3 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל
בן אוליאל בזמן משפטו
(צילום: יריב כץ)
יותר מ-5,000 בני אדם תרמו תוך יממה סכום של יותר ממיליון שקלים לעמירם בן אוליאל, שהורשע בשתי ערכאות ברצח שלושה מבני משפחת דוואבשה. קמפיין מימון ההמונים צפוי להימשך גם ביומיים הקרובים, ובמטה "צדק לעמירם" מצפים להיענות גדולה, וטוענים: "לא ננוח ולא נשקוט עד שהצדק יצא לאור".
עוד באותו נושא:
3 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר מלך
"בן אוליאל - צדיק קדוש". סון הר מלך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן אוליאל הורשע כאמור ברצח בני הזוג סעד וריהאם דוואבשה ובנם עלי בן השנה וחצי, לאחר שביולי 2015 השליך בקבוק תבערה שהתלקח לעבר ביתם בכפר הפלסטיני דומא. בן אוליאל הודה בעבר ברצח במהלך חקירתו, ואף שחזר את המעשה. תחילה, הוא הורשע בבית המשפט המחוזי בלוד ב-2020, ובחודש ספטמבר באותה השנה נגזרו עליו שלושה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר. בהמשך ערער בן אוליאל על הרשעתו ברצח, אך בית המשפט העליון דחה את הערעור פה אחד.
מטרתם של אנשי "צדק לעמירם" הוא להטיל דופי בהליך הרשעתו של בן אוליאל. לצורך כך הם החלו בקמפיין שנפתח בכנס מיוחד שנערך ביום שני בירושלים, שבו השתתפו מאות פעילים. מאחורי הכנס עומד מטה "צדק לעמירם", ומטרתו הייתה גיוס הציבור לפעולה למען עשיית משפט צדק עימו והקלה בתנאי מאסרו.
כותרת הכנס הייתה "שותפות ולקיחת אחריות להצלתו של עמירם בן אוליאל". בכנס סקר אורי קרישנבום מארגון חוננו בצורה רחבה את פרשת דומא, כולל כשלי החקירה לטענתו, והחורים בכתב האישום. בנוסף, נשאו דברים ג'ונתן פולארד, ח"כ לימור סון הר מלך, הרב ראובן בן אוליאל (אביו של עמירם), הפובליציסט ארנון איתיאל, העיתונאי ואיש הימין ארנון סגל ועוד. בין התורמים לקמפיין: ארנון סגל, יעל שבח (אלמנת הרב רזיאל שבח שנרצח בפיגוע ירי), הרב אליקים לבנון, משה פייגלין, בנצי גופשטיין, הרב דב ליאור ואחרים.
במהלך הכנס ביום שני כינתה ח"כ סון הר מלך את בן אוליאל כ"צדיק קדוש". באותו כנס אמר פולארד כי "אני מוצא את עצמי מול האחים והאחיות שלי מדבר על בחור צעיר שלא חלמתי שאגן עליו במדינה הזאת - לא בגלל שהוא לא ראוי לזה, אלא בגלל שלא האמנתי שהמדינה שלנו תעשה דברים כאלו לאדם חף מפשע - עמירם". פולארד הוסיף כי "עמירם לא עשה שום דבר מלבד לחיות בשטחים. ממשלת ישראל, כולל זו הנוכחית, כולל ראש הממשלה הנוכחי של המדינה הזו, רוצים להשתמש בו כדוגמה לשוויון ערך מוסרי - לערבים יש מחבלים, ולנו יש. ועמירם לצערי נבחר להיות העז - הקורבן".
3 צפייה בגלריה
יונתן פולרד קורא להצביע לאיילת שקד בבחירות
יונתן פולרד קורא להצביע לאיילת שקד בבחירות
פולארד: "עמירם לא עשה שום דבר, הוא קורבן"
(צילום: רפי בן חקון)
יעל שבח אמרה ל-ynet כי "תרמתי סכום סמלי אמנם, אבל תרמתי בשביל הסמליות, כי אני חושבת שהמאבק לבקשה לצדק הוא מאבק צודק. אני חושבת שאנחנו לא יכולים לקבל את זה שיש דרך כל כך עקלקלה לשפוט אנשים במדינת ישראל ולעבור על זה בשתיקה. אני לא חושבת שבן אדם - בין אם נשפט לחומרה ובין אם לא - צריך לשהות בכאלה תנאים. חשוב לי להדגיש שאני לא קוראת לשחרר אותו".
שבח הטילה אף היא ספק בהרשעה של אוליאל - ששחזר את הרצח פעמיים - ואמרה כי "אני חושבת שגם על זה צריך להילחם, שתנאים שכל אסיר, בטח כזה שיש סביבו כזו תודעה ציבורית, יהיו תנאים של משפט צדק. אני לא מקבלת את זה שיש אנשים שיודעים שהוא זה שרצח וכולנו צריכים להתיישר סביב זה. אם יש לכם משהו עליו אז זכות הציבור לדעת. ראינו בלא מעט תיקים שיש סיבה לשפוט ולחשוב מחדש".
מטה "צדק לעמירם" מסר: "לא ננוח ולא נשקוט עד ששב"כ יפסיק לענות את עמירם. במדינה מתוקנת לא שמים אדם בצינוק, בדיוק כמו שלא עושים זאת למחבלים שרצחו יהודים, בטח לא כשהדבר קורה בהמשך להרשעתו המפוקפקת מאוד, שבה הוצאה ממנו הודאה בעינויים קשים כשהוא מכחיש כל קשר לפשע. לעמירם מגיע משפט צדק שבו דנים על פי ראיות, ולא מוציאים הודאות בעינויים כשאין אף ראיה. עד שיעשה משפט צדק לעמירם, כמו לזדורוב ולברנס, אנו דורשים את מעברו הקבוע לאגף התורני, ולא רק לחגים".
בתקופה האחרונה יצאו חברי כנסת רבים להגנתו של בן אוליאל. רק אתמול אמרה ח"כ סון הר מלך מעוצמה יהודית כי בן אוליאל "יושב בכלא על לא עוול בכפו. יש לי ודאות מוחלטת שהאדם הזה חף מפשע". שר המורשת עמיחי אליהו, חבר מפלגתה, אמר לפני שבוע כי הוא לא יודע אם בן אוליאל רצח את בני משפחת דוואבשה, ושהוא לא מאמין למערכת המשפט.
לפני כשנה הגיבו השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, אז חברי כנסת באופוזיציה, להרשעתו של בן אוליאל. בן גביר טען כי מדובר היה ב"יום שחור לדמוקרטיה", וסמוטריץ' מסר כי "פסק הדין שדחה את ערעורו של עמירם בן אוליאל ייזכר כאחת מנקודות השפל הגדולות ביותר של מערכת המשפט שלנו מאז ומעולם".