אחרי הדיווחים על אופטימיות זהירה, קבינט המלחמה יתכנס הערב (שבת) לדיון טלפוני שבמהלכו יקבל עדכון על עקרונות המתווה למשא ומתן לעסקת חטופים, שסוכמו בפסגת פריז השנייה.
הערב, בהתייחסות ראשונה להתקדמות לעבר עסקה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, וכן את השלמת חיסול גדודי החמאס ברפיח. לכן שלחתי משלחת לפריז ונדון הערב בצעדים הבאים במשא ומתן".
3 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה בכיכר החטופים, תל אביב
(צילום: דנה קופל)
נתניהו המשיך להדגיש כי ישראל מתכוונת לפעול ברפיח, שם נמצאים יותר ממיליון עזתים - כחצי מאוכלוסיית הרצועה - ואמר: "בתחילת השבוע אכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית משם. רק שילוב של לחץ צבאי ומשא ומתן תקיף יביא לשחרור חטופינו, לחיסול החמאס ולהשגת כל יעדי המלחמה".
הקבינט ככל הנראה יסמיך את ראש המוסד דדי ברנע לקדם את המגעים מול המתווכים, והוא צפוי כבר בימים הקרובים לטוס למפגשים בחו"ל עם המתווכים. עדיין לא ברור היכן יתקיימו המפגשים הללו.
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע. יקדם את המגעים מול המתווכים
דדי ברנע. יקדם את המגעים מול המתווכים
דדי ברנע. יקדם את המגעים מול המתווכים
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)
על פי המתווה המוסכם, ישראל וחמאס יקיימו משא ומתן על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש. על פי הדיווחים, השלב הראשון בעסקה הוא הומניטרי – קרי שחרור מהשבי מעזה של 35 עד 40 ילדים, נשים, מבוגרים (מעל גיל 60) וחולים (כולל חולים צעירים). ישראל לוחצת להוסיף למתווה ההומניטרי גם חיילות.
בתמורה לשחרור ישראל תסכים להפסקת אש של כמה שבועות מבלי שתתחייב על סיום המלחמה. המתווכים שואפים לנצל את הפסקת האש כדי לקיים משא ומתן לעסקה יותר גדולה שתמשיך את הפסקת האש הנוכחית, ותתבצע "גב לגב" - מיד אחריה. גם העסקה הקודמת החלה בשחרור של 50 חטופים והסתיימה בשחרור של יותר מ-100.
השאיפה של המתווכים היא לסגור את כל הפרטים בשבועיים הקרובים כדי שהעסקה תצא לדרך עוד לפני הרמדאן, שמתחיל השנה ב-10 במרץ.
במשא ומתן ידונו הצדדים בתנאי העסקה ובפירוט שלה, כולל המפתחות לשחרור האסירים. ישראל עומדת על כך שיישמר המפתח לשחרור ילדים ונשים מהעסקה הקודמת, קרי שלושה אסירים לחטוף – אך מסכימה כי ביחס לגברים מבוגרים וחולים המפתח ישתנה לגבי מספרי האסירים. לפי הערכות, בסך הכל ישוחררו כמה מאות מחבלים – אך פחות ממה שחמאס הצהיר, בוודאי לפני חודש.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את הקבינט לניהול המלחמה בקריה בתל אביב
קבינט המלחמה. ידון בצעדים הבאים
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
במהלך המשא ומתן ידונו גם בקווי הנסיגה של צה"ל, כשישנה דרישה לאפשר חזרת אזרחים מדרום לצפון הרצועה. ישראל צפויה לגלות כאן גמישות וייתכן שתורשה חזרת נשים וילדים לצפון הרצועה. כמו בעסקה הראשונה, חמאס דורש מישראל להימנע מהפעלת מל"טים ומטוסים מעל שמי הרצועה בזמן הפסקת האש.