4 צפייה בגלריה
ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: רויטרס)
המחאה המשפטית במספרים: כבר 22 שבועות שמתקיימות המחאות נגד המהפכה המשפטית, ומנתונים שפרסמה פרקליטות המדינה עולה כי מ-24 בינואר עד 28 במאי נפתחו 412 תיקים פליליים למפגינים שהשתתפו בהן. מתוך 96 בני אדם שנעצרו בחשד לעבירות שונות מתחילות המחאות, 92 שוחררו - וכתבי אישום הוגשו רק נגד ארבעה מהם.
הפרקליטות הגישה את הנתונים בעקבות פנייתו של שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית), שביקש מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נתונים על אכיפת החוק כלפי "התפרעויות והמרדה" במחאות. השר ביקר את עבודת הפרקליטות וטען כי היא מפעילה אכיפה בררנית.
4 צפייה בגלריה
מדורה הודלקה על איילון
מדורה הודלקה על איילון
96 מפגינים נעצרו כתבי אישום הוגשו נגד ארבעה מהם
(צילום: יובל חן)
במסמך שהגיש לשר וסרלאוף שמעון חוג'ה, העוזר למשנה לפרקליט המדינה עמית איסמן, הוא ציין כי לא ניתן לאפיין מתוך מערכות המשטרה אם חשוד שביצע עבירה תומך במהפכה או אם לאו. "כל שניתן לדעת על פי מערכות המחשב של המשטרה הוא שהעבירות הנחקרות בוצעו בזמנים רלוונטיים ובמקומות שבהם התקיימו אירועי מחאה. לפיכך, נתונים אלה אינם כוללים אבחנה בין עבירות שבוצעו מצד תומכי הרפורמה המשפטית או המתנגדים לה", הסביר.
במהלך התקופה שנבחנה, 48 תיקי חקירה הועברו לתביעה המשטרתית - בעשרה מהם נחקר חשד לאיומים, ב-24 נחקר חשד להתנהגות פסולה במקום ציבורי ובאחד חשד לשימוש באש או בחומר דליק. שניים מהתיקים עסקו בחשד להשחתת פני מקרקעין, אחד בהטרדה באמצעות מתקן בזק, 14 עסקו בהפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו ואחד בהפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות.
4 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במצעד הגאווה בירושלים
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במצעד הגאווה בירושלים
"המשטרה פועלת בסלחנות". בן גביר
(צילום: AFP)
19 מהתיקים שהועברו לעיון התביעה המשטרתית עסקו בתקיפת סתם, שניים בתקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו, שניים בתקיפה הגורמת חבלה ממשית, אחד בהחזקת אגרופן או סכין ושניים עסקו בהתקהלות אסורה. חמישה תיקים עסקו בגרימת נזק בזדון, שניים בחבלה במזיד ושניים בהעלבת עובד ציבור תיקים. שניים מהתיקים עסקו בעבירת הסגת גבול פלילית ואחד בשיבוש מהלכי משפט.
בחלק מן התיקים שהועברו, החשודים נחקרו בגין ביצוע יותר מעבירה אחת. התביעה המשטרתית הגישה במהלך התקופה שנבחנה ארבעה כתבי אישום בגין עבירות השחתת פני מקרקעין, איומים, תקיפה הגורמת חבלה ממשית וחבלה חמורה.
לעיון הפרקליטות הועברה במהלך אותה התקופה 54 תיקי חקירה. שניים מהם עסקו באיומים, 13 בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו, שישה בהתנהגות פסולה במקום ציבורי, אחד בהתקהלות אסורה ותיק נוסף בסיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה. 23 תיקים עסקו בתקיפת שוטר, שניים בחסימת דרך ציבורית ואחד בשימוש באש או בחומר דליק. שלושה מהתיקים שהועברו לפרקליטות עסקו בהסתה לאלימות, אחד במעשה מגונה בפומבי, אחד בהתחזות ואחד בהחזקה ושימוש בסם.
"הפרקליטות, שבתקופת ההתנתקות פעלה כמו נמר אימתני והגישה בהליכי בזק מאות כתבי אישום בגין חסימות כבישים, כולל בקשות למעצרים עד תום ההליכים נגד מתיישבים, הפכה כיום לחתול ישנוני ולא מתאמצת לייצר אפילו מראית עין של אכיפה כלשהי", אמר השר וסרלאוף. "האכיפה הבררנית הזו של הפרקליטות מלמדת היטב כמה נדרשת רפורמה יסודית ומקיפה במערכת המשפט".
4 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף
יצחק וסרלאוף
"הפרקליטות הפכה לחתול ישנוני כשזה קשור למחאות". השר וסרלאוף
(צילום: משה מזרחי)
עוד נמסר מטעמו של וסרלאוף: "ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית מלוות פעמים רבות בחסימות כבישים מרכזיים בניגוד לחוק וללא אישור מהמשטרה, כאשר האירוע הבולט ביותר הוא חסימת נתיבי איילון בידי המפגינים מספר פעמים במהלך המחאות, כולל במוצאי השבת האחרונה. אולם מתשובת הפרקליטות עולה כי תיק אחד בלבד של חקירה בחשד לעבירה של סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה, ושני תיקים בלבד של חקירה בחשד לעבירה של חסימת דרך ציבורית - הועברו מהמשטרה לבחינת הפרקליטות".
השר לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, הסתמך על נתונים אלה לפני כמה ימים כשמסר את תגובתו לעתירות לבג"ץ נגד התיקון לחוק שמחזק את סמכויותיו אל מול המשטרה, וטען כי אין לאפשר לה להיות "עצמאית" ושרק במשטרים שאינם דמוקרטיים ניתנת עצמאות שכזו לגופי הביטחון. לטענת בן גביר, נתוני המסמך מהווים עדות לכך שהמשטרה פעלה במהלך המחאה "באורך רוח, שלא לומר בסלחנות, בכל הנוגע לנקיטת אמצעים נגד מפגינים שהפרו את החוק, את הוראות המשטרה ואת הסדר".