4 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
זלנסקי וקבר האחים הקודם שאותר באיזיום
(צילום: רויטרס, AP)
אחרי הזעזוע מקבר האחים שאותר באיזיום, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, טען הלילה (בין ראשון לשני) בריאיון לרשת CBS כי ארצו איתרה שני קברי אחים נוספים בעיר, שסמוכה לחרקוב בצפון-מזרח המדינה. "הסנקציות על רוסיה צריכות להימשך", הדגיש זלנסקי בריאיון. "לסנקציות הללו יש השפעה פוליטית וכספית".
בשבוע שעבר, נזכיר, הוציאו הרשויות האוקראיניות 436 גופות מקבר אחים באיזיום, ומסרו כי מדובר בקורבנות שרובם מתו מוות אלים - ושישנן אינדיקציות לכך שכ-30 מהם עברו עינויים.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום ב מהלך אירוע ל ציון יום השנה ה-1160 להקמת ה מדינה של רוסיה ב ווליקי נובגורוד ב-21 בספטמבר 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום ב מהלך אירוע ל ציון יום השנה ה-1160 להקמת ה מדינה של רוסיה ב ווליקי נובגורוד ב-21 בספטמבר 2022
ארה"ב מזהירה: "לשימוש בנשק גרעיני יהיו השלכות קטסטרופליות". פוטין
( צילום: AFP )
4 צפייה בגלריה
רוסיה משאל עם ב דונייצק ה כבושה אוקראינה מצביעים ב קלפי ניידת
רוסיה משאל עם ב דונייצק ה כבושה אוקראינה מצביעים ב קלפי ניידת
חשש שרוסיה תגן על השטח כשלה - תחת המטרייה הגרעינית. משאל העם בדונייצק הכבושה
(צילום: רויטרס)
בינתיים גובר החשש שרוסיה תסלים עוד יותר את המלחמה, אחרי שתשלים את "משאלי העם" שהיא עורכת בשטחים שכבשה מאוקראינה ושמהם נמלטו עשרות אלפי בני אדם. על רקע דברי פוטין ביום רביעי האחרון, שבהם אמר כי רוסיה תשתמש בכל האמצעים כדי להגן על שטחה, החשש במערב הוא שסיפוח השטחים יספק לרוסיה עילה להגן עליהם כשטח שלה, תחת המטרייה הגרעינית הרוסית. המשאלים מתקיימים בשטחים שכבשה רוסיה במחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה, ומטרתם לאשר את סיפוחם לרוסיה.
הצבא הרוסי אינו שולט בכל שטחם של ארבעת המחוזות האמורים, ועדיין משתוללים בהם קרבות עזים. ההצבעה, שתוצאותיה ידועות מראש, תסתיים מחר - ומושל לוהנסק טען כי עד אז החיילים הרוסים עוברים "מדלת לדלת" עם קלפיות, אף שמדובר בהצבעה חשאית.
במערב כבר הבהירו שלא יכירו בסיפוח השטחים לרוסיה, וציינו כי ההצבעה היא ניסיון לא לגיטימי של מוסקבה לספח חלק גדול מאוקראינה (כ-15% משטח המדינה, בערך בגודל של פורטוגל כולה). משאל עם דומה התקיים בקרים ב-2014 לפני שמוסקבה סיפחה אותו. גם אז ברוב העולם לא הכירו בסיפוח, וראו בו מהלך בלתי חוקי.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הזהיר כי רוסיה תשלם מחיר כבד אם תשתמש בנשק גרעיני. "יהיו לכך השלכות קטסטרופליות, ארה"ב תגיב בנחישות", אמר. הוא לא פירט מה תהיה התגובה, אך ציין כי "מסרים מפורטים" הועברו לגורמים רוסיים בשיחות עם מקביליהם האמריקנים: "הם מבינים איפה אנחנו עומדים. אנחנו מתכוננים לכל מצב, ונעשה מה שצריך כדי להרתיע את רוסיה מלנקוט את הצעד הזה". זלנסקי, אגב, אמר בריאיון ל-CBS כי הוא מאמין שפוטין "לא מבלף" כשהוא אומר שמוסקבה תהיה מוכנה להשתמש בנשק גרעיני כדי להגן על רוסיה.

4 צפייה בגלריה
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
תורי מכוניות בגבול רוסיה-פינלנד
נטישה המונית. גבול רוסיה-פינלנד
(צילום: AFP)
ובצל האיומים מהמערב, נמשך גיוס המילואים שעליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר. על רקע המחאות, הפקקים במעברי הגבול של רוסיה והנהירה החוצה מהמדינה, חבר מועצת הפדרציה של רוסיה, הידועה בתור "הסנאט הרוסי", אמר היום לסוכנות הידיעות RIA כי "צריך לאסור על כל מי שנמצא בגיל גיוס לנסוע לחו"ל במצב הנוכחי". היום פורסם כי כמעט 17,000 רוסים חצו את הגבול לפינלנד בסוף השבוע, עלייה של 80% לעומת שבוע קודם לכן.
כשברקע המחאות על הגיוס שבהן נעצרו ברוסיה כבר יותר מ-2,000 בני אדם, אדם בשם רוסלן זינין (25) פתח הבוקר באש לעבר לשכת גיוס בעיירה אוסט-אילימסק. לפי מושל מחוז אירקוטסק, כתוצאה מהירי נפצע ראש הלשכה באורח אנוש. היורה נעצר.
בתוך כך, רוסיה ממשיכה לתקוף באוקראינה באמצעות מל"טים, וכתוצאה מאחת התקיפות האלו הלילה אירע פיצוץ בנמל אודסה שבדרום המדינה. לפי הצבא האוקראיני, מטרת התקיפה הייתה לפגוע במתקן צבאי, והפיצוץ נשמע בעקבות תחמושת שהייתה בו. בנוסף, באזור זפוריז'יה נפגעו בניינים ותשתיות כתוצאה ממתקפת טילים רוסית. גורמים אוקראינים רשמיים אמרו כי יותר מ-40 ערים סבלו היום מהפגזות רוסיות, בעיקר בדרום אוקראינה ובדרום-מזרחה, שם מתנהלים קרבות קשים.
חלק מהקרבות הללו מתחוללים באזור זפוריז'יה, שם נמצאת תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, שנכבשה על-ידי רוסיה. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, אמר כי הוא מוכן לנהל שיחות באוקראינה וברוסיה על הקמת "אזור הגנה" בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, כדי למנוע "אסון אטומי".