ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו התייצב היום (חמישי) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון כדי למסור את גרסתו לאירועים שקדמו להילולת ל"ג בעומר המרכזית שבה נמחצו למוות 45 חוגגים באפריל 2021, שלהי תקופת כהונתו. נתניהו הוא הגורם הבכיר ביותר שנקרא להתייצב בפני הוועדה בראשות הנשיאה בדימוס של בית המשפט המחוזי בתל אביב דבורה ברלינר.
13:00: "ההחלטות שהתקבלו - לא בוצעו בפועל" לקראת סיכום דבריו, ינאי שאל את ראש הממשלה נתניהו: "האם בתור מי שעמד בראש המערכת במדינה כ-12 שנים, אתה מרגיש שיש לך אחריות ציבורית לאסון הזה?". נתניהו השיב לו כי "אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע. אני לוקח אחריות על הנושא האפידמיולוגי שעמד בפניי, ובזה טיפלתי".
נתניהו הוסיף כי "הכשל העיקרי היה שההחלטות שהתקבלו לא בוצעו בפועל. לא בדקתי בעיון כל דבר, אני לא יורד לרזולוציות כאלה. אני מרגיש צער ויגון, ומצר על כך שלא היה מנגנון מקדים כדי לטפל באי-ביצוע של ההחלטות שקיבלנו".
12 צפייה בגלריה
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
12:50: "ההזנחה התמשכה - וזרמו איתה במשך שנים" ראש הממשלה לשעבר נשאל אם ההתעסקות האפידמיולוגית לקראת ההילולה הסיחה את דעת מקבלי ההחלטות מהתעסקות בבטיחות, והשיב: "בשנים שלא הייתה קורונה לא היה הבדל בטיפול השרים, הנושא פשוט לא עלה".
בתגובה לתשובת נתניהו, ביקר ינאי בחריפות את ההתנהלות בנוגע להילולה: "העובדה שלא העלו את זה בשנים קודמות לא אומר שזה היה בסדר, זה רק אומר שההזנחה וההתרשלות בטיפול התמשכו, וזרמו איתם שנה אחר שנה".
12:20: "ראש הממשלה מוצף - אבל תפקיד המפקד לאתר את הדברים החשובים" נתניהו חזר ושב על הטענה כי התרעות רבות על ליקויי בטיחות במירון, כמו נושאים רבים אחרים, כלל לא הגיעו לפתחו. ינאי השיב לנתניהו על כך: "המערכת של ראש הממשלה מוצפת, אבל זה בדיוק התפקיד של מנהל ומפקד - לדעת לאתר מהם הדברים החשובים והעקרוניים, ולדעת לטפל בהם". ינאי הוסיף כי: "על כל סינק קטן בטלוויזיה, תוך 2 דקות יהיה מישהו במשרד ראש הממשלה שיידע להגיב עליו".
11:50: "המתווה שסוכם - 'הר פתוח'" אחת הטענות המרכזיות של נתניהו בעדותו היא שלאור העובדה שהוא נדרש רק להיבטים שנוגעים לקורונה בתכנון ההילולה, הוא החליט לאפשר הילולה גדולה מכיוון שנתוני התחלואה היו נמוכים באותה עת. ברלינר העירה לו שבאותה התקופה היו הגבלות כלליות על התקהלות, ומכיוון שהאירוע לא הוחרג בתקנות, הוא בעצם התקיים באופן לא חוקי.
חבר הוועדה שלמה ינאי אף תהה אם העובדה שלא אושרו תקנות להחרגת האירוע מעידה על כך ש"בכלל לא היו הסכמות על המתווה". בתגובה, נתניהו התעקש כי בדיון שהתקיים תשעה ימים לפני ההילולה הוסכם על מתווה של "הר פתוח", אך ציין כי לא עסק בנושא התקנות. "בדיון קיבלנו את ההחלטה המהותית. תפקיד היועצים המשפטיים הוא לדאוג לתקנות. לא יודע למה זה לא קרה, תשאלו אותם".
בהקשר התזמון של קבלת ההחלטה, ינאי ציין כי "ההילולה במירון היא 'מגה אירוע', אחד מהגדולים בישראל. האם זה לא היה מאוחר מדי לקבל את ההחלטה?". נתניהו השיב לכך: "מכיוון שהתעסקנו רק בשאלה האפידמיולוגית, לא היינו צריכים היערכות מיוחדת. להפך, זו הייתה הקלה. לכן, להערכתי ההחלטה התקבלה מספיק מוקדם".
12 צפייה בגלריה
מרדכי קרליץ
מרדכי קרליץ
חבר הוועדה שלמה ינאי. תהה אם "בכלל סוכם על מתווה"
(צילום: רפי קוץ)
11:40: "דרישות החרדים לא קבעו את מתווה ההילולה" בהמשך לטענות בנוגע להשפעת החרדים על ההחלטות בנוגע להילולה, ברלינר שאלה את נתניהו מדוע השתתף בישיבת סיעת יהדות התורה, שבה לחצו עליו לאשר את קיום ההילולה ללא הגבלת קהל. ראש הממשלה לשעבר השיב לשאלה, ואמר: "הגעתי כי הזמינו אותי. זו הייתה תקופה חשובה מבחינת גיבוש קואליציה עתידית".
ברלינר שאלה את נתניהו מפורשות האם המתווה שאושר להילולה קשור לסיעת הדרישות החרדיות, ונתניהו ענה: "לא דרישות החרדים קבעו, אלא מה שאמרו גורמי המקצוע. אם נחמן אש [פרויקטור הקורונה דאז] היה אומר אחרת - הייתי פועל אחרת".
12 צפייה בגלריה
ישראל אוזן, לשעבר ראש מטה שר הפנים אריה דרעי
ישראל אוזן, לשעבר ראש מטה שר הפנים אריה דרעי
"לא נכח בדיונים, אולי קיבל רשמים מהתקשורת". ישראל אוזן, ראש המטה לשעבר של אריה דרעי
(צילום: יואב דודקביץ')
11:30: "הייתי מאד ענייני - לא בהיסטריה" ראש הממשלה לשעבר התייחס לדבריו של ישראל אוזן, ראש המטה של שר הפנים לשעבר אריה דרעי, כי "ראש הממשלה בהיסטריה" לקראת ההילולה, וציין: "אז הוא אמר, אני הייתי מאד ענייני וניהלתי את הדברים בקור רוח".
בעדותו של דרעי בפני הוועדה בחודש שעבר, אמר שר הפנים לשעבר כי ראש המטה שלו ניסה להתערב בעבודת המשטרה בתקופה שקדמה להילולה, בשל רצונו של נתניהו להרגיע את החרדים שהתנגדו לאפשרות של צמצום האירוע. על כך נתניהו אמר שאוזן בכלל לא נכח בדיונים על ההילולה, ולכן לא צריך להתייחס ברצינות לדבריו בעניין. "אולי הוא התרשם כך מהתקשורת. הדיווחים בתקשורת זה רכילות", אמר.
בשלב זה ברלינר העירה שגם היא נאלצת להסתמך לעיתים על דיווחים בתקשורת, שכן הוועדה לא קיבלה לידיה מסמכים מהדיונים שנתניהו מעיד עליהם ובהם התגבשה ההחלטה העקרונית לאשר את קיום ההילולה ללא הגבלת קהל. לכך נתניהו השיב: "אין תיעוד, אבל השיחות התקיימו".
11:00: "אם היו אומרים לי שעומד לקרות אסון נורא - הייתי מטפל" השופטת ברלינר הקריאה במהלך העדות מספר מכתבים שאליהם נתניהו היה מכותב והתריעו על הליקויים בהר. נתניהו התייחס לכך, ואמר כי "הסינון לדברים שראש הממשלה קורא הוא גדול, רובן המכריע של ההתרעות לא בהכרח הגיעו אליי".
נתניהו הדגיש כי "אם היו תופסים בדש מעילי ואומרים לי שעומד לקרות אסון נורא - הייתי מטפל. בכל הנוגע להיבטים האפידמיולוגיים של ההילולה - התריעו לי על כך ופעלנו בהתאם".
כנשאל על ידי ברלינר מדוע ריבוי ההתרעות שהגיעו לגורמים השונים לא גרמו לכך שהדברים יובאו לידיעתו, אמר נתניהו: "כדי שזה יקרה צריכים אלגוריתם מיוחד, בינה מלאכותית". הוא סיכם את הטענה בכך שאמר "הפקידים לא באמת יכולים לסנכרן הכול. הפניות לגורמים השונים לא מתנקזות למקום אחד - הן נפרדות ולא מתואמות".
12 צפייה בגלריה
השופטת דבורה ברלינר
השופטת דבורה ברלינר
יו"ר הוועדה דבורה ברלינר. הקריאה לנתניהו מכתבים שהתריעו על הליקויים במירון
(צילום: אלכס קולמויסקי )
10:50: "האחראים במירון היו צריכים לעשות את עבודתם" בניסיון נוסף להסביר מדוע הממשלה בראשותו לא נקטה פעולות משמעותיות שהיו עשויות למנוע את האסון, רמז נתניהו כי גורמי המקצוע תחתיו התרשלו במילוי תפקידם. "היו אחראים להילולה במירון. אחריותי כראש ממשלה היא רק לקבל את ההחלטות הנדרשות לפי הדברים שמובאים אליי", אמר.
נתניהו הוסיף כי "מינינו כאחראים את קרן הרשב"י ומשרד התיירות, ולאחר מכן את משרד הדתות - לתכלל את האירוע זה היה תפקידם. שיעשו את העבודה שלהם".
12 צפייה בגלריה
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
"אין אפשרות מעשית להיכנס לכל סכנה אפשרית לציבור". נתניהו מעיד בוועדה, היום
(צילום: דוברות ועדת החקירה)
10:45: "יש עוד הרבה דברים אחרים שקורים" נתניהו נשאל שוב ושוב למה הנושא לא טופל במהלך השנים למרות הסכנה, וענה: "יש עוד הרבה דברים אחרים שקורים ברגע זה והם סכנה לציבור. נכון שאחרי שקורה אסון נדרשים לזה וכך קרה גם כאן. יש אינספור נושאים כאלה, אין אפשרות מעשית להיכנס לכל אחד ואחד מהם, לצערנו גם לא אלו שגרמו לטרגדיה הקשה הזו". הוא נשאל על ידי ברלינר מה גרם לאסון וענה: "לי עוד לא ברור מה גרם לאסון. אני לא יכול לדעת מה גרם לאסון".
10:20: "הגורמים המקצועיים צריכים לטפל" יו"ר הוועדה ניסתה לברר עם נתניהו אם אכן לא היה מודע לכל הדוחות שיצאו בתקופת כהונתו והצביעו על ליקויים בטיחותיים חמורים באזור ההילולה במירון. נתניהו אמר כי "לא התעסקתי בשאלות הבטיחותיות במירון. זה תפקיד הגורמים המקצועיים לטפל בסכנות הבטיחותיות".
ראש הממשלה לא יכול להיכנס בעניינים לפרטי פרטים, הוא לא יכול לעשות את זה", טען נתניהו. "לא עסקתי בסכנת בטיחות, עסקתי בנושא פרוצדורלי-מנגנוני. יש מנגנון שקובע מה צריך לעשות בהר. למיטב ידיעתי אני ראש הממשלה היחיד שבכלל טיפל בזה".
12 צפייה בגלריה
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו מגיע לעדות בוועדה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10:05: נתניהו אמר כי מעורבותו נבעה "רק ממגפת הקורונה" ראש הממשלה נשאל על מעורבותו בקבלת ההחלטות לקראת ההילולה במירון, ואמר כי התערב רק בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות. "הסיבה היחידה שהתערבתי - רק בגלל הקורונה", אמר. הוא הוסיף כי "משרד ראש הממשלה כן מתערב בדרך כלל, אבל רק ברמת המנכ"ל. ראש הממשלה עצמו מתערב רק כשיש שאלה בטיחותית מיוחדת".
כשנשאל על ידי יו"ר הוועדה אם ידע שהיו בעיות בטיחותיות קריטיות, השיב נתניהו בשלילה. בשלב זה, נתניהו הדגיש כי "בכל השנים לא הייתה התערבות של הממשלה, לא שלי ולא אחרות". ברלינר העירה על כך: "ממה שידוע לנו, כל שנה שלא קרה אסון זה בגדר נס".

12 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לעדותו בוועדת החקירה לאסון מירון
נתניהו מגיע לעדותו בוועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: אלכס גמבורג)
חלק משמעותי מעדות נתניהו עסקה בשאלת הלחץ הפסול שהפעיל לכאורה הדרג המדיני, ובראשם ראש הממשלה דאז, על המשטרה ועל הגורמים המקצועיים האחרים, על מנת שיאשרו את קיום האירוע ללא הגבלת קהל למרות החשש לשלום הציבור ותקנות הקורונה שאסרו באותה העת התקהלות גדולה שכזו, וזאת משיקולים פוליטיים ולא ענייניים, כפי שעלה מעדויות קודמות שנשמעו בפני הוועדה.
הדיון בהשתתפות נתניהו יחתום ככל הנראה את שלב גביית העדויות - 11 חודשים לאחר שיצא לדרך. בשלב הבא תשלח הוועדה מכתבי אזהרה לכל מי שעשוי להיפגע מהחקירה או מתוצאותיה - ככל הנראה כבר בשבועות הקרובים. אתמול נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שגורמים בכירים במערכת אכיפת החוק מעריכים כי בין אותם מוזהרים צפויים להיות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, וגם ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון שהודיע ביום שני במפתיע על התפטרותו.
12 צפייה בגלריה
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
צעקות לעבר בנימין נתניהו בהר מירון לאחר האסון
הפעיל לחץ פסול לכאורה על המשטרה לקיים את האירוע ללא הגבלת קהל. נתניהו מבקר במירון לאחר האסון
(צילום: משה מזרחי)
חוץ מבכירים במשטרה, גם אנשים נוספים עלולים לקבל אזהרה - פוליטיקאים בכירים שהיו במעגל קבלת ההחלטות לקראת האירוע, ראשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים שהיו שותפים בארגון ותכנון ההילולה, אנשי מקצוע שהיו אחראים על בטיחות האירוע מטעם ההפקה וגורמים נוספים שתפקודם הלקוי היה מהגורמים לאסון.

12 צפייה בגלריה
הערכה - יקבל מכתב אזהרה. המפכ"ל שבתאי בליל האסון במירון
הערכה - יקבל מכתב אזהרה. המפכ"ל שבתאי בליל האסון במירון
הערכה - יקבל מכתב אזהרה. המפכ"ל שבתאי בליל האסון במירון
(צילום: דוברות המשטרה)
לאחר האזהרה תצטרך הוועדה להעמיד לרשות הנפגעים הפוטנציאלים את חומרי החקירה ולאפשר להם ייצוג משפטי הכולל גם הצגת ראיות וחקירת עדים, מה שעשוי להאריך את עבודתה בעוד כמה חודשים לפחות בטרם תגבש מסקנות.
בתקופת כהונתו של נפתלי בנט כראש הממשלה הכריזה הממשלה על הקמת ועדת החקירה בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, שהלכה לעולמה בינואר האחרון, ובמקומה מונתה כאמור ברלינר. כ־130 עדים התייצבו עד כה בפני הוועדה - נושאי תפקידים בעבר ובהווה, מומחים ואנשי מקצוע, עדי ראייה, נפגעים ובני משפחות הנספים.
12 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
42 מנספי האסון. מעדויות קודמות בוועדה עלה כי ההתקהלות אושרה מטעמים פוליטיים ולא ענייניים
רבים מהעדים רמזו ללחצים והכתבות מגבוה, אחרים סיפרו על כך במפורש, אבל יו"ר ש"ס אריה דרעי, שר הפנים בזמן האסון, פירט יותר מכולם. בהופעתו בפני ועדת החקירה בחודש שעבר נשאל דרעי על ניסיונות ראש המטה שלו להתערב בעבודת המשטרה בתקופה שקדמה להילולה, תוך שהוא מסביר כי "ראש הממשלה בהיסטריה", וטען כי הרמ"ט עשה זאת בשל רצונו של נתניהו "להרגיע את החרדים" שהתנגדו לאפשרות של צמצום האירוע.
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
"ראש הממשלה בהיסטריה". נתניהו ודרעי במליאת הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"קיבלנו הודעה שראש הממשלה רוצה לקיים שיחת ועידה בנושא מירון", סיפר דרעי. "ראש הסגל שלו אומר לישראל אוזן (ראש מטה שר הפנים - ק"נ) שהוא צריך להופיע למחרת בצהריים בישיבת סיעת יהדות התורה, שזועמים על הכוונה להטיל הגבלות, והוא רצה להוציא הודעה שתרגיע את הרוחות. אוזן רצה להכין לי, בתור שר שלו, מי שראש הממשלה רואה בו גורם מייעץ ומתכלל בנושא הקורונה, שאביא לו את כל התמונה ולא ידענו את עמדת המשטרה".
עם זאת טען דרעי כי ההחלטה שהתקבלה לבסוף, לקיים הילולה ללא הגבלת קהל, הייתה נכונה ונשמר בה האיזון הראוי בין השיקולים והאילוצים השונים. "ראש הממשלה וכל השרים היו משוכנעים שכנוע עמוק שהסיכון של הקורונה, התפרצות חדשה של המגפה, הוא קטן ביותר", שחזר יו"ר ש"ס, "ולעומת זאת יש סיכוי גדול שאם לא תתקיים ההילולה תהיה פה התפרצות של זעם".
12 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
"לקיים את ההילולה ללא הגבלת קהל - ההחלטה הנכונה". מקום האסון במירון
(צילום: רויטרס)
שר הפנים לשעבר הדגיש כי בכל הדיונים לא הייתה כלל אזהרה מיוחדת מצד גורמי המקצועי בנוגע לסכנת בקיום אירוע המוני, אלא בהיבט האפדימיולוגי בלבד. "מעולם אף אחד מהמשתתפים לא אמר 'יש בעיות של צפיפות ובטיחות'", טען. "המפכ"ל והשר לביטחון הפנים שידרו כל הזמן: 'הכול בשליטה, אנחנו יודעים לעשות את זה'. לא הייתה לאף אחד ממקבלי ההחלטות אזהרה אדומה מול העיניים שזו הילולה מסוכנת".
"אנחנו בממשלה ובקבינט חיים מול גורמי המקצוע שנמצאים לפנינו, וכשהם רוצים, כשהם חושבים שזו סכנה, הם יודעים לומר את זה", הוסיף דרעי להגן על הדרג המדיני. "אף אחד מהם לא עשה את זה. אני לא מאשים אותם. כנראה שגם הם לא חשבו כך. המודעות הנפשית שלנו הייתה שרק בגלל הקורונה אנחנו דנים. אם לא היה קורונה אף אחד מאיתנו לא היה מתעסק בעניין הזה בכלל. זה היה מטופל כמו כל שנה רק על ידי המרכז הארצי למקומות קדושים. כולם מבינים שגם השנה, אם לא היה קורה האסון הנורא, הממשלה הייתה עושה את אותה הילולה ואולי אפילו יותר גדולה".
פורסם לראשונה: 09:56, 21.07.22