במעשי שחיתות. ב-2021, אחרי ששרד את ניסיון ההרעלה בטיסה בשנה לפני כן, חזר לארצו מגרמניה חרף סכנת הכליאה שריחפה כנגדו – במהלך שנתפס כקריאת תיגר אמיצה ביותר נגד פוטין – ונעצר מיד עם נחיתתו. מאז נגזרו עליו כ-30 שנות מאסר מצטברות על עברות כגון "קיצוניות", והוא נשלח למושבות עונשין בסיביר. אבל גם מהכלא הוא המשיך בפועלו הציבורי, תוך שהוא משתמש לא אחת בדרכים יצירתיות כדי "להטריל" את המשטר הרוסי ולהעביר מסרים מתריסים.
נבלניה, בת 47 כמו בעלה, עמדה לצידו לאורך שנים ארוכות, ואף הייתה עימו במטוס שהחזירו לרוסיה – ושממנו הופרד ממנה ונלקח הישר למעצר לפני שלוש שנים. כבר אז נתפסה כמנהיגה פוליטית בפני עצמה, וכעת נראה שבכוונתה "לרשת" את בעלה, אם כי לא ברור מדבריה אם תעז לחזור לרוסיה ולהסתכן במעצר גם היא. נבלניה היא בוגרת אוניברסיטת מוסקבה ומחזיקה בתואר בכלכלה. את נבלני פגשה ב-1998, ושנתיים אחר כך הם התחתנו. לזוג שני ילדים.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ריאיון ל טאקר קרלסון
פוטין. שומר על שתיקה
(EPA/GAVRIIL GRIGOROV/SPUTNIK/KREMLIN POOL MANDATORY CREDIT)
בחודשים האחרונים גבר החשש בעולם למצבו הבריאתו של נבלני, אבל ההודעה הפתאומית של רוסיה על מותו התקבלה עדיין בהפתעה מוחלטת: לטענת השלטונות הרוסיים, נבלני איבד הכרה ומת אחרי טיול בחצר מושבת העונשין "זאב הקוטב", השוכנת כ-1,900 ק"מ צפונית-מזרחית למוסקבה. מאז עברו כבר שלושה ימים, וסביב המוות עלו עוד ועוד סימני שאלה, כשבין היתר דווח שכמה ימים לפני מותו הגיעו למושבת העונשין כמה קצינים של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, וניתקו חלק ממצלמות האבטחה ומכשירי ההאזנה שהיו שם.
קירה ירמיש, ששימשה כדוברת של נבלני, אמרה כי היום ניסתה אימו של מנהיג האופוזיציה המנוח להיכנס לחדר המתים בעיירה סמוך למושבת העונשין, אבל לא הורשתה להיכנס. "היא שאלה אם הגופה של אלכסיי שם, והצוות לא ענה", טענה ירמיש. לדבריה, הרשויות הרוסיות טרם סיפקו סיבה כלשהי למותו, והיא האשימה אותן בשקרים ובגרירת רגליים מכוונת. לפי הצוות של נבלני, אתמול נאמר לאם לודמילה כי נבלני מת מ"סינדרום מוות פתאומי", מונח שלכאורה, כך לפי הצוות, מתאר מוות שנגרם מבעיות שונות בלב.
מותו של נבלני מגיע כחודש לפני הבחירות בחודש הבא לנשיאות רוסיה, שבהן לא מורשים כמובן להתמודד יריבים אמיתיים מול פוטין, והוא צפוי להמשיך לעוד שש שנים לפחות בקרמלין. המוות בתזמון הזה נתפס כמכה קשה במיוחד עבור מתנגדי משטר הדיכוי הנוקשה שמוביל הנשיא הרוסי, דיכוי שרק החריף בשנתיים שחלפו מאז הפלישה לאוקראינה. לפי ארגוני זכויות אדם, מאז מותו של נבלני נעצרו ברוסיה 389 בני אדם, ב-39 ערים שונות, אחרי שהעזו לכבד את זכרו ולהניח זרי פרחים באנדרטאות שונות שהוקמו לציון קורבנות הדיכוי של ברית המועצות.