2 צפייה בגלריה
משמר הגבול במבצע אכיפה נגד עבירות שהייה בלתי חוקיות
משמר הגבול במבצע אכיפה נגד עבירות שהייה בלתי חוקיות
2,707 שוהים בלתי חוקיים נתפסו מתחילת המבצע ועד שני האחרון
(צילום: דוברות המשטרה)
בעקבות גל הטרור האחרון פתחו כוחות הביטחון במבצע למניעת כניסה ולמעצר של שוהים בלתי חוקיים המסתננים מהשטחים. בעוד צה"ל, במסגרת מבצע "שובר גלים", מעבה את קו התפר ופועל בתוך שטחי הרשות הפלסטינית, המשטרה, במסגרת "מבצע שיא", פועלת נגד השב"חים על הגדר ובתוך שטח ישראל. כעת חושפים ynet ו"ידיעות אחרונות" את הנתונים המעידים על היקף המבצע המשטרתי, שנפתח לפני כחודש וחצי, ב-6 במאי, ולדברי המשטרה יימשך לפחות חודש נוסף.
מהנתונים עולה כי מתחילת המבצע ועד ליום שני האחרון נבדקו 280,072 חשודים בשטח ישראל וביהודה ושומרון, בהם 174,807 בעוטף ירושלים ו-12,645 באזור המרכז. מבין הנבדקים נתפסו 2,707 שוהים בלתי חוקיים, 894 מהם ביהודה ושומרון, 730 מהם בעוטף ירושלים, 274 בירושלים והשאר בצפון, בדרום ובמרכז.
במהלך המבצע הוצבו 3,542 מחסומים ברחבי הארץ ונבדקו 128,248 כלי רכב, מרביתם, 89,622, בעוטף ירושלים. במחסומים נתפסו 43 "משטובות" (מכוניות לא תקינות שנשלחו לגריטה, אך עברו שיפוץ בשטחים וחזרו לכביש ללא לוחיות רישוי) וחולטו 28 כלי רכב. עוד בנתונים: לוחמי מג"ב והשוטרים פשטו על 2,177 בתי עסק, דירות מסתור ואתרי בנייה בהם שהו שוהים בלתי חוקיים. 749 מהפשיטות נערכו באזור הדרום ו-907 בעוטף ירושלים.
"מדובר על מבצע רחב היקף שבכל רגע נתון מתעסקים בו כ-1,200 שוטרים בכל הגזרות", הסביר ניצב-משנה ערן לוי, ראש מחלקת מבצעים במשמר הגבול. "השוטרים מבצעים שלל פעולות כמו הצבת מחסומים ומעצרים לאורך כל שעות היממה. המטרה שלנו הייתה לגעת בכמה שיותר פועלים. אף שלחלק גדול מהם יש אישורים, הם עדיין עוברים בפרצות בגדר על מנת לקצר את הדרך". נצ"מ לוי הוסיף כי המשטרה מטפלת גם במעטפת המסייעת לשוהים הבלתי חוקיים – הנהגים המסיעים אותם הלוך וחזור, בעלי העסקים המקבלים אותם לעבודה והישראלים המלינים אותם. לפי הנתונים הנחשפים כאן, במהלך ימי המבצע נעצרו 439 נהגים שהסיעו שוהים בלתי חוקיים, 111 מעסיקים ועשרה מלינים.
המבצע המשטרתי מתקיים כאמור בשיתוף ובמסגרת המבצע הצבאי רחב ההיקף שובר גלים. לפי גורמים בצה"ל, בשבועות האחרונים נרשמה ירידה דרמטית במספר הפועלים הפלסטינים שחוצים את גדר ההפרדה ונכנסים לשטח ישראל – מכ-50 אלף שוהים בלתי חוקיים שנכנסו כל יום לישראל לכמה מאות בודדות בלבד. "יש גם הרתעה על הגדר, כך שמי שנכנס באופן בלתי חוקי נעצר ונאסר", הסביר לוי. "היום פלסטיני מבין שלא שווה לו לנסות לחצות את הגדר כי הוא יפגוש לוחם או חייל".
לכל הגורמים ברור כי הצבא והמשטרה לא יוכלו להמשיך במבצע לאורך זמן בהיקף הפעילות הנוכחי. בהקשר זה אמרו גורמים במשטרה ובצה"ל כי המבצע יימשך בסדר הכוחות שפועל כעת לפחות בחודש הקרוב, שבמהלכו יימשכו הפעולות לעיבוי קו התפר ולשיפור ההגנה סביבו באמצעים טכנולוגיים. "אנחנו מתכוננים ליום שבו סדר הכוחות יירד", סיכם נצ"מ לוי. "אנחנו מתקינים אמצעים מיוחדים ובונים עמדות ומכשולים חדשים, כולל בצפון השומרון ובמקומות נוספים. ברור שקו התפר לא יחזור יותר להיות מה שהיה".