2 צפייה בגלריה
נשלח מהדר גיל-עד
נשלח מהדר גיל-עד
"החברה שלנו השתנתה ומוכנה יותר לשינוי". לירן טוהר וילדיו
(באדיבות המשפחה)
כשבתו הבכורה של יזהר (איזי) כרמון נולדה לפני כשש שנים, לא היה לו צל של ספק שייקח חופשת לידה. "כמי שמאמין בשוויון, לא רציתי שיהיו פערים. היה חשוב לי מהרגע הראשון שלא יהיה הבדל – באחריות, בטיפול ובנטל", הסביר כרמון, אב לשניים ומנכ"ל המרכזים לצדק חברתי.
לדבריו, "לקחתי שתי חופשות לידה – כל אחת מהן ארכה חודשיים וחצי, במקביל לבת הזוג שלי. ביקורת ישירה אף פעם לא קיבלתי, אבל כן מסרים עקיפים. הייתה איזושהי ציפייה שאגיע לפגישות, שאהיה זמין לעבודה, לטלפונים, הודעות. כשהגעתי לאירוע והבאתי את הילד שלי – הרגשתי שאנשים לא מבינים למה עשיתי את זה. היו עקיצות, מבטים. אבל הרגשתי גם הרבה הערכה ואולי קנאה באיזושהי מידה. לא לכל אחד יש את היכולת הכלכלית והתעסוקתית לעשות את זה".
התרגשות גדולה נרשמה שלשום (רביעי) מההכרזה של השרים אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי על מתווה חופשת הלידה לגברים, אך גם לא מעט ביקורת והרבה סימני שאלה. גם היום יכולים גברים לקחת חופשת לידה, אולם זה מתאפשר על חשבון חופשת הלידה של האם – ורק מעטים מנצלים את הזכות הזו. כיום עומדת תקופת ההורות והלידה לנשים בישראל על 15 שבועות בתשלום מלא והיא ניתנת לאם.
2 צפייה בגלריה
איזי כרמון
איזי כרמון
"רק חופשת לידה שוויונית וחינוך חינם מלידה ייצרו שינוי של ממש". איזי כרמון וילדיו
(באדיבות המשפחה)
על פי החוק הקיים יכול האב להחליף את האם בשבעה מתוך 15 השבועות, אולם זאת על חשבון האם, ובתנאי שהיא יוצאת לעבוד באותו פרק זמן. בפועל, רק כ-1% מסך הגברים מממשים אפשרות זו. המתווה החדש צפוי להיות מאושר במסגרת תקציב המדינה הקרוב ויחל ב-2023, ובמסגרתו תינתן חופשת לידה לאבות החל מהשבוע ה-15 ללידה, והיא תימשך לפחות 14 יום ובתנאי שהאישה תחזור לעבודתה.
"זה צעד משמעותי, אבל הוא גם טיפה בים. יש שני מהלכים שיכולים לייצר שינוי של ממש – חופשת לידה שוויונית וחינוך חינם מלידה. עד שזה לא יקרה המציאות לא תשתנה באופן דרמטי. במצב הקיים הנטל נופל על האישה גם מעבר לזמן חופשת הלידה", אמר כרמון.
לירן טוהר (36), סמנכ"ל "השומר הצעיר" ואב לשניים, יצא גם הוא לחופשת לידה לאחר לידת שני ילדיו. "החלטתי לקחת חופשת לידה בפעם הראשונה כי לא הצלחנו לדמיין איך ברגע הזה, שדבר כל כך גדול קורה לנו, אני לא חלק ממנו. מצד אחד זו חוויה עם מרכיבים פיזיים, ומצד שני אנחנו צריכים ללמוד תפקיד חדש. הבנתי שאני לא אוכל להפוך לאבא, להתחבר לבת שלי, אם לא נוכל לעבור ביחד את הטרנספורמציה הזאת של להיות הורים", אמר טוהר.
טוהר הסביר שעדיין יש רמה של שמרנות בנוגע לנושא. "אתה מסתובב עם תינוק צורח בפארק – וישר האמהות מסתכלות במבט של 'איפה האמא?'. כולנו גדלנו עם דמות של אב שלא באמת קיימת כבר, אבות שמביאים את הכסף הביתה, שלא נוכחים – אבל החברה שלנו השתנתה ומוכנה יותר לשינוי".