ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון תגיש לממשלה את מסקנותיה בשבועות הקרובים. לאחר שהסתיימו הדיונים של הוועדה, היא פועלת בימים אלה לכתיבה ולסיכום תוצאות חקירתה והמלצותיה.
כשתסיים את כתיבת הדו"ח, הממשלה שתקבל אותו, תצטרך לדון באימוץ המסקנות וההמלצות. הוועדה גם מחויבת לפרסם ברבים את הדו"ח סמוך אחרי הגשתו לממשלה. המלצות ועדות החקירה ניתנות בדרך כלל בשתי רמות: אישית ומוסדית. החוק לא מחייב את הממשלה לקבל את הבירור העובדתי של ועדת החקירה הממלכתית, את מסקנותיה או את המלצותיה, אך באופן די מובהק הממשלות בעבר לא התעלמו מההמלצות.
2 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
הדוחק הגדול במירון. הוועדה שמעה מעל 100 עדים
(צילום: גיל נחושתן)
האסון בליל ל"ג בעומר 2021, בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, היה האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. 45 בני אדם שהשתתפו בהילולה נמחצו למוות עקב דוחק בקהל החוגגים בהר. מותם של 38 בני אדם נקבע בשטח, בעוד מותם של שבעה נוספים נקבע בבתי החולים אליהם פונו. בסך הכול, נוסף להרוגים, יותר מ-100 בני אדם נפצעו. גופות ההרוגים הועברו למכון לרפואה משפטית לשם זיהויים – שנמשך במשך כשלושה ימים.
בעקבות האסון הכריזה ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו על יום אבל לאומי. מאוחר יותר התחלפה הממשלה ואז הכריזה ממשלת ישראל בראשותו של נפתלי בנט על הקמת "ועדת נאור" - ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון. בינואר 2022 נפטרה יו"ר הוועדה מרים נאור ז"ל, ובמקומה מונתה נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, דבורה ברלינר.
2 צפייה בגלריה
ועדת מירון שלחה מספר מכתבי אזהרה למעורבים באסון מירון
ועדת מירון שלחה מספר מכתבי אזהרה למעורבים באסון מירון
נתניהו מסייר באזור האסון. ויתר על הזכות להעיד בשנית
(צילום: גיל נחושתן)
בשלב הראשון של הוועדה העידו 144 עדים כולל ראש הממשלה בעת האסון והיום, בנימין נתניהו. לאחר שנאספו חומרים נוספים, נגבו עדויות מעוד עשרים וחמישה עדים. כמו כן אספה הוועדה חומרי חקירה רבים ממקורות שונים ואלה נבחנו ונותחו. בנוסף, קיימה הוועדה מספר סיורים באתר קבר הרשב"י במירון.
באוגוסט 2022 נשלחו 18 הודעות אזהרה לבעלי תפקידים שונים, כולל נתניהו, מי שהיה אז השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. האזהרות הם לגורמים שעלולים להיפגע מן החקירה או מתוצאותיה. לאחר מכן המוזהרים שרצו קיבלו הזדמנות להופיע שוב בוועדה. נתניהו ויתר על זכותו להעיד בשנית. השלב הזה הסתיים בספטמבר, ואף פורסמו המלצות ביניים וכללים מנחים להילולות הבאות, שאומצו על ידי הממשלה.