רשות התעופה האזרחית בסעודיה הודיעה הלילה (בין חמישי לשישי) כי המדינה תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה "שעומדות בדרישותינו". לפי הודעת הרשות, ההחלטה נועדה "לחזק את מעמדה של סעודיה כמרכז גלובלי שמחבר בין שלוש יבשות ולהגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית". המשמעות: חברות תעופה ישראליות יוכלו לעבור בשטח הממלכה בדרכן לאסיה, ולא רק ליעדים במפרץ הפרסי.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

מומבאי ב-5 שעות, בנגקוק בכ-8: משמעויות הטיסה מעל סעודיה שלטי "רוצחי אבו עאקלה לדין", בעלי רקע ביטחוני יישארו בבית: הפלסטינים מחכים לביידן גם אחרי הפגישות: ישראל וארה"ב עדיין חלוקות על הטיפול בגרעין האיראני גנץ הציג לביידן הסכמים ביטחוניים עם מדינות ערב שמחוץ ל"הסכמי אברהם" היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הגיב להתפתחות החדשה, ואמר כי ביידן מברך את סעודיה על "ההחלטה ההיסטורית", וציין כי היא תאפשר טיסות "אל ישראל וממנה". סאליבן אמר בהצהרה שפרסם כי "ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון יותר משולב, יציב ובטוח. זה חיוני לשגשוג ולביטחון של ארצות הברית ושל ישראל". יש לציין שבהחלטה הסעודית, ישראל לא הוזכרה במפורש.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
סעודיה רוצה "להגדיל את הקישוריות האווירית הבינלאומית". מוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
בלי להזכיר את ישראל: ההודעה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי
ההודעה הרשמית הייתה צפויה לצאת במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה בהמשך השבוע, כחלק ממטרתו לשלב את ישראל באזור המפרץ הרחב, ולקרבה לסעודיה. אתמול, גורם אמריקני בכיר סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי סעודיה תאפשר בקרוב לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה דרך מסדרון אווירי מיוחד, וגם תאפשר למוסלמים מישראל לטוס ללא הגבלה ישירות מנתב"ג לחג' שבמכה.
מצוות החג', היא חובה של פעם בחיים עבור כל מוסלמי, שמסוגל פיזית וכלכלית לעשות את המסע למכה שבסעודיה, בנתיב שלאמונתם עבר הנביא מוחמד לפני כ-1,400 שנה. נכון לעכשיו סעודיה מקבלת אליה עולי רגל מוסלמים מישראל, אך הם נדרשים לעבור מסך מפרך שכולל שעות רבות של נסיעה באוטובוסים דרך ירדן. לפי הגורמים האמריקנים, יוכלו המאמינים המוסלמים לטוס ישירות מישראל למכה, וזו הבשורה הגדולה.
4 צפייה בגלריה
המאמינים המוסלמים יוכלו לטוס ישירות מישראל לסעודיה. החג' במכה
המאמינים המוסלמים יוכלו לטוס ישירות מישראל לסעודיה. החג' במכה
המאמינים המוסלמים יוכלו לטוס ישירות מישראל לסעודיה. החג' במכה
(צילום: רויטרס)
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', ביקש בשבוע שעבר מסעודיה לאשר טיסות ישירות מתל אביב עבור עולי רגל מוסלמים, מיעוט בישראל. סעודיה צפויה להיעתר לבקשה, אמר הגורם האמריקני.
לאחר החתימה על הסכמי אברהם, סעודיה החלה לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה במסדרון אווירי מיוחד לאיחוד האמירויות ובחריין, שנרמלו את היחסים עם ישראל. עם זאת, ישראל עדיין לא קיבלה גישה שכזו לטיסות לאסיה וממנה, כולל סין והודו.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר אתמול: "לגבי הטיסות הישירות לסעודיה, אנחנו מאוד בעד קידום נורמליזציה עם כל מדינה אפשרית. אני אתן לנשיא ביידן לוודא שזה קורה ולספר לנו על כך כשיהיה בג'דה". ביידן השיב: "תודה רבה, אני אופטימי". סעודיה לא הגיבה לדברים, אך כאמור הלילה פרסמה את ההודעה על פתיחת המרחב האווירי.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד וג'ו ביידן
יאיר לפיד וג'ו ביידן
"בעד קידום נורמליזציה עם כל מדינה". לפיד עם ביידן, אתמול
( צילום: רויטרס)

מומבאי ב-5 שעות, בנגקוק בכ-8: משמעויות הטיסה מעל סעודיה

כדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן. כבר כיום בחלק מנתיביה למזרח יש לאל על שדה תעופה משני בעומאן, כלומר שדה תעופה למקרה חירום כלשהו, שיחייב נחיתה כשהמטוס במרחב. אך בכל זאת, האפשרות הרשמית לטוס מעל עומאן לא קיימת. ההערכות הן שעם האישור הסעודי יגיע גם האישור העומאני, ולא צפויות בעיות בנושא זה.
טיסה מנתב"ג למומבאי בנתיב עוקף סעודיה ונתיב דרך סעודיה
עבור חברת אל-על, טיסה מעל סעודיה פירושה קיצור ניכר של חלק מטיסותיה למזרח הרחוק, דבר שיכול לאפשר לחברה לחזור להפעיל טיסות ישירות להודו. טיסה לניו דלהי, למשל, יכולה להתקצר בשעתיים, ומשך הטיסה הצפוי הוא בין חמש וחצי לשש שעות. טיסה למומבאי מעל סעודיה תימשך 5:15 שעות, לעומת 7:50 שעות כיום. מדובר בשינוי דרמטי, שהופך את הטיסות להודו לקצרות יותר באופן משמעותי, כמעט כמו טיסה ללונדון. הדבר יוזיל את עלויות התפעול, הוצאות דלק, בלאי חלקים ושכר הטייסים, ובסופו של דבר צפוי להתגלגל בהורדת מחירים לצרכן.
גם הטיסות לבנגקוק ולפוקט שבתאילנד צפויות להתקצר בפרקי זמנים של בין שעה וחצי לשעתיים, ובדומה להודו גם כאן מדובר בקיצור משמעותי שיטיב עם חברות התעופה והנוסעים. טיסות אחרות של אל על, שהגישה אליהן מגיעה מצפון, כמו למשל יעדים מסוימים בסין, לא צפויות להיות מושפעות מההחלטה. טיסות ליעדים חדשים כמו סינגפור, יפן ואוסטרליה הופכות להיות יותר אטרקטיביות לביצוע בזכות המעבר בשמי סעודיה.
אופציה מעניינת נוספת היא האפשרות לבחון לטוס ישירות למלדיביים, דבר שכיום אינו אפשרי, לא רק בגלל חוסר האפשרות לטוס מעל סעודיה - אלא גם בגלל היעדר הסכמים הדדיים בין המדינות. באופן עקרוני, במידה ויתאפשר לטוס למלדיביים, אז הטיסה מעל סעודיה תאפשר להגיע לשם מנתב"ג בתוך כשש וחצי שעות בלבד.