4 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל
(צילום: יריב כץ)
על רקע הקמפיין למען עמירם בן אוליאל, רוצח שלושה מבני משפחת דוואבשה בכפר דומא, ynet חוזר ללב הטענות המשפטיות שבגינן הורשע. המעצר, החקירות, ההודאות והמשפט.

החקירה, העינויים וההודאות

בן אוליאל הורשע כאמור ברצח בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן השנה וחצי, לאחר שב-31 ביולי 2015 השליך בקבוק תבערה שהתלקח לעבר ביתם בכפר הפלסטיני דומא. אחרי כמה חודשי חקירה, בתחילת דצמבר באותה שנה, נעצרו כמה חשודים במעשה ובהם בן אוליאל. אחרי מעצרם נמנעה מהם פגישה עם עו"ד.
במשך יותר משבועיים שתק בן אוליאל בחקירה. במקביל, חוקרי שב"כ ביקשו וקיבלו אישור לעשות שימוש ב"חקירות צורך" (חקירות בעינויים). בן אוליאל נחקר בעינויים והודה בביצוע בפיגוע בדומא. בהמשך, הוא חזר על הודאתו גם כשנחקר ללא עינויים, והודה גם פעם שלישית בפני חוקרי המשטרה.
4 צפייה בגלריה
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
(צילום: חסן שעלאן)
אחרי שהודה בפעם השלישית נלקח בן אוליאל לדומא בליווי חוקרי שב"כ ומשטרה לשחזור. אחרי השחזור חוקרי שב"כ היו בטוחים שלא פעל לבדו והוא נחקר שוב בעינויים, אך החקירות הללו לא הביאו לתוצאות. אחרי החקירות פגש בן אוליאל את איתמר בן גביר שהחל לייצג אותו.

השחזור והפרטים המוכמנים

בזמן שחזור הפיגוע, מסר בן אוליאל לחוקרים "פרטים מוכמנים" שרק מי שהיה בזירת הפשע בליל הרצח של משפחת דוואבשה יכול היה לדעת. בינואר 2016 נחשפו ב"ידיעות אחרונות" הפרטים שמסר בן אוליאל. בין היתר, הוא סיפר כי בחלון שדרכו השליך את בקבוק התבערה הייתה רשת. באותו הזמן הדבר לא היה ידוע לחוקרים ובבדיקה שנעשתה על ידי מז"פ התברר כי אכן הייתה רשת בחלון שנשרפה בעקבות ההצתה.
בן אוליאל מסר עוד כי הבקבוק שהושלך לעבר בית משפחת דוואבשה היה ירוק, מה שהתברר כנכון בבדיקת מז"פ. עוד סיפר בן אוליאל על רכב שחור שחנה בסמוך לבית המשפחה הפלסטינית. במשטרה ידעו שהיה רכב אך לא ידעו את צבעו ולאחר בירור התברר כי צבעו אכן היה שחור.
4 צפייה בגלריה
הבית השרוף של משפחת דוואבשה מבפנים
הבית השרוף של משפחת דוואבשה מבפנים
הבית השרוף של משפחת דוואבשה
(צילום: שאול גולן)
על בסיס ההודאות הללו, הגישה הפרקליטות בינואר 2016 כתב אישום נגד בן אוליאל בגין שלוש עבירות רצח, שתי עבירות ניסיון רצח, שתי עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני. כתב אישום הוגש גם נגד נער מהשומרון בגין קשירת קשר לביצוע פשע, שישה אישומים בגין ביצוע שורה של עבירות הצתה, עבירות רבות של היזק בזדון ממניע גזעני, עלבון דת ממניע גזעני ועוד.
במהלך המשפט התקיים "משפט זוטא" שדן בקבילות ההודאות שנגבו תחת חקירות צורך. בית המשפט פסל את ההודאה הראשונה של בן אוליאל שנגבתה בחקירות בעינויים ואת ההודאה שמסר זמן קצר לאחר רצף חקירות העינויים הראשון. עם זאת, אישר בית המשפט את ההודאה השלישית שמסר בן אוליאל, שנגבתה ממנו 36 שעות לאחר חקירת הצורך האחרונה. בית המשפט צפה בעדות שצולמה והתרשם כי בן אוליאל מסר את ההודאה מרצונו החופשי. במקביל, בית המשפט פסל את כל ההודאות שמסר הנער בנוגע לדומא.
במאי 2020 הורשע בן אוליאל בבית המשפט המחוזי בלוד ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה ובספטמבר אותה שנה נגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר. בהמשך ערער בן אוליאל על הרשעתו ברצח, אך בית המשפט העליון דחה את הערעור פה אחד.

הטענות נגד העינויים ולסתירות בתיק

כבר בשלב החקירות עלו טענות נגד ההודאות שנמסרו בחקירות בעינויים ולסתירות בתיק, טענות שנשמעו גם בזמן המשפט ונשמעות גם היום. סנגוריו של בן אוליאל ובארגון "חוננו" שליוו אותו טוענים כי אין לנתק את ההודאה והשחזור מהעינויים. בנוסף, נטען כי בפיגוע בדומא היו שני אנשים ולא אחד. הדבר עולה מעדותו של איברהים דוואבדשה, שגר בסמוך לבני משפחת דוואבשה שנרצחו וסיפר שראה שתי דמויות בורחות מהכפר. גם כתובות גרפיטי "נקמה" ו"יחי מלך המשיח" בזירה רוססו ככל הנראה על ידי שני אנשים שונים.

תנאי המאסר וארגון "צדק לעמירם"

בן אוליאל מרצה את עונשו בבית הסוהר אשל בדרום הארץ. הוא שוהה באגף שמור, בתא לבד, ללא מפגש עם אסירים אחרים. היציאה מהתא מותרת לו כשעתיים ביום בלבד לחצר סגורה לבדו. משפחתו מורשית לבקרו פעם בשבועיים למשך כחצי שעה, מעבר למחיצת זכוכית. בנוסף, נאסר עליו לצאת לבית הכנסת ולהשתתף במנייני תפילות.
לבן אוליאל ניתן אישור להחזיק חמישה ספרי קודש בתאו ולאחרונה, לאחר שבע שנים ללא טלפונים, הותר לו לקיים שיחות טלפון עם בני משפחתו. ההחלטה הגיעה בעקבות מדיניות השר לביטחון לאומי בן גביר, שאמר כי לא ייתכן שמחבלים פלסטינים נהנים מתנאים נוחים בהרבה מאסירים יהודים ביטחוניים יהודים ואף מחלק מהאסירים הפליליים. בעקבות כך, במערכת הביטחון החליטו לאפשר לבן אוליאל כצעד ראשון שיחות טלפון עם כמה אנשים, בהם רעייתו ובתו הקטנה.
4 צפייה בגלריה
שיירת מחאה בירושלים  - "צדק לעמירם בן אוליאל"
שיירת מחאה בירושלים  - "צדק לעמירם בן אוליאל"
שיירת מחאה בירושלים - "צדק לעמירם בן אוליאל"
(צילום: רוני גרין )
המאבק של אנשי הארגון "צדק לעמירם" מתמקד בשני אלמנטים: שיפור תנאי מאסרו של בן אוליאל והעברתו באופן קבוע לאגף תורני, והטלת דופי בהרשעתו ובהליך המשפטי. גורמי ביטחון אמרו כי מדובר בקמפיין לעשיית דה-לגיטימציה לגורמי הביטחון וגופי החקירה.
ביממה האחרונה גויסו יותר ממיליון שקלים מיותר מ-5,000 בני אדם בקמפיין מימון המונים עבור בן אוליאל. בנוסף, רותמים אנשיו של בן אוליאל אישי ציבור, רבנים, מחנכים ומובילי דעת קהל לתמיכה בקמפיין עבורו.
בתקופה האחרונה יצאו גם חברי כנסת רבים להגנתו של בן אוליאל. רק השבוע אמרה ח"כ סון הר מלך מעוצמה יהודית כי בן אוליאל "יושב בכלא על לא עוול בכפו. יש לי ודאות מוחלטת שהאדם הזה חף מפשע". שר המורשת עמיחי אליהו, חבר מפלגתה, אמר לפני שבוע כי הוא לא יודע אם בן אוליאל רצח את בני משפחת דוואבשה, ושהוא לא מאמין למערכת המשפט. לפני שבוע פנו גם 14 חברי קואליציה לראש השב"כ רונן בר בבקשה לשפר את תנאיו של בן אוליאל.
חוסיין דוואבשה, ששלושה מבני משפחתו נרצחו בפיגוע בדומא ומגדל את נכדו ששרד, אחמד, אמר כי "אני לא מופתע מהשרים שרוצים לשחרר את הרוצח. זו אותה ממשלה שמצדיקה את מעשי הפשע והרציחות. לקח להם שמונה שנים לשים אותו בכלא ועכשיו אומרים שהוא לא רצח. הוא הודה ומסר תיאורים מדויקים כי הוא עשה את זה".
על קמפיין מימון ההמונים אמר חוסיין כי "נותנים לו כסף בתמורה לרצח, זה בזוי. במדינה אחרת היה מקבל עונש חמור יותר והיו מוקיעים אותו מהחברה. לא נשתוק, אם הוא ישוחרר נזעק בכל העולם ונפנה לבתי דין בינלאומיים, נחפש צדק למען הקורבנות שלנו".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה.