לאחר המלצת הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות לאפשר חיסון רביעי לבוגרים בני 18 ומעלה, בקופות החולים מעריכים הבוקר (ג') כי ההיענות לחיסון בקרב בני ה-60 ומטה צפויה להיות נמוכה. יישום ההמלצה אמנם כפוף לחתימת מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אך ההערכה היא כי הוא יחתום עליה בהקדם. מתוך 50 חברי הצוות שהצביעו, 33 תמכו במתן האפשרות להתחסן במנה רביעית מעל גיל 18, שמונה תמכו בחיסון לבני 40 ומעלה, שמונה תמכו בהרחבה רק לבעלי מחלות רקע ואחד התנגד.
"אני לא חושבת שההיענות תהיה מטורפת", העריכה טל מנדל, מנהלת קשרי הלקוחות של קופת החולים לאומית, בשיחה עם ynet. "בהתחלה כשנפתחת האפשרות לחסן, נראה את אלה שמגיעים לקבל את הזריקה, אך לאחר כמה ימים תהיה ירידה ונהיה עדים לטפטופים של מתחסנים. אנחנו בוחנים את האוכלוסייה הזו בשביל להבין על כמה לקוחות מדובר".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
צפוי לחתום על המלצת המומחים. פרופ' אש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אני מניחה שבימים הראשונים יהיו ביקושים גבוהים יותר, כי כל מי שכבר החליט שהוא רוצה להתחסן ועד כה זה לא התאפשר לו – יגיע", הוסיפה מנדל. "אנשים צעירים יותר שמאמינים בחיסונים ורוצים לדאוג לבריאותם, יעשו זאת ראשונים". בדומה ליתר הקופות, גם בלאומית זיהו ירידה במספר המתחסנים בימים האחרונים: "השיח על התו הירוק שאולי יבוטל, העובדה שמתחסנים נדבקים ושמגפת הקורונה אולי תסתיים ואנחנו בישורת האחרונה – כל אלו משפיעים על שיעורי ההתחסנות ואנחנו רואים זאת".

ככל שגיל המתחסנים יורד - ההיענות יורדת

בקופת החולים כללית הדגישו כי הם מוכנים להרחבת המבצע – אך לא צופים שבשלב הראשון מוקדי החיסונים יתמלאו במבוטחים שיבקשו את החיסון הרביעי. "מבחינתנו אין אופרציה מיוחדת", אמרה רות ברוך, מנהלת מבצע החיסונים וראש אגף הסיעוד בקופה. "אנחנו נמצאים בפריסה רחבה מאוד ומחכים להנחיות. נצא לדרך כשהן יגיעו. ההתאמה המחשובית תיעשה ואנחנו עובדים על זה כעת. קשה לי לנבא, אך אנו רואים שככל שגיל המתחסנים יורד - גם ההיענות יורדת".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
דר' דוד דביר: "אני לא חושב שתהיה התנפלות". חיסון רביעי
(צילום: gettyimages)
ברוך הוסיפה כי "אני מקווה שהגל האחרון גרם לאנשים להבין שהחיסון טוב ויעיל במניעת אשפוזים ואני מקווה שיבואו להתחסן. בשלב הראשון אנחנו דווקא רואים שיעורי התחסנות גבוהים, כי אנשים שיודעים שהם רוצים להתחסן - מגיעים, אך לאחר שהגל הראשוני של ההיענות הגבוהה מתחיל לרדת, אנחנו ניאלץ לפנות לאנשים באופן יזום ולשכנע אותם לבוא להתחסן. אין כרגע בעיית מחסור בחיסונים ויש לנו את כל התשתית. ברגע שיתנו לנו את ההנחיה – נוכל להתחיל לחסן".
גם ד"ר דוד דביר, ראש אגף רפואה ראשונית בקופת החולים מאוחדת, אמר שהוא לא צופה התנפלות על החיסונים. "יש קהל שרוצה להתחסן וההנחיות החדשות מאפשרות לו. כפי שראינו בחיסונים הקודמים, הקהל הזה ניגש להתחסן וזו הכוונה מאחורי ההמלצה. ברגע שאנחנו ממליצים, אנחנו אמורים להתבסס על נתונים נרחבים ואין לנו את זה כרגע. אנחנו מדברים על תקופה מאוד קצרה. ההמלצה ניתנה לאור ניהול סיכונים, מכיוון שאנחנו נמצאים עכשיו בשיא הגל. אנחנו מתמודדים כעת עם עומס מאוד גדול על בתי החולים אבל גם על הקהילה".
דביר הוסיף כי "אנחנו רואים את המחקרים שנעשו בבתי החולים בקרב האוכלוסייה הצעירה, לפיהם רמת ההגנה עולה תוך שישה או שבעה ימים מהחיסון הרביעי. כל דבר שיכול לעזור, גם בראיה האישית, נותן לנו את הכלים לקבל הפחתה בהידבקות. אנחנו מנסים לעשות הכל כדי שבשבועות הקרובים, הכלי הזה יהיה אפקטיבי. החיסון לא יגרום לשינוי מגמה, אבל בהחלט יכול לעזור בהגנה".
לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, 83,613 בני אדם קיבלו אתמול הודעה שהם חיוביים לקורונה - ומתחילת החודש כמעט 1.1 מיליון ישראלים אובחנו כמאומתים.
מקדם ההדבקה ירד מעט הבוקר והוא עומד על 1.23, דבר שעדיין מעיד על המשך התפשטות המגפה. למרות הזינוק החד מאוד בתחלואה, הישראלים הפסיקו להתחסן. לפי נתוני משרד הבריאות רק 746 בני אדם הגיעו לקבל את מנת החיסון הראשונה.
מיום שישי התחסנו בישראל במנה הראשונה 2,912 בני אדם, לעומת 10,629 בין 14 ל-17 בינואר. מספרי המתחסנים היו גבוהים בהרבה בתחילת החודש, וב-6 בינואר קיבלו 10,345 ישראלים את מנת החיסון הראשונה ביום אחד. מאז החלו הדיבורים על ביטול התו הירוק חלה ירידה חדה מאוד במספר המתחסנים.
פורסם לראשונה: 13:37, 25.01.22