3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מגעים מתקדמים מתנהלים בתיווך אמריקני בין ישראל לסעודיה כדי לאפשר לראשונה טיסות ישירות של מוסלמים מנתב"ג או משדה התעופה ברמון היישר לעיר ג'דה שבממלכה. בכיר בירושלים העריך את הסיכויים שהמהלך יבשיל כבר בחודש הבא ב-60%, והוסיף שהסעודים נוטים להסכים לכך.
את המגעים מנהלים כאמור האמריקנים. הנושא נדון בשיחות של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, ושל נציגו של הנשיא ביידן ברט מקגורק בסעודיה. מקגורק העלה את העניין בשיחותיו בירושלים. הנושא נדון גם בשיחות של מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי בוושינגטון בשבוע שעבר.
העליה לרגל לחאג' תהיה בסוף חודש יוני, כך שאין עוד הרבה זמן לכל התיאומים הלוגיסטיים. עד היום ערבים ישראלים טסים לעמאן שבירדן, ומשם מגיעים לחאג'. הרעיון הוא שמוסלמים יטוסו ישירות מישראל לג'דה. מדובר בפגיעה בכלכלה הירדנית ועל כן במגעים האלה מחפשים דרכים לפצות את עמאן, בין היתר בכך שיאפשרו לחברות תעופה ירדניות לבצע את הטיסות.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
"מטרת העל" של ארה"ב: נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
בכירים בישראל אמרו כי "יש היתכנות שהסעודים יאפשרו טיסות ישירות לחאג'. יש פרט מסויים, שאם יפתר, זה יקרה. לוחות הזמנים קצרים מאוד ויש סיכוי לא קטן שזה יקרה. האמריקנים פועלים לשכנע את הסעודים להסכים".
סעודיה הסכימה ביולי 2022 לפתוח את המרחב האווירי שלה לטיסות ישראליות. רק בפברואר 2023 הסכימה גם עומאן לאפשר מעבר טיסות ישראליות, מה שקיצר משמעותית את אורכן למזרח. בשנה האחרונה מנסים האמריקנים לשכנע את הסעודים להסכים גם לטיסות ישירות של ערבים ישראלים לחאג' במכה.
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב אמר בראשית החודש כי מטרת העל המוצהרת של ממשל ביידן היא להביא לנורמליזציה מלאה ביחסים בין ישראל לסעודיה. "יש לנו את האינטרס לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה ולמעשה הממשל הזה הוא שיצר את הצעד המוחשי הראשון של שתי המדינות עם פתיחת המרחב האווירי מעל סעודיה לטיסות אזרחיות מישראל".
3 צפייה בגלריה
עבדאללה מלך ירדן
עבדאללה מלך ירדן
המהלך יפגע בכלכלה הירדנית, מחפשים דרך לפצות את עמאן. עבדאללה מלך ירדן
(צילום: AFP)
סאליבן הוסיף בנאום דרמטי במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון לפני הגעתו לביקור בסעודיה, שבמהלכו נפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, כי "אבל, בסופו של דבר, להגיע לנורמליזציה מלאה זה אינטרס ביטחוני לאומי מוצהר של ארה"ב והיינו ברורים מאוד לגבי זה".
ההערכה בישראל היא שיש חלון זמנים של כחצי שנה עד שנה אחת שבה הנשיא ביידן יוכל לקדם את יוזמת הנורמליזציה שלו בין סעודיה לישראל. "זה לא יכול להיות מהיר. גם הסכמי אברהם נמשכו חודשים ארוכים, בטח כשלסעודיה יש ציפיות גדולות מאוד מהאמריקנים", הסביר בכיר ישראלי.
הסעודים מוכנים לשלם בנורמליזציה מלאה עם ישראל, אבל רוצים מהאמריקנים תמורה משמעותית: הסכם הגנה עם ארה"ב שתגן על סעודיה מפני איראן בצורה חד משמעית, שכן הם התאכזבו מאוד מכך שוושינגטון לא הגיבה למתקפה האיראנית על מתקני הנפט בארמקו; עסקאות נשק משמעותיות; הסכם גרעין בין סעודיה לארה"ב שיאפשר לסעודיה לרכוש גרעין אזרחי ולהעשיר אורניום לגרעין אזרחי. הסעודים דורשים למעשה הסכם זהה לאיראן בתחום הגרעין. האמריקנים לא ששים לתת להם הסכם כזה ובסבירות גבוהה הקונגרס גם לא יאשר כזה דבר.