בית המשפט העליון של הולנד קבע היום (שישי) כי הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וכן מפקד חיל האוויר ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אמיר אשל – חסינים מפני תביעה אזרחית על פשעי מלחמה בהולנד, בעקבות מותם של שישה פלסטינים בתקיפה אווירית ישראלית במהלך מבצע צוק איתן.
1 צפייה בגלריה
גנץ ואשל. חסינים מתביעה על פשעי מלחמה בצוק איתן
גנץ ואשל. חסינים מתביעה על פשעי מלחמה בצוק איתן
גנץ ואשל. חסינים מתביעה על פשעי מלחמה בצוק איתן
(צילום: באדיבות אתר חיל האוויר)
משרד המשפטים בירושלים עדכן את גנץ ואשל על ההחלטה. בית המשפט העליון אישר למעשה פסיקות קודמות של ערכאות נמוכות יותר לפיהם גנץ ואשל מוגנים מפני הליכים אזרחיים, מכיוון שיש להם חסינות תפקודית.
התביעה הוגשה על ידי איסמעיל זיאדה, אזרח הולנדי-פלסטיני, בספטמבר 2019. הוא דרש פיצויים כספיים וטען כי גנץ - הרמטכ"ל במהלך המבצע - היה אחראי ביחד עם אשל - למותם של שישה מבני משפחתו במהלך תקיפות חיל האוויר. לדבריו, בתקיפה ההיא נהרגו אמו, שלושה מאחיו, גיסתו ואחייניתו, בת 12.
כבר בשלהי 2021 בית משפט לערעורים בהולנד אישר החלטה של בית משפט בערכאה נמוכה יותר וקבע כי לא ניתן לתבוע במדינה את שר הביטחון דאז ואת מנכ"ל משרד הביטחון דאז על חלקם במתקפה ברצועת עזה ב-2014. ההחלטה הזו התקבלה לאחר שעוד קודם לכן, בינואר 2020, דחה בית משפט בהאג את עמדת התובעים על הסף וטען כי אין באפשרותו לדון בתיק כזה מאחר וזה לא באזור השיפוט שלו. תביעות כאלו מוגשות לרוב לבית המשפט הבינלאומי בהאג ואילו זיאדה ניסה לטעון כי זהו מקרה יוצא דופן משום שמדובר בפשעי מלחמה.
כעת זיאדה דרש שבית המשפט העליון יחייב את גנץ ואשל בתשלום פיצויים וטען שאין להם חסינות מכיוון שמעשיהם מוגדרים בפשעי מלחמה - אך גם במקרה הזה, דחו את בקשתו על הסף.
החלטת בית המשפט בהולנד, לפיה גנץ ואשל חסינים מתביעה, מתייחסת לתביעה כספית-אזרחית שהוגשה נגדם, במקום שתוגש נגד המדינה. אין להחלטה קשר להעמדה לדין פלילי של קציני צה"ל בגין חשד לפשעי מלחמה. החסינות מפני תביעה כספית אזרחית הוקנתה לגנץ ולאשל כפרטים, בשל היותם בעלי תפקיד, בדיוק כשם שנהוג בדין בישראל. תביעה כספית צריכה להיות מוגשת נגד המדינה - ולא נגד מי שפעל בשליחותה.
גנץ הגיב על דחיית התביעה ואמר כי "מדינת ישראל היא המדינה החזקה במזרח התיכון, והיא גם מדינה ששומרת על מוסר וטוהר הנשק - ואנו גאים על כך. אני מבקש להודות לאנשי משרד המשפטים ומשרד החוץ, שהובילו את המהלך שהביא לדחיית התביעה כנגדי ונגד מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') אמיר אשל בהולנד, על פעולה מבצעית שנעשתה במהלך מבצע צוק איתן".
לדברי יו"ר המחנה הממלכתי, "מה שאיפשר בין היתר להתמודד עם התביעה, הוא קיומה של מערכת משפט חזקה ועצמאית בישראל. מערכת משפט שהיא חומת המגן של חיילי ומפקדי צה"ל גם מול ערכאות בינלאומיות. כפי שהמערכת מגנה עלינו - חובתנו להגן עליה ולשמור על עוצמתה ועצמאותה".
השתתפו בהכנת הכתבה: יואב זיתון