פרסום ראשון: המכת"זיות המשטרתית הפכו בחודשים האחרונים לאחד מהסמלים של המחאות ששטפו את הארץ, בצל הביקורת על עלייה באלימות מצד השוטרים כלפי המפגינים. לא פעם השימוש במכת"זיות גורר ביקורת ציבורית רחבה, ובעקבות כך הוחלט במשטרה להתקין עליהן מצלמות, בדומה לאלו שנושאים השוטרים על גופם.
גורם באגף המבצעים הסביר בשיחה עם ynet על הפיילוט החדשני שמובילה המשטרה: "לאחר הצטיידות במצלמות גוף לשוטרים, ומצלמות קסדה שחולקו לפרשים רק לאחרונה, יצאנו עם פיילוט נוסף עבור המכת"זיות. מדובר בצעד חשוב שנועד להגביר את אמון הציבור במשטרה. המצלמות יסייעו לנו בתחקור ולמידה של האירועים, ובמקרים שבהם אנו נתקלים בהפצת תמונות חלקיות מהשטח המביאות לא פעם להכפשת השוטרים ברשתות החברתיות - אנחנו נציג את התמונה המלאה. הצטיידות במצלמות אלו הן דבר טוב וחשוב הן עבור האזרחים והן עבור משטרת ישראל כאשר רק האמת חשובה לנו כגוף אוכף חוק".
3 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
סילון מכת"זית בהפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בירושלים. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
תיעוד השימוש במכת"זיות במחאות בתל אביב
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
(צילום: מאיר תורג'מן)
בשנים האחרונות השלימה המשטרה את תהליך ההצטיידות במצלמות הגוף לשוטרים, אשר נועדו גם הן במקור להגביר את אמון הציבור והשקיפות במשטרה, בנוסף לאיסוף ראיות נגד חשודים. לאחרונה גם יחידת הפרשים צוידה כאמור במצלמות קסדה, לנוכח החיכוך עם מפגינים. עם ריבוי המחאות והשימוש במכת"זיות, הוחלט באגף המבצעים להתקין עליהן לראשונה מצלמות בסמוך לתותח המים, המתיז זרם סילוני רב-עוצמה לעבר מפרי הסדר במחאות. כך, השימוש בסילונים יתועד לצרכי איסוף ראיות, הגברת אמון הציבור, וכן לצורך תחקור ארגוני.
לא פעם נשמעת ביקורת ציבורית על שימוש המשטרה במכת"זיות, לאחר שמפגינים נפגעו מהסילון העוצמתי, ובשנים האחרונות אף הוגשו כמה תביעות משפטיות נגד המשטרה בטענה לפגיעה ברכוש במהלך השימוש במכת״ז. כך למשל, דיירים ובעלי עסקים בשכונות חרדיות בירושלים שבהן נערכו מחאות טענו כי הסילונים הסבו נזק לבתיהם ועסקיהם. בנוסף, רק לפני פחות משנה בני זוג חרדים שעברו סמוך למחאה שהתקיימה בכניסה לירושלים נפגעו מזרם המים שהותז לעברם ללא סיבה נראית לעין, ותיעוד האירוע העלה מחדש את הדיון בדבר השימוש באמצעי זה. בפסק דין שניתן בתביעתם פסק בית משפט השלום בירושלים כי על המשטרה לפצותם בסך של 50 אלף שקלים.