סרטונים שהתפרסמו אחר הצהריים (שישי) בלבנון תיעדו "טיסות הרתעה" של חיל האוויר בשמי ביירות, שעות ספורות אחרי חדירת הטיסן מלבנון לשטח ישראל. לפי הדיווחים, הטיסות נמשכו דקות ספורות, והשתתפו בהם מטוסי F-16 שחגו בגובה נמוך מהרגיל - וקולותיהם נשמעו היטב ברחבי העיר, כחלק מהקרב על התודעה. מטרה נוספת אפשרית של הטיסות היא להביך את את מערך ההגנה האווירית של לבנון, בעקבות טענות חיזבאללה שהתגבר על מערכות ההגנה האוויריות של ישראל.
3 צפייה בגלריה
קרב על התודעה. מטות חיל האוויר בביירות
קרב על התודעה. מטות חיל האוויר בביירות
קרב על התודעה. מטות חיל האוויר בביירות
בינתיים, התחקיר הראשוני שקיים צה"ל על חדירת הטיסן לשטח ישראל העלה כי הטיסן חדר מדרום לבנון בסביבות השעה 11:40, זוהה לאורך כל הזמן שהיה באוויר והיה במעקב של יחידות הגילוי והבקרה של חיל האוויר. עם זיהויו סמוך לאצבע הגליל הוקפצו לעברו מטוסי ומסוקי קרב וכטב"מים של חיל האוויר, אך הוחלט בכל זאת לירות לעבור מיירט של כיפת ברזל שלו היו הסיכויים הגבוהים להצליח ביירוט.
עם זאת, כיפת ברזל לא הצליח ליירט את הטיסן בשל מורכבותו - כלי טיס קטן מאוד שטס לאט ובגובה נמוך, דברים שמקשים על מעקב רציף אחריו. כתוצאה מההחלטה לנסות וליירטו באמצעות כיפת ברזל הופעלו שתי האזעקות, במטרה למנוע מצב שבו ייפגעו אזרחים שטיילו במרחב באותו זמן משברי יירוט.
3 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
ההתרחשות עוררה בהלה בצפון. סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
פעולה תודעתית. הרחפן שצה"ל הפיל אתמול
מסלול הטיסה של הטיסן בשטח הישראלי היה מאצבע הגליל דרומה, עד שפנה אחורה בצפון הכינרת וחזר צפונה לשמי לבנון. באזור צפון הכינרת, מרחב קדרים וחוקוק, בוצע ניסיון היירוט. בישראל מעריכים כי מדובר ככל הנראה בפעולה תודעתית של חיזבאללה כדי להביך את ישראל, לאחר הפלת רחפן כוחות "רדואן" אמש בגבול לבנון והצהרותיו האחרונות של נסראללה. הטיסן, שחג בשמי ישראל לפחות 20 דקות, לא נשא אמצעי נפץ ולא ברור אם הותקנה עליו מצלמה.
בתוך כך, בלבנון דיווחו כי כוח צה"ל חצה היום את גדר המערכת מול הכפר הכפר מיס אל-ג׳בל וערך חיפושים באזור, אך למרות העיתוי מדובר בפעילות שגרתית - והכוח לא חצה את הקו הכחול.
האזעקה הראשונה הבוקר בצפון נשמעה בשעה 11:51, ושמונה דקות לאחר מכן נשמעה אזעקה נוספת. שיגור המיירט של כיפת ברזל, לצד האזעקות וכלי הטיס שחגו בשמי הארץ, עוררו בהלה רבה בקרב התושבים והמטיילים שניצלו את מזג האוויר הנעים כדי לנפוש בסוף השבוע בצפון - אך אלה חזרו לשגרה במהרה.


במד"א לא התקבלו קריאות על נפגעים, ומצה"ל נמסר כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים ולמטיילים בצפון. עם זאת, בעקבות התקרית רשות התעופה האזרחית סגרה את כל שדות התעופה והמנחתים ברמת הגולן, כולל שדה התעופה ראש פינה ומנחת קריית שמונה. בנוסף, אזורי הטיסה של מטוסי האולטרא-לייט שבין כרמיאל לרמת הגולן נסגרו גם הם לטיסה.
אמש, כאמור, הודיע צה"ל על הפלת רחפן של חיזבאללה בגבול לבנון. התקרית התרחשה באזור מושב אביבים שבמרכז גזרת אוגדת הגליל. תחקור ראשוני העלה כי הרחפן שייך לכוחות המובחרים של חיזבאללה, "רדואן", המיועדים לבצע חדירות נרחבות לישראל בזמן מלחמה. הרחפן הופל באמצעות לוחמה אלקטרונית לאחר שחצה לשטח הישראלי והיה תחת מעקב של כוחות צה"ל כל העת. לפי הערכה, הרחפן יועד למשימות איסוף מידע באמצעות צילום.
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר ביום רביעי: "קיבלנו החלטה להיאבק ברחפנים הישראליים, וכבר אמרתי שבמהלך השנתיים האחרונות יש ירידה משמעותית במספר הרחפנים הישראליים שפועלים בשמי לבנון. הם היו אוספים מידע, אבל היום כבר לא. אם רחפן נכנס כיום ללבנון הוא צריך הגנה של חיל האוויר. האויב מנסה להפעיל סוכנים בלבנון כדי לכפות על היעדר יכולת הרחפנים".