צעיר בן 20 ושני נערים בני 14 ו-17 נעצרו בחשד שתכננו מתקפת טרור במצעד הגאווה בווינה שהתקיים אתמול (שבת), ובו השתתפו כ-300 אלף בני אדם. השלושה, אוסטרים ממוצא צ'צ'ני ובוסני שתומכים בארגון הטרור דאעש, נעצרו לפני תחילת המצעד. כך מסר ראש סוכנות המודיעין באוסטריה.
10 צפייה בגלריה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאווה בווינה. סוכל פיגוע שתכננו תומכי דאעש
(צילום: AP)
"באמצעות פעילות מוצלחת בזמן, הצלחנו לנטרל את הסכנה במצעד בווינה ולהבטיח את שלום המשתתפים. לא היה עליהם שום איום", אמר ראש סוכנות המודיעין האוסטרית. הוא לא מסר פרטים לגבי מה כללה תוכנית המתקפה, אך אמר ש"פריטים אסורים" על פי חוק הנשק של אוסטריה נתפסו בחיפוש שבוצע בבתי החשודים. לפי המשטרה המקומית, החשודים תכננו להשתמש ב"סכינים או ברכבים" כדי לתקוף את באי המצעד.
בהודעה מטעם משרד הפנים האוסטרי נכתב: "השלושה הזדהו ברשתות עם 'המדינה האיסלאמית' ושיתפו תכנים קיצוניים. בהקשר זה, הם התמקדו במצעד הגאווה כיעד פוטנציאלי לפיגוע".
קנצלר אוסטריה קרל ניהאמר הודה לחוקרים שמנעו את "המתקפה האיסלמיסטית בווינה". הוא הוסיף כי "זה מראה שוב שאסור לנו להיכנע במאבק נגד רדיקלים וקיצוניים. הם מהווים איום על הדמוקרטיה והביטחון שלנו ויש לטפל בהם בחומרה". ראש העיר וינה מיכאל לודוויג הביע זעזוע, ואמר: "אסור שיהיה מקום לשנאה והדרה בווינה. העיר שלנו צבעונית וקוסמופוליטית".
10 צפייה בגלריה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאוונה בוינה
(צילום: רויטרס)
סוכנות המודיעין האוסטרית קיבלה מידע מוקדם על תוכניותיהם לכאורה של החשודים. הם נעצרו אתמול בהוראת הפרקליטות, בעקבות חיפוש בבתיהם שחשף מגוון ראיות, כולל כלי נשק. כך לפי הדיווח ב-ORF, השידור הציבורי של אוסטריה. מארגני המצעד עודכנו על סיכול התקיפה רק היום, לאחר שהפשיטה המשטרתית הסתיימה. "לא ניתן למתנגדי הזכויות לקהילת הלהט"ב, לדמוקרטיה ולחברה פתוחה להפיל אותנו", מסר הצוות שארגן את המצעד.
אן-סופי אוטה, יו"ר "היוזמה ההומוסקסואלית של וינה", הסבירה כי לאחרונה נשמעו יותר ויותר איומים על זכויות הקהילה הגאה. "זכויותינו עלולות להיפגע ואנחנו צריכים להילחם כל יום למען הנראות והבטיחות שלנו".
10 צפייה בגלריה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאוונה בוינה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מצעד הגאוונה בוינה
מצעד הגאוונה בוינה
(צילום: רויטרס)
בנובמבר 2020, איסלאמיסט תומך דאעש פתח באש ליד בית הכנסת הגדול בווינה, השטאט טמפל, שנמצא במרכז העיר. ארבעה בני אדם נהרגו ו-23 נפצעו לפני שהשוטרים הצליחו לנטרל אותו. זו הייתה המתקפה הג'יהאדיסטית הקטלנית הראשונה במדינה.