הקרב הפוליטי מתקרב לעוד נקודת רתיחה בכנסת: הצעת החוק להארכת תקנות הדין הפלילי ביהודה ושומרון, שאמורה לעלות אחר הצהריים (שני) להצבעה במליאה, מאיימת לפורר עוד יותר את הקואליציה המעורערת ממילא. לקראת ההצבעה הדרמטית, סיעות הכנסת מתכנסות לישיבותיהן השבועיות.
לפני ישיבות הסיעה ולקראת ההצבעה במליאה ח"כ עידית סילמן, שפרשה מהקואליציה, הודיעה לליכוד שהיא תצביע נגד החוק. בקואליציה מפעילים מכבש לחצים על סילמן ומאותתים לה כי אם אכן תצביע נגד, היא תסתכן בהפרשה ממפלגת ימינה - כפי שכבר נעשה לעמיחי שיקלי.
5 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"האופוזיציה פוגעת באינטרס הלאומי". סער בישיבת הסיעה בצהריים
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
ח"כ ליברמן בישיבת הסיעה
"נצטרך למצוא דרך להתגבר". ליברמן בישיבת סיעתו
(צילום: יואב דודקביץ')
ברע"מ טרם החליטו כיצד להצביע, ויתכנסו כדי להכריע בנושא. ח"כ מאזן גנאים אמר ל-ynet: "לא נפיל את הממשלה, אבל סער היה צריך לדון איתנו לפני הבאת החוק להצבעה. הממשלה הזו לא יותר טובה מממשלת הליכוד, לפי כל החוקים האחרונים שהובאו".
יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, אמר בישיבת סיעתו כי החוק לא חייב לעבור היום. "יש לנו זמן עד סוף יוני, וגם אם זה יהיה שבוע או עשרה ימים בתוך חודש יולי, עדיין ניתן להעביר את החקיקה הזאת", אמר ליברמן. "אנחנו צריכים להתארגן, אנחנו צריכים להיות פה חכמים ואני מאמין שבסופו של דבר נעביר את התקנות כמו שהעברנו כל חקיקה עד היום". לדבריו, "הקואליציה תצטרך למצוא דרך להתגבר על המצב שנוצר".
ליברמן שב ותקף את יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. "הקואליציה הנוכחית היא תולדה של אדמה חרוכה שהשאיר נתניהו אחריו. מי שלא זוכר איך נתניהו השאיר את המדינה - אותה התקפלות בפני איומי טרור ושינוי מצעד הדגלים, כניעה לג’יהאד וחמאס ואז קיבלנו רקטות וזה התפתח לשומר חומות, השאיר מדינה ללא תקציב".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
מרב מיכאלי בישיבת הסיעה
"להפסיק לשרת את ההטרלות של נתניהו". מרב מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
הצעת חוק הוראת שעה להחלת תקנות מיוחדות ביו"ש, היא הצעה שמאושרת מדי חמש שנים מאז 1967. שר המשפטים גדעון סער שלח בשבוע שעבר איום מרומז לעבר אנשי רע"מ - והזהיר שההצבעה על החוק תהיה מבחן לקואליציה סביב השאלה "אם הקואליציה רוצה להמשיך להתקיים או לא".
סער אמר את הדברים אחרי שרע"מ וח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הודיעו שלא יתמכו בחוק, ובכך למעשה הובילו לכך שירד מסדר היום - מאחר שראשי בלוק נתניהו הודיעו שיתנגדו לכל חוק שתעלה הממשלה באופן גורף.
היום אמר סער בישיבת סיעתו כי "החלופה להעברתה של ההצעה היא תוהו ובוהו משפטי אבל גם השלכות דרמטיות לא רק על יו"ש, אלא על מדינת ישראל כולה. תסריט בלהות משפטי ולאומי". שר המשפטים הדגיש כי "הדברים נכונים ללא קשר לעמדה פוליטית כזאת או אחרת".
על רקע המחלוקת שמעורר החוק אצל רע"מ ואצל חלקי מחברי מרצ, הדגיש שר המשפטים כי על כל חברי הכנסת של הקואליציה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית. "זאת החלטת הממשלה ומדובר בדבר יסודי המקיים את הסטטוס-קוו הקיים זה 55 שנה. חבר כנסת מהקואליציה שאינו תומך בחוק כה יסודי פועל אקטיבית לפירוקה. בקואליציה אי אפשר רק לקבל, יש גם אחריות. מי שלא יתמוך, לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו. ככה אי אפשר לנהל מדינה".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'. "נפיל את התקנות כדי להראות שזו ממשלה רעה"
(צילום: יואב דודקביץ')
סער תקף גם הוא את נתניהו ואת האופוזיציה על כוונתם להתנגד לחוק. "התנגדות האופוזיציה בראשות נתניהו לחוק היא פגיעה בליבת האינטרס הלאומי של ישראל, כמו גם פגיעה בחצי מיליון אזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון. שוב יש כאן העדפת אינטרסים פוליטיים ואישיים על אינטרסים לאומיים. איך ניתן בדעה צלולה לפגוע כך באינטרסים של מדינת ישראל ושל אזרחיה?".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה גם היא למשברים בקואליציה והזהירה את חבריה מחזרתו של נתניהו. "נסו להיזכר איך בחצי השנה הראשונה של הממשלה הזו הייתה תחושה של אנחת רווחה, שהציבור חזר לעסוק בענייני חייהם ולא בפוליטיקה או באיש אחד ספציפי בפוליטיקה", אמרה מיכאלי.
לדבריה, "מאז שהתחילו לערער את הוודאות של הקואליציה, חזרה הטרללת של נתניהו. אני קוראת לכל חברותיי בקואליציה להספיק לשרת אותו ואת הטרללת. זה שהוא מוכן שהמדינה תישרף זה לא חדש, אבל כל אלה בקואליציה שמאיימים - אתם פותחים דלת לנתניהו והבן גבירים שלו והטרללת שלהם ונותנים להם כוח".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ. "לא לאפשר ליו"ש להפוך למערב פרוע"
(צילום: יואב דודקביץ')
מיכאלי הדגישה כי "מפלגת העבודה עושה גם דברים שלא תעשה כשחזור להיות מפלגת השלטון, כולל את זה שתפעל להשיג הסכם מדיני לסכסוך. אבל כרגע הקואליציה הזו היא החשובה ביותר והטובה ביותר למדינת ישראל ולכן תמשיך לעשות כל מאמץ להשאיר אותה פועלת למען אזרחי ואזרחיות ישראל". מהומה פרצה בישיבה כשנהגי אוטובוס התפרצו לדבריה במחאה על תנאי העסקתם.
יו"ר "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' שב והבהיר כי מפלגתו תתנגד לחוק יו"ש בהצבעה אחר הצהריים. "ממשלה הזו רעה ולכן חייבים לעשות מה שצריך במגרש הפוליטי כדי להפיל אותה. נפיל היום את התקנות האלה כדי להמחיש את זה שזו ממשלה רעה שלא מצליחה לגייס רוב".
שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הדגיש את חשיבותו של חוק תקנות יו"ש. "מקווה שהיום נצביע להארכת התקנות ביוש מדובר בשימור מצב קיים ועל כן אני מצפה ומקווה שכול הגורמים בקואליציה יצביעו למען החוק. מחובתנו לנהוג באחריות. שמירה על חוק וסדר, לא לאפשר כאוס משילותי שיהפוך את יו"ש למערב פרוע, זה לא עסק פרטי של שר משפטים אלא של המדינה כולה", אמר.