הדיון בעניין קידום חוק עונש מוות למחבלים, שיזם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתקיים היום (שני) בוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, היה בסופו של דבר מיותר לחלוטין. במשך שעתיים התחננו בני משפחות החטופים כי עצם הדיון מסכן את חיי יקיריהם שנמצאים ברצועת עזה, אולם בן גביר התעקש שזה הדבר הנכון לעשות.
בסופו של דבר הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, שהחוק לא יקודם כעת ולא יובא בפני המליאה אפילו לא לקריאה ראשונה, אבל גם זה לא ריכך את התחושות הקשות ואת עוגמת הנפש שנגרמה למשפחות.
2 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
הוועדה לביטחון לאומי בנושא עונש מוות למחבלים
דיון מסוכן. משפחות החטופים
(צילום: שלו שלום)
"זה היה דיון עצוב, פופוליסטי ומיותר", אמר עו"ד רז נזרי, מי שהיה בעבר המשנה ליועמ"ש ומוביל כיום את הצוות המשפטי של מטה משפחות החטופים, "יש חקיקה קיימת וסעיפים שמדברים על עונש מוות, ואם רוצים אפשר להפעיל אותם. ההחלטה האיוולת לקיים את הדיון הזה מסוכנת עוד לפני שהחוק נידון בכלל בקבינט. כל הרעיון של קיום הדיון הזה תמוה ומיותר".
זמן קצר לאחר הדיון פרסם בן גביר תיעוד שלו כשהוא מחבק את גיל דיקמן, שבנות משפחתו נחטפו לעזה - ועורר את זעמו: "אמרתי לך 'אל תחבק אותי' ובכל זאת עשית את זה, הכול בשביל תמונה. אין לך שום גבול".
אודי גורן, שבן דודו טל חטוף בעזה, אמר: "הדיון הזה הרגיש כמו עיסוק בטפל בצורה מאוד בלתי מתחשבת. אני מאמין לחברי הכנסת שישבו פה שהם רוצים להחזיר את החטופים, אבל אף אחד מהם לא הצליח לשכנע אותי שהדיון שהתקיים קידם באיזשהו אופן את השבתם. אם כבר זה סיכן את חייהם. לא ייתכן שהשיקול המנחה יהיה גאווה לאומית ותחושת נקם. יש תחושה עמוקה של עוגמת נפש, אנחנו 45 יום בלעדיהם וחברי הכנסת צריכים להשקיע את כל המשאבים כדי להחזיר אותם".

2 צפייה בגלריה
הציוץ של איתמר בן גביר על משפחות החטופים
הציוץ של איתמר בן גביר על משפחות החטופים
הציוץ של איתמר בן גביר על משפחות החטופים
(מתוך: טוויטר)
ירדן גונן, אחות של רומי שנחטפה אמרה: "הדיון הזה רק קושר לגרדום את אחותי בת ה-23 שנמצאת בעזה. היה פה שיח מתסכל מאוד, אבל נשארתי כדי להסביר את העמדה שלי. השר בן גביר הקשיב אבל נשאר בעמדתו. מי שלא נמצא בנעליים שלנו לא יכול לדמיין איך מרגיש הפחד הזה שבן משפחה שלך נמצא בידיים של טרוריסטים".
זה שבועיים שבן גביר לוחץ על הממשלה לקדם חוק עונש מוות למחבלים, אותו הגיש בעבר. חוק כזה נדרש לדיונים מעבר לוועדות הכנסת, בקבינט המדיני-ביטחוני ובמל"ל. משלא הסכימו לדרישותיו לקדם את החוק בפורומים אלו, השר בן גביר ביקש מחבר הכנסת ממפלגתו, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל, לקיים דיון בחוק במטרה להתחיל בהכנתו לקריאה ראשונה.
השר בני גנץ, שסייר באזור הדרום עם השר גדי איזנקוט, אמר בסיומו כי "זה לא זמן לדיוני סרק בכנסת, שמטרתם פוליטיקה קטנה. מי שיזם את הדיון בכנסת הבוקר מחבל במאמץ המלחמתי ופוגע בחברה הישראלית. זה הזמן להכות באויבינו, ולא לריב בתוכנו". גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין מהליכוד יצא נגד הדיון: "יש דרכים לדון על חוקים, יש דרכים לחוקק חוקים. הכנסת היא אינה במה למופעים - ודאי שלא בעת הזו. כולנו פועלים תחת האקסיומה שלא מתעסקים בפוליטיקה, אז ודאי שלא מתעסקים בפופוליזם".
יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס גם הוא לדיון בישיבת סיעתו, ואמר כי "מי שעושה שיקולים פוליטיים או פעולות פוליטיות גורם עוול אדיר לעם ישראל, פוגע בחיילי צה"ל ופוגע בכוח הניצחון של עם ישראל". הוא הוסיף: "אני קורא לכל יושבי הבית הזה - די! עזבו את הפוליטיקה לתקופה הזו. אנחנו לא מחליפים ראשי ממשלות או מחליפים ממשלות. ההיפך, אנחנו מרחיבים ממשלות. יש לנו משימה גדולה לפנינו ואנחנו חייבים אחדות. כל פירוד פוגע בצה"ל ובמאמץ לעמוד במשימות הלאומיות".
אחרי ששרים בממשלה יצאו נגד הדיון הבוקר, אמר בן גביר: "מסתבר שהקונספציה המסוכנת של ניסיון לרצות את יחיא סינוואר וחבריו בשקט ובמזוודות של כסף מזומן, שקרסה מול עינינו ב-7 באוקטובר, ממשיכה להוביל כעת את הקבינט המצומצם. רב"ט נועה מרציאנו ז"ל לא נרצחה בעזה בגלל דיון שהתקיים בכנסת, כמו גם כל נרצחי הטבח שאירע ב-7 באוקטובר. חמאס לא מחפש תירוצים לרצוח יהודים. קידום חקיקת גזר דין מוות למחבלים רק מגביר את הלחץ על חמאס, ומגדיל את הסיכוי להשבת החטופים".